اتهامات مدیرعامل سابق خصوصی‌سازی در واگذاری آلومینیوم المهدی

پنجره‌ایرانیان؛ در جریان واگذاری آلومینیوم المهدی، ضایعات کارخانه به نام باتس که در محوطه بوده و در ارزش‌گذاری نادیده گرفته شده، به‌اندازه کل کارخانه ارزش داشته است.
  • یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 11:45

به گزارش فارس، بررسی فرآیند واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نشان می‌دهد، در این واگذاری هم مانند اکثر واگذاری‌ها طرح قیمت‌گذاری به‌درستی انجام‌نشده و صرفه و صلاح بیت‌المال رعایت نشده است،‌ به‌گونه‌ای که در این طرح ضایعات شرکت آلومینیوم به نام باتس که در محوطه کارخانه بوده و نادیده گرفته شد، درحالی‌که طبق نظر کارشناسان، ارزش آن به‌اندازه کل کارخانه بوده است.

با توجه به این‌که در جریان رسیدگی به اتهامات میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی مدیرعامل برکنار شده سازمان خصوصی در دادگاه کیفری تهران از روز گذشته شروع شده و یکی از اتهامات نامبرده،‌تخلف در جریان واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل بوده، پوری حسینی مدیر سازمان خصوصی‌سازی در زمان واگذاری آلومینیوم المهدی ملغمه‌ای از تخلفات داشته است. به‌گونه‌ای که وی اعتقادی به اصلاح ساختار شرکت نداشته و به‌جای آن با بازگذاشتن دست مدیران خصوصی،‌ فقط زمینه اخراج کارگران را فراهم کرده است.

به گفته کارشناسان، از طرفی باید هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی بر عملکرد مدیرعامل سازمان در خصوصی‌سازی نظارت کند، ‌اما از طرف دیگر خود اعضای هیئت عامل توسط مدیرعامل و از بین معاونان خودش انتخاب می‌شود، یعنی هم ناظر و هم عامل یکی است و این ایراد قانونی است.

در واگذاری آلومینیوم المهدی، این کارخانه شریک خارجی داشته و به یک بانک ایتالیایی بدهی داشته باید این کارخانه همراه دارایی و بدهی و مطالبات واگذار می‌شد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی باید در جریان واگذاری برای خریدار تعهد ایجاد می‌کرد که بدهی خارجی شرکت را بپردازد، اما این کار نشده و بعد از خصوصی‌سازی،‌ خریدار خصوصی المهدی اقساط کارخانه را به طرف خارجی نمی‌دهد، طرف خارجی هم شکایت می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری کشور ما در دنیا افت شدید پیدا می‌کند.

در جریان واگذاری آلومینیوم المهدی 47.7 میلیارد تومان زیر قیمت کارشناسی روز واگذار شد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی،‌ به‌عنوان امین اموال بیت‌المال، صرفه و صلاح بیت‌المال را رعایت نکرد و ارزان‌فروشی کرد.

سازمان خصوصی‌سازی هم در مورد جزئیات واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال مطالبی در سایت خود منتشر کرده است.

شرکت آلومینیوم المهدی در فروردین‌ماه 1369 به‌صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید. سپس در سال 1376 بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده، نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. مرکز اصلی شرکت در تهران و محل کارخانه در شهر بندرعباس واقع شده است. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده (2) اساسنامه عبارت است از "احداث و بهره‌برداری از یک یا چند مجتمع تولید آلومینیوم در ایران" نام این شرکت از سال 1383 در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار داشته است. اولین عرضه سهام این شرکت برای اولین بار در همین سال رخ داد که به دلیل عدم تقاضا، به فروش منجر نشد.


ثبت نظر

ارسال