نگاهی به دلایل رشد قیمت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیات‌ مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: قیمت آلومینیوم متاثر از رشد نرخ جهانی این فلز در بورس فلزات لندن، افزایش یافته است، چراکه این نرخ به‌طور مستقیم در روند قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس کالای ایران، محاسبه می‌شود.
  • سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت 12:12

آریا صادق نیت‌حقیقی در ادامه افزود: در همین حال نرخ دلار نیز در این بازه زمانی در مسیر صعود قرار گرفته است؛ کما اینکه در ۲ هفته اخیر شاهد رشد قیمت ارز نیمایی از ۱۹۰۰۰ تومان به ۲۲۰۰۰ تومان بودیم. رشد یادشده قابل‌توجه است و زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرد.

حقیقی گفت: رشد نرخ ارز ظرف دو هفته اخیر فقط بازار خریدوفروش آلومینیوم را متاثر نکرده، بلکه روند افزایش قیمت سایر فلزات را نیز فراهم کرده است.

وی درباره میزان رقابت بر قیمت پایه عرضه آلومینیوم در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به نظم گرفتن عرضه‌ها طی هفته‌های گذشته، از شدت رقابت برای خرید شمش آلومینیوم در بورس کالا کاسته شده و این معاملات کنترل‌شده‌تر از قبل هستند. بااین‌وجود، انتظار برای تداوم روند صعودی قیمت‌ها در هفته‌های آینده موجب می‌شود تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی راغب باشند مواد اولیه موردنیاز خود را هرچه زودتر خریداری کنند. همین موضوع نیز رقابت محدودی را برای خرید شمش از بورس کالا پدید آورده است؛ اما این رقابت آن‌قدرها هم چشمگیر نیست.

عضو هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر این رشد قیمتی بر عملکرد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم گفت: چنانچه بازار خریدوفروش محصولات آلومینیومی زنده بماند، دادوستد به‌درستی انجام شود، با رکود قابل‌توجهی در خریدوفروش و معاملات روبه‌رو نشویم، مطالبات از طرف‌های دولتی به‌موقع وصول شود و در همین حال نقدینگی همچنان در گردش باشد، تاثیر رشد قابل‌توجه قیمت شمش بر عملکرد صنایع پایین‌دستی به حداقل می‌رسد، چراکه این تولیدکنندگان به‌ازای رشد قیمت مواد اولیه، محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند؛ یعنی رشد قیمتی به پله‌های بعدی منتقل می‌شود.

وی افزود: البته چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد. ازجمله آنکه برخی خریداران محصولات آلومینیومی، به‌نوعی وابسته به دولت هستند؛ درنتیجه از پذیرش این رشد قیمتی سر باز می‌زنند. در چنین شرایطی فقط تولیدکننده نهایی متضرر می‌شود. البته این رشد قیمتی حتی در بهترین وضعیت بازهم در عملکرد تولیدکنندگان متاثر است، چراکه با رشد قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان به سرمایه در گردش بیشتری برای تداوم فعالیت تولیدی خود نیاز خواهند داشت.

حقیقی افزود: کاهش توان تولید مصرف‌کننده نهایی از دیگر مشکلاتی است که در سایه رشد قیمت‌ها فراهم می‌شود. درنتیجه از یک‌سو با رکود در بازار از میزان نقدینگی تولیدکننده‌ها کاسته می‌شود و از سوی دیگر، محصولات ارزان‌تری جایگزین محصولات آلومینیومی می‌شوند. این دست محصولات اغلب کیفیت پایین‌تری در مقایسه با کالاهای آلومینیومی دارند، اما در شرایط رشد قیمتی، استقبال از خرید آن‌ها بیشتر می‌شود.

وی در پیش‌بینی آینده بازار آلومینیوم گفت: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد بخش قابل‌توجهی از قیمت‌ها در این بازار از نرخ دلار متاثر می‌شود؛ اما در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی، امکان پیش‌بینی قیمت دلار در آینده حتی از سوی دولت هم ممکن به نظر نمی‌رسد. بااین‌وجود چنانچه دولت بتواند رشد نرخ دلار را مهار کند و اراده‌ای برای این کنترل قیمت داشته باشد، امکان کنترل بازار آلومینیوم و حتی سایر فلزات وجود دارد.


ثبت نظر

ارسال