مسیر دشوار توسعه صنعت آلومینیوم

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهارکرد: سیاست‌گذاری برای توسعه صنایع در کشورهای گوناگون از عوامل متفاوتی تاثیر می‌پذیرد. سیاست‌های اتخاذشده برای صنعت آلومینیوم نیز با در نظر گرفتن نقاط قدرت و ضعف ایجاد این صنعت، تدوین شده‌اند. عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فلز آلومینیوم وارداتی هستند.
  • سه شنبه 10 تیر 1399 ساعت 13:10

امیر صباغ، در گفتگو با صمت خاطرنشان کرد: در همین حال تامین این ماده اولیه بخش قابل‌توجهی از هزینه تمام‌شده این فلز را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین این صنعت در شرایط تحریم و انواع محدودیت‌های بین‌المللی که کشور با آن روبه‌رو شده، نمی‌تواند شرایط بهتری داشته باشد و حرف بیشتری در رقابت بزند. درواقع تحریم‌ها موجب می‌شود تولیدکنندگان آلومینیوم، ماده اولیه موردنیاز خود برای تولید را گران خریداری کنند. در همین حال و به دلیل همین محدودیت‌ها ناچار هستند محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از عرف جهانی، به فروش برسانند. بدون تردید در چنین شرایطی، این صنعت از وضعیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیست.

صباغ افزود: به‌علاوه آنکه دسترسی ما به بازار فاینانس بین‌المللی محدود است. در چنین شرایطی، امکان تامین مالی پروژه‌ها به‌راحتی ممکن نخواهد بود. در چنین شرایطی، احداث پروژه‌ها با شرایط محدودکننده‌ای مواجه است و طبعا این صنعت جای رشد و توسعه چندانی نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: البته باوجود تمام محدودیت‌های یادشده، صنعت آلومینیوم در چند سال گذشته، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای را از آن خود کرده است و واحدهای مختلفی از این صنعت وارد مدار تولید شده‌اند. سالکو با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار آغاز به‌کار کرد. فاز ۲ واحد المهدی (هرمزال) راه‌اندازی شد. واحد آلومینیوم شرکت آلومینای ایران در جاجرم نیز شروع به تولید کرد؛ بنابراین ظرفیت تولید آلومینیوم در زمان فعالیت این دولت، به‌طور تقریبی دو برابر شده و درواقع فرصتی مناسبی به توسعه اختصاص داده شده است. بااین‌وجود، همچنان از چشم‌انداز صنعت آلومینیوم کشور که تولید ۱.۵ میلیون تن شمش است، فاصله داریم.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: طرح‌های توسعه صنعت آلومینیوم برای تحقق هدف تولید ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم شناسایی شده‌اند، اما برای اجرای آن‌ها نیاز به سرمایه‌گذار احساس می‌شود؛ بنابراین چنانچه شرایط مناسب سرمایه‌گذاری فراهم شود، زمینه رشد و توسعه این صنایع هم فراهم خواهد شد. درواقع آینده این صنعت به وضعیت اقتصادی کشورمان گره‌ خورده است.

صباغ در پایان تاکید کرد: در عصر حاضر، تقاضا برای آلومینیوم رو به فزونی است، چراکه سبک‌سازی خودروها و کاهش مصرف سوخت در طول سالیان گذشته اهمیت ویژه‌ای یافته است و زمینه رشد تقاضا برای آلومینیوم وجود دارد. درواقع فرصتی برای ایران پیش آمده که سهم خود را از تولید و مصرف آلومینیوم در جهان افزایش دهد.


ثبت نظر

ارسال