سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری ایران برای تولید آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ شکل‌گیری نخستین کارخانه صنعت آلومینیوم ایران قدمتی نزدیک به پنج دهه در کارنامه دارد و از سال ۱۳۵۱ خطوط تولید شمش در کارخانه ایرالکو راه‌اندازی شد و این مجموعه سال‌ها به فعالیت خود ادامه داد تا در دوران جمهوری اسلامی (۱۳۶۹) کارخانه‌های المهدی و سپس هرمزال (۱۳۸۵) وارد مدار تولید شدند، اما اکنون سخن از سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در کارخانه آلومینیوم جنوب برای دستیابی به ظرفیت میلیونی به میان آمده است.
  • دوشنبه 20 آبان 1398 ساعت 15:12

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از ایمیدرو، بررسی پیشینه کارخانه آلومینیوم جنوب که در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد (استان فارس) واقع شده، گویای آن است که در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳ میلادی) شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) به‌منظور توسعه صنایع انرژی‌بر و باهدف صادرات، رفع فقر، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور با ساخت یک کارخانه ذوب آلومینیوم با ظرفیت تقریبی یک‌میلیون تن در سال در سه فاز جداگانه برنامه‌ریزی شد.

چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده برای شکل‌گیری این مجموعه، تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور و قرار گرفتن در جمع چهار تولیدکننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه از راه توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم برای ایجاد ارزش‌افزوده در بخش انرژی و دسترسی به بازارهای صادراتی است.

قرارداد این شرکت در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) به‌صورت EPCF (مهندسی، اجرا و ساخت با شرط تامین مالی) با شرکت ان.اف.سی چین امضا شد و اعتبار اسنادی آن در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) فعال شد.

اکنون طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود، افتتاح رسمی فاز نخست آلومینیوم جنوب (سالکو) آذرماه امسال با حضور مقام‌های ذی‌ربط کلید بخورد و به‌این‌ترتیب یک‌سوم از ظرفیت کارخانه فعال خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد که میزان کل سرمایه‌گذاری این طرح یک میلیارد دلار است و اشتغال‌زایی مستقیم این کارخانه یک هزار و ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

طرح آلومینیوم جنوب با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سرمایه‌گذاری غدیر شکل گرفت. یکی از ویژگی‌های پروژه سالکو، مشارکت پنج بانک کشور بوده است که با هدایت بانک صادرات صورت گرفته است.

کارخانه آلومینیوم جنوب، قرار است با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از مجموع ۳۰۰ هزار تن فاز نخست، وارد مدار تولید شود. دیگ‌های فاز نخست این مجموعه (۳۰۰ هزار تن) به‌مرور وارد مدار تولید می‌شود و در سال ۱۳۹۹ تکمیل خواهد شد. سالکو با تکمیل سه فاز به ظرفیت یک‌میلیون تن خواهد رسید.

جمهوری اسلامی برای افق ۱۳۹۹ دستیابی به تولید ۸۲۳ هزار تن شمش آلومینیومی را هدف‌گذاری کرده که برای تحقق این مهم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صرف می‌شود، صنعت آلومینیوم پس از سال‌ها از شکل‌گیری مثلث سه وجهی ایرالکو، المهدی و هرمزال، تبدیل به مربع چهارضلعی می‌شود که آلومینیوم جنوب از یک ایده کلان روی کاغذ، تبدیل به یک ضلع تولید در این بخش می‌شود.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال