ساخت کارخانه آلومینیوم جاجرم ارزش‌افزوده محصولات را بیش از ۵ برابر افزایش داد

پنجره ایرانیان؛ عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است پودر آلومینا تنی ۴۰۰ دلار فروخته می‌شد اما پس از ساخت کارخانه، شمش آلومینیوم جاجرم این رقم به یعنی بیش از ۵ برابر افزایش می‌یابد.
  • چهارشنبه 2 مرداد 1398 ساعت 15:53

علی قربانی نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت تولید آلومینیوم در کشور گفت: به‌تازگی کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم با ۹۴ میلیون یورو اعتبارات ارزی و ۲ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۰۰ میلیارد تومان) به بهره‌برداری رسید.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از اینکه کارخانه شمش آلومینیوم راه‌اندازی شود، جاجرم تنها پودر آلومینا تولید کرده و علاوه بر تامین نیاز داخلی بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شد.

وی اظهار کرد: پودر آلومینا تُنی ۴۰۰ دلار فروخته می‌شد اما پس از ساخت کارخانه شمش به بیش از ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار یعنی بیش از ۵ برابر فروخته می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم ارزش‌افزوده محصولات را بیش از ۵ برابر افزایش داده است، اضافه کرد: در فاز اول سالانه ۴۰ هزار تُن شمش آلومینیوم تولید می‌شود که با قیمت فعلی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و ۱۵ درصد این مبلغ سود است.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: با راه‌اندازی فاز دوم و سوم این کارخانه تا ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم سالانه تولید می‌شود.

قربانی با بیان اینکه آلومینیوم یکی از بزرگ‌ترین صنایع استراتژیک کشور است، تصریح کرد: صادرات شمش آلومینیوم در دستور کار این کارخانه قرار دارد.

وی گفت: هرچه صنایع پایین‌دست بیشتری در حوزه آلومینیوم ساخته شود ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری نیز برای کشور فراهم می‌شود.

این نماینده مردم گفت: ایران بیستمین کشور در تولید آلومینیوم است، امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای بازاریابی در بازارهای جهانی برای محصولات کارخانه شمش آلومینیوم فراهم شود.


ثبت نظر

ارسال