سردرگمی در واردات شمش‌های ضایعاتی عراق

پنجره‌ایرانیان؛ یک فعال صنعت آلومینیوم می‌گوید: یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر ثبات عرضه شمش در کشور، واردات شمش ضایعاتی از کشور عراق است. در سال‌های گذشته واردات این نوع شمش‌ها به‌راحتی انجام می‌شد و به دلیل دسترسی که به شمش‌های عراقی داشتیم، مشکلی هم در زمینه تهیه مواد اولیه و تولید شمش‌های آلومینیومی وجود نداشت؛ ولی درحال‌حاضر به دلیل نوسانات بازار، امکان واردات شمش‌های ضایعاتی از ما گرفته شده است.
  • یکشنبه 2 تیر 1398 ساعت 17:4

بهروز مجیدی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین اظهار داشت: تغییرات قیمتی آلومینیوم در بازار داخلی تامین مواد اولیه و تولید شمش و بیلت‌ آلومینیومی را برای ما دشوار کرده است. علاوه بر ناکافی بودن میزان تولید شمش داخلی در برابر تقاضای داخلی در کنار سردرگمی که برای واردات شمش وجود دارد، باعث شده است هرگونه آزادی عمل از ما گرفته شود. با توجه به اینکه تولیدات داخلی شمش آلومینیوم به اندازه نیاز تولیدکنندگان کشور نیست، نباید واردات شمش آلومینیوم را متوقف کرد.

 وی تصریح کرد: تنها زمانی تولیدکنندگان می‌توانند به تولید خود ادامه دهند که مسئولان با وضع مقررات درست، سعی کنند قیمت مواد اولیه را در کشور ثابت نگه دارند، در غیر این صورت تمام تلاش‌های تولیدکنندگان بی‌فایده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مجیدی در مورد واردات شمش از کشور عراق، گفت: خوشبختانه ممنوعیت‌های وارداتی مربوطه را در سال جاری لغو کردند و درحال‌حاضر، شرکت‌های تولیدی در صورت تمایل می‌توانند شمش وارد کنند اما از سوی دیگر، باید در نظر داشت که فرآیند ثبت سفارش طولانی بوده و تولیدکنندگان مجبور هستند زمان زیادی را صرف ثبت سفارش کنند. تاخیر در دسترسی به مواد اولیه ناشی از زمان طولانی واردات و موانع متعدد دیگری که ایجاد شده، سبب کاهش میزان واردات ما نسبت به سال گذشته شده به‌طوری‌که میزان واردات سال جاری یک‌دهم سال گذشته است.

مجیدی افزود: فرآیند ثبت سفارش تا دریافت کالای وارداتی مانند شمش‌ آلومینیوم و انواع آمیژان‌ها حدود دو ماه زمان می‌برد و در این مدت‌زمان، تولیدکنندگانی مانند ما، مجبور می‌شوند مواد اولیه خود را از بازار و به قیمت بالا تهیه کنند. بدیهی است که مسائلی ازاین‌دست، بر میزان تولیدات کشور تاثیر منفی دارد و خواهد داشت.

وی تصریح کرد: توزیع نامناسب شمش‌های ضایعاتی عراقی، ازجمله مشکلات دیگری است که در زمینه تامین مواد اولیه با آن مواجه‌ هستیم. شمش‌های عراقی به کشور وارد می‌شود ولی به‌درستی در داخل کشور توزیع نمی‌شود؛ به‌طور مثال، در قم و اراک این شمش‌ها را توزیع کردند ولی به تولیدکنندگان اصفهانی هنوز شمشی نداده‌اند و ما نتوانسته‌ایم سفارش خود را تحویل بگیریم و به همین دلیل، تولید شمش‌های آلیاژی در استان ما متوقف شده است.

مجیدی در مورد توزیع شمش‌های شرکت ایرالکو و المهدی در بازار، اظهار کرد: امکان تهیه شمش‌های آلومینیومی تولیدشده توسط این دو شرکت بزرگ برای ما امکان‌پذیر است ولی باید در نظر داشت که برای تولید شمش‌های آلیاژی نیاز به مواد اولیه دیگری مانند سیلیس و منیزیم و ... را نیز داریم که این مواد در کشور بسیار کمیاب شده‌اند.

وی افزود: در شمش‌های ضایعاتی عراقی، عناصر دیگری نیز وجود دارد که برای تولید شمش‌های آلیاژی ضروری است؛ به همین دلیل معتقدم اگر از ورود این نوع شمش‌ها به داخل ایران جلوگیری کنند، کمتر از چند ماه شاهد ورشکستگی کامل تمام تولیدکنندگان صنایع آلومینیومی خواهیم شد.

آقای مجیدی با مقایسه شمش‌های تولید داخل با شمش‌های وارداتی، بیان کرد: دلیل واردات شمش از عراق به دلیل بالا بودن کیفیت شمش‌های آلومینیومی تولیدشده در این کشور نیست، بلکه تنها به خاطر قیمت پایین این شمش‌های ضایعاتی است که اقدام به واردات این‌گونه شمش‌ها می‌کنیم؛ شمش‌های عراقی توازن قیمتی مناسبی را در بازار ایجاد می‌کنند.

 

 

 

 


ثبت نظر

ارسال