پس از گذشت یک سال قانون جهش تولید مسکن به کجا رسید؟

پنجره‌ایرانیان؛ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه با گذشت حدود یک سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی در مسیر اجرای این قانون عملکرد قابل‌قبولی نداشته و حتی شخص وزیر پاسخی برای این پرسش که تا پایان سال چه تعداد واحد مسکونی ساخته و عرضه خواهد شد، ندارد.
  • دوشنبه 2 آبان 1401 ساعت 10:25

عبدالجلال ایری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بازار مسکن و وضعیت اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن، بیان کرد: مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار، قانون خوب جهش تولید مسکن را تصویب کرد و دولت نیز در ابتدای کار ورود خوبی در مسیر اجرای قانون برای ساماندهی بازار مسکن داشت اما امروز با گذشت حدود یک سال از تصویب این قانون عملکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن قابل‌قبول نیست.

 

صندوق ملی مسکن همچنان خالی است

وی در ادامه اظهار کرد: امروز وزارت راه و شهرسازی مدعی است که منابع مالی لازم برای ساخت مسکن را در اختیار ندارد. به گفته وزارت راه و شهرسازی صندوق ملی مسکن که در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده بود اکنون خالی است. ازنظر بنده منابع مالی که پیش‌بینی شده بود تا در صندوق ملی مسکن جمع‌آوری شود خیلی می‌توانست در این شرایط به ساخت مسکن کمک کند.

نماینده مردم کردکوی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه یکی از ضعف‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن است، تصریح کرد: در صحبت‌ها و شعارهای دولت انگیزه کافی برای ساخت مسکن دیده می‌شود اما در عمل عزم راسخ در مسیر ساخت مسکن دیده نمی‌شود و انگیزه واقعی در ساخت مسکن آن‌قدر ملموس نیست که مردم بتوانند آن را حس کنند.

 

گزارش ملموسی از روند اجرای قانون جهش تولید مسکن ارائه نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون عمران تاکنون جلسات متعدد نظارتی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن برگزار کرده است. گزارش‌های متعددی نیز ارائه شده اما گزارش‌ها آن‌قدر ملموس نیست که نتیجه برای ماهم روشن باشد. به‌عنوان‌مثال بنده هم نمی‌دانم تا پایان سال چند واحد مسکونی می‌توانیم به مردم عرضه کنیم. از شخص وزیر نیز این موضوع را سوال کردم ولی پاسخی نگرفتم. وزیر راه و شهرسازی نیز پاسخی برای این پرسش که تا پایان سال چند واحد مسکونی ساخته خواهد شد نداشت و این واقعا برای دولت ضعف است. کمیسیون اکنون در حال حرکت به سمتی است که یک ضرب‌الاجل معین برای ساخت مسکن تعیین کند.

ایری افزود: اکنون بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی روی میز است و به‌زودی این طرح اعلام وصول خواهد شد. اگر تفکیک وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد شاید در حوزه ساخت مسکن بتوان سریع‌تر حرکت کرد.


ثبت نظر

ارسال