سهم مسکن از تسهیلات بانکی به ۵ درصد کاهش یافت

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل بانک تخصصی بخش مسکن گفت: سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۲۰ به ۵ درصد کاهش یافته است.
  • شنبه 13 شهریور 1400 ساعت 11:38

به گزارش صما به نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمود شایان در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در پاسخ به این سوال که وظیفه اصلی بانک مرکزی باید چه مواردی باشد، توضیح داد: بانک مرکزی نهاد ناظر به خدمات مالی و بانکداری ایرانی است و طبق ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور مسئول تنظیم و اجرای سیاست پولی و اعتباری بر اساس سیاست کلی اقتصاد است؛ اما علاوه بر، نظارت بر بانک‌ها و بازار پول، باید در مسیر اهداف اقتصادی و توسعه‌ای کشور نیز حرکت کند. او افزود: در این خصوص برای بانک مرکزی سیاست و اهدافی نظیر ثبات قدرت پول داخلی، اشتغال کامل و …تعریف می‌شود.

شایان با تاکید بر اینکه در قوانین پولی و بانکی در گذشته، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی، بازرگانی، صنعت و معدن، خدمات و صادرات در اعطای تسهیلات حذف شده است، توضیح داد: از سال ۱۳۹۷ سیاست‌گذاری بر اساس عقود مبادله‌ای و مشارکتی تنظیم شده است، درنتیجه، این موضوع باعث شده که سهم بخش مسکن، به‌عنوان پیشران اقتصادی از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش یابد. او افزود: در این خصوص لازم، است که سیاست‌گذاری تغییر کرده و سهم تسهیلات دهی در بخش‌های مختلف با توجه به کارکردشان تعیین شود.

مدیرعامل بانک تخصصی مسکن در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: باید توجه کنیم که سیاست‌گذار هر سیاستی را که هدف‌گذاری می‌کند، سیستم بانکی نیز در همان مسیر حرکت می‌کند.

وی یادآور شد: می‌توان گفت در حال حاضر بخش خدمات، سهم قابل‌توجهی از تسهیلات را جذب می‌کند؛ بنابراین باید در این خصوص تجدیدنظر و سهم بخش‌های اقتصادی در فعالیت‌های بانکی مشخص شود.


ثبت نظر

ارسال