آخرین وضعیت پیشرفت پروژه مسکن ملی

پنجره‌ایرانیان؛ طبق آخرین آمار از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تاکنون زمین موردنیاز برای احداث بیش از ۲۲۰ هزار واحد تامین شده و بخش زیادی از ساخت‌وسازها آغاز شده است.
  • چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 ساعت 9:36

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - در بخش مشارکت حدود ۹۷ هزار واحد مسکونی آغاز شده که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۱۳ واحد در مرحله ساخت و ۳۸ هزار و ۴۴۸ واحد در مرحله آماده‌سازی زمین قرار دارند.

در قالب فروش اقساطی ۹۹ ساله نیز ساخت ۵۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شروع شده است. همچنین ۹۶۱۲ فقره تسهیلات ساخت به متقاضیان واجد شرایط که دارای زمین هستند پرداخت شده تا اقدام به ساخت‌وساز کنند.

در برخی شهرهای کوچک و متوسط نیز که مسئولیت اجرای آن با بنیاد مسکن خواهد بود در قالب ساخت گروهی مسکن زمین برای احداث حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تامین و به متقاضیان واگذار شده تا خودشان با نظارت بنیاد مسکن بسازند. این تعداد هم‌اکنون به پیشرفت حدود ۱۰۰ درصد رسیده و خرداد یا تیرماه امسال افتتاح می‌شود.

از سوی دیگر برای ساخت ۲۴ هزار و ۱۵۵ واحد مسکونی، زمین در اختیار تعاونی‌ها و بخش خصوصی قرار گرفته است.

قرار است عملیات ساخت همه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ۱۳۹۹ و همه واحدها تا قبل از پایان دولت دوازدهم به مرحله واگذاری و بهره‌برداری برسد.

گفته می‌شود ۳۳۰ هزار واحد در قالب فروش اقساطی و اجاره ۹۹ ساله خواهد بود و ۷۰ هزار واحد با روش مشارکت در ساخت در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد. آورده دولت، زمین خواهد بود و آورده سازندگان، سرمایه و توان فنی است. در پایان پروژه سهم هریک از طرفین به‌صورت کارشناسی تعیین و بین دو طرف تقسیم می‌شود.

درمجموع قرار است زمین برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی از طرف شهرهای جدید تامین شود. تامین زمین ۴۵ هزار واحد بر عهده شرکت بازآفرینی شهری است. سهمیه سازمان ملی زمین و مسکن نیز تامین زمین حدود ۲۰۰ هزار واحد خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال