مسوولیت‌پذیری دائمی ایده‌آل برای ارتقای کیفیت

پنجره ایرانیان:راهبرد همیشگی گروه صنعتی اکسیرآسا(پروفیل ایده‌آل) این دومین گفتگوی ماهنامه تخصصی پنجره‌ایرانیان با مهندس سیدمرتضی معصومی مدیرعامل گروه صنعتی اکسیرآسا (پروفیل ایده‌آل) در یک سال اخیر است و بهانه گفتگو هم، جستجوی راهی و یافتن پیشنهادی برای عبور از تنگناهای سنگین بخش تولید بوده و هست.
  • پنجشنبه 23 آبان 1392 ساعت 18:37

چه این‌که به وضوح می‌توان نظرداد و گفت که نه تنها در سخن که در عمل، هنوز گروه صنعتی اکسیرآسا بر عهد خویش با مشتریان وفادار مانده و کیفیت نه تنها فدای قیمت نکرده، بلکه تلاش جمعی این گروه صنعتی موفق این است که کیفیت پروفیل‌های خود با نشان تجاری ایده‌آل را بالاتر و بالاتر ببرند و هرگز به بهانه نوسان نرخ ارز به رقابت ناسالم تن ندهند. توضیح ضروری این‌که در فاصله گفتگوی قبلی و فعلی به واسطه ‌افزایش کیفیت و رقابت در عرصه تولید، این گروه صنعتی آینده‌نگر و آینده‌دار موفق شده‌است تا هم تندیس طلایی استاندارد ملی سال 90 را در همایش معرفی و تجلیل از واحدهای تولید برتر مصالح ساختمانی، با حضور نظام‌الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران روز 24 بهمن ماه 1390 دریافت کند و البته گروه صنعتی اکسیرآسا ( پروفیل ایده‌ال) موفق به دریافت دومین نشان استاندارد ملی U-PVC هم شده‌است. مهمتر این‌که این گروه صنعتی موفق، با توجه به آزمایش‌های متعدد که در مورد محصولات U-PVC وWPC خود به عمل آورده و کسب استانداردهای ملی وH-PVC و U-PVC، موفق شده تا در اردیبهشت امسال گواهینامه انطباق با استانداردهای اروپا CE را از موسسه ECM  ایتالیا دریافت کند. این گفتگو نشان می‌دهد چرا مهندس سید مرتضی معصومی، مدیرعامل گروه صنعتی اکسیر آسا ( پروفیل ایده‌آل) بر باور خود به عنوان راهبرد همیشگی این گروه صنعتی تاکید می‌کند که دقت بالا و مسوولیت‌پذیری برای ارتقای کیفیت هرگز تعطیل شدنی نیست.

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید.

•بگذارید سوال نخست را صریح بپرسم که آیا راهبرد گروه اکسیرآسا(پروفیل ایده‌آل) در شرایط بروز نابسامانی در وضعیت اقتصادی کشور تغییر می‌کند مثلا آیا به دلیل نوسان شدید قیمت ارز در یک سال اخیر تغییری در کیفیت ایجاد شده یا اینکه همچنان بر عهد خود با مشتریان پایبند هستید که در برابر کیفیت مسوولیت‌پذیر باقی بمانید؟

بسیار خوشحالم که این سوال را با صراحت مطرح کردید و به همین دلیل با صداقت می‌گویم که تلاش ما در گروه صنعتی اکسیرآسا‌(پروفیل ایده‌آل) همواره بر این بوده و هست که نه تنها کیفیت خود را در نتیجه بروز نابسامانی مقطعی در اقتصاد کشور حفظ کنیم، بلکه همواره خود را در برابر رضایت مشتریان با تقویت مسوولیت‌پذیری جمعی و افزایش کیفیت متعهد می‌دانیم؛ چرا که اعتقاد همیشگی ما این است که با رویکرد مشتری‌مداری می‌توان در میدان رقابت به رقابت سالم ادامه دارد. اما این انتقاد جدی را نمی‌توان نادیده گرفت که گاهی اوقات مشاهده می‌شود به دلیل شرایط ناشی از تحریم و تنگناهای ارزی و اثر افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر برخی تولیدکنندگان، به خطا اقدام به تغییر فرمولاسیون زده‌اند و کیفیت محصولات نهایی خود به ویژه پروفیل یو.پی.وی.سی را با تهیه مواد اولیه از برخی کشورهای جنوب شرق آسیا را پایین آورده‌اند تا بتوانند هزینه تولید خود را کاهش دهند اما به نظر می‌رسد یکی از جدی‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این است که در تنگناهای کنونی و افزایش هزینه‌ها به واسطه بالارفتن نرخ ارز چگونه می‌توان کیفیت را حفظ کرد و به رقابت ناسالم روی آورد

• اشاره درستی داشتید که به واسطه افزایش نرخ ارز ممکن است برخی تولیدکنندگان کیفیت را پایین بیاورند یا شاهد واردات پروفیل با کیفیت پایین‌تر و قیمت ارزان‌تر باشیم. چگونه می‌توان با این چالش مواجه شد و در صدد رفع آن برآمد؟

واقعیت این است که ما در گروه صنعتی اکسیر آسا هرگز زیربار افت کیفیت به بهانه نوسان نرخ ارز برای کاهش قیمت تمام شده محصولات نرفته‌ایم و نخواهیم رفت و با تلاش جمعی همه همکاران همچنان درصدد افزایش بهره‌وری کار و سرمایه هستیم و پیشنهاد می‌کنیم سایر تولیدکنندگان و اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی به جای تک‌روی و در پیش‌گرفتن راه‌های مقطعی دور هم جمع شوند و با کار کارشناسی و رایزنی با مسوولان و دستگاه‌‌های اجرایی ذی‌ربط مانع از شکل‌گیری رقابت ناسالم شوند و از سوی دیگر راهی برای دسترسی آسان‌تر و کم هزینه‌تر با حذف واسطه‌ها به مواد اولیه پیدا کنند.

• روی آوردن به تولید پروفیل با کیفیت پایین‌تر چه پیامدهایی برای تولیدکنندگان خواهد داشت و پیشنهاد شما چیست؟

ما در گروه صنعتی اکسیر آسا باور داریم باید چرخ‌های تولید را در حرکت نگه داشت، البته خطر اینجاست که کیفیت پروفیل‌ها نه به حرف و سخن گفتن که در عمل و به محک آزمایش‌های سخت مشخص خواهدشد، به همین دلیل تا زمانی که این محصولات در بوته آزمایش واقع نشده و آزمایشات لازم بر روی آنها انجام نشود، ادعای کیفیت برتر آنها قابل اعتنا نخواهد بود. نماد این بی کیفیتی در ایران مسبوق به سابقه است که می‌توان در پروژه نواب تهران از آن سراغ گرفت. راستی چه کسی فکر می‌کرد پروفیل‌های استفاده شده در پنجره‌های یو.پی.وی.سی پروژه نواب پایتخت روزی تبدیل به نماد بی کیفیتی گردد؟

• شاید این ذهنیت در نزد برخی تولیدکنندگان شکل بگیرد در روزگاری که قیمت ارز مدام تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد، برای رقابت کردن چه باید کرد؟ دست به تغییر فرمولاسیون کیفیت زد یا اینکه قیمت محصولات را بی رویه افزایش داد؟ از نظر شما به عنوان مدیرعامل یک گروه صنعتی آینده‌نگر این ذهنیت قابل دفاع است؟

به نظر هم تغییر فرمولاسیون کیفیت و هم افزایش بی‌رویه قیمت نهایی محصولات، زیان‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت. البته به واسطه افزایش نرخ ارز تغییر منطقی قیمت‌ها طبیعی است و نه دستکاری مدام قیمت‌ها. اما واقعیت این است که نوسان نرخ ارز در یک سال گذشته تاکنون آثار مخربی بر تولید داشته‌است و ضرورت دارد هم فعالان و تولیدکنندگان و هم مسوولان راهی برای دست‌کم تثبیت نرخ ارز جستجو کنند؛ چرا که همه فکر و ذهن تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر سال جاری درگیر مسایل ارزی و افزایش هزینه تولید شده‌است. در ارتباط با صنعت تولید پروفیل یو.پی.وی.سی هم باید بگویم که بخشی از مواد اولیه مورد استفاده در تولید پروفیل از خارج از کشور تامین می‌گردد که تولید‌کنندگان یا باید به اجبار اقدام به تهیه مواد اولیه از بازار آزاد کنند که خیلی این روش قابل اعتماد نیست. راه دیگر این است که مواد اولیه را با ارز آزاد از بازار برخی کشورها نظیر کشورهای جنوب شرق آسیا تأمین کرد که کیفیت مواد اولیه قابل مقایسه با مواد اولیه شرکت‌های اروپایی نخواهد بود. به همین دلیل ما در گروه صنعتی اکسیرآسا همچنان به تهیه مواد اولیه از شرکت‌های معتبر اروپایی ادامه خواهیم داد.

• اجازه دهید جزیی‌تر و فنی‌تر به کیفیت پروفیل تولیدی گروه صنعتی اکسیرآسا با نشان تجاری ایده‌آل اشاره کنم و سوال کنم چه آزمایش‌هایی برای تست کیفیت پروفیل‌ها انجام می‌دهید؟

ببینید! گروه صنعتی اکسیرآسا آرا، با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و متخصصین مجرب و مشاوران خارجی تولید خود را در سال 89 آغاز کرد و تاکنون موفق به تولید پروفیل‌های U-PVC چهارشبکه‌ای با کیفیت قابل رقابت با نمونه‌ها وارداتی شده‌است که با شرایط جوی کشور انطباق کامل دارد. البته گروه صنعتی اکسیرآسا از اولین تولیدکنندگان ورق‌های پلی‌وود در ایران هم است که به لحاظ فنی جایگزین بسیار مناسبی برای ورق‌های MDF و نئوپان محسوب می‌شود به‌این دلیل در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع تولید می‌شود و از ویژگی‌های مهم پلی وود ایده‌آل، ضد آب بودن و تنوع در ابعاد طول، عرض و ضخامت است. اگر بخواهم شفاف به سوال شما پاسخ دهم، باید بگویم که یکی از نقاط قوت خط تولید ایده‌آل، بخش آزمایشگاهی این گروه صنعتی است که مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی منطبق بر جدیدترین تکنولوژی روز دنیاست. به همین دلیل، انجام آزمایش‌های درصد رطوبت، مش‌بندی، دانسیته روی مواداولیه، کنترل ابعاد و ضخامت با ابزار‌های دقیق اندازه‌گیری، کنترل وزن پروفیل‌ها در واحد طول، کنترل پارامتر خروج از محوریت پروفیل، تست کیفی پروفیل‌ها در درجه حرارت‌های مختلف، کنترل شفافیت سطوح پروفیل و تست UV، بررسی تاثیرات دمای بالا بر پروفیل، تست ضربه‌پذیری در دمای محیط و دمای پایین و تست استحکام جوش مقاطع مختلف را با دقت تمام و در تمام فرایند تولید انجام می‌دهیم.

پنجره ایرانیان.شماره59، شهریورماه 91


ثبت نظر

ارسال