عواقب قلت نوشتن غلط در صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی

پنجره ایرانیان: در حال حاضر شرایطی در کشور ایجاد شده که پروفیل‌های مرغوب داخلی از توان رقابت با پروفیل‌های وارداتی، برخوردار نیستند.
  • پنجشنبه 22 مرداد 1394 ساعت 10:37

 به‌طور کلی دلایل بروز این شرایط را می‌توان چنین برشمرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

1- کمک ایران به صنایع ترکیه جهت بازارسازی و فروش 40 درصد پروفیل تولیدی این کشور
1-1 :کاهش تعرفه گمرکی واردات پروفیل که در سال گذشته اتفاق افتاد؛ پیرو این موضوع تعرفه واردات به 16 درصدکاهش یافته و پس از اعتراضات انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی قول افزایش تعرفه به 32 درصد داده شد. اما کماکان این تعرفه در عدد 20 درصد باقی مانده است. در نتیجه پروفیل‌های تولیدی داخل همچنان توان رقابت با پروفیل‌های وارداتی را ندارند.
2-1 : نبود قانون کنترل استانداردهای ساخت و کیفیت پروفیل‌های مذکور در گمرکات ورودی، برغم وجود قوانین وارداتی در این خصوص نیز از نکات دیگری است که به این امر دامن زده و اکثر تجار پروفیل را قادر ساخته تا بی‌کیفیت‌ترین پروفیل‌های تولیدی را به ایران وارد کنند.
3-1 :علاوه بر دو نکته فوق، این را نیز باید درنظر گرفت که صادرکنندگان ترک، مورد حمایت دولت خود قرار داشته و از جایزه صادراتی ویژه‌ای نیز برخوردارند.

2- قیمت و کیفیت پائین پروفیل‌های تولیدی ترکیه
طبق مذاکرات و بررسی های صورت گرفته با کارشناسان شرکت‌هایی نظیر AKDENIZ KIMYA و رئیس انجمن پروفیل سازان ترکیه جناب آقای مظفر تمیر، به این نتیجه رسیدیم که یکی از عوامل مهم در پائین بودن قیمت و کیفیت پروفیل ترک، بالا بودن میزان مصرف فیلرهای پرکننده (کربنات ها ) نسبت به حد مجاز در این محصولات می‌باشد و چون بازار مصرف تولیدات پروفیل یو.پی.وی.سی در ترکیه کمتر از 60 درصد حجم تولید سالیانه این محصول در این کشور می‌باشد، به‌ناچار تولیدکنندگان ترک وارد بازار رقابت ناسالم شده‌اند و با پایین آوردن کیفیت، قیمت این محصول را کاهش داده‌اند .

3- سرمایه گذاری قلت در کشور
در سال‌های اخیر که تب ورود برندها و تولیدکنندگان خارجی به بازار ایران داغ‌تر شده، متأسفانه به جای آنکه گردش این سرمایه در مسیر تولیدهای Hi-Tech مصرف شود تا شاهد آن باشیم که کشور عزیزمان با ورود به بازار تولید Hi-Tech حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی و صادرات دارد، متاسفانه از غفلت مسئولان سوءاستفاده شده و این سرمایه‌ها در بازارهای اشباع تولید داخل مصرف شده‌اند؛ و در نتیجه ضربه‌ای بزرگ به سرمایه‌گذاران داخلی و تولیداتشان وارد شده است، که بازار پروفیل یو.پی.وی.سی نیز از این نقصان بی نصیب نمانده است .

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال هشتم ـ شماره 94 ـ مرداد 94


نظرات

سارا تقی نژاد نمین

نقش تولید کنندگان درب و پنجره در این میان بسیار حائز اهمیت است تغییر نگرش از قیمت به سوی کیفیت و حمایت تولید داخلی در صورتی که ما در این صنعت محصولات با کیفیت خوبی داریم از جمله مواردی است که همکاران در این حوزه می بایست توجه نمایند . توسعه سرمایه گذاری دارابی / کارن ماشین

سارا تقی نژاد نمین

حمایت تولید کننده ها از برندهای داخلی راه حل خروج از این مشکل است .

ثبت نظر

ارسال