نحوه جمع‌آوری قراضه‌‌های آلومینیومی در کشور

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ارتباط با جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی در کشور گفت: قراضه‌های آلومینیومی در کشور به دو صورت جمع‌آوری می‌شود، درواقع ما یک شبکه جمع‌آوری سنتی داریم که در میان زباله‌های اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کنند و شبکه‌ای هم مانند خودروسازان و مراکز اسقاط داریم که از طریق مزایده نسبت به جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی اقدام می‌کنند.
  • شنبه 6 دی 1399 ساعت 19:50

به گزارش گسترش نیوز، آریا صادق نیت حقیقی ادامه داد: پس از جمع‌آوری، ضایعات با قرارگیری در سیستم سورتینگ، دسته‌بندی و ذوب‌شده و به شمش آلومینیوم تبدیل می‌شوند و سپس به‌منظور تولید آلیاژهای آلومینیومی به فروش می‌رسانند ضمن اینکه برخی از واحدها نیز اقدام به خرید قراضه کرده و آن را به آلیاژ تبدیل می‌کنند.

دبیر سندیکای آلومینیوم در ارتباط با آمار واحدهای فرآوری قراضه‌های آلومینیومی گفت: درحال‌حاضر آمار دقیقی از واحدهای فرآوری قراضه به شمش در واحدهای سنتی وجود ندارد؛ اما تعداد واحدهای آلیاژسازی که قراضه را به شمش تبدیل می‌کنند بین ۲۰ تا ۳۰ شرکت است.

حقیقی به موضوع استفاده از قراضه‌های آلومینیومی در تولید شمش اشاره کرد و گفت: ما دو نوع شمش آلومینیومی داریم که نوع اول آن آلیاژهای پرایمری هستند که بر پایه آلومینیوم خالص تولید می‌شود و در آن عناصری مانند آهن، سرب و روی در حد مینیمم و PPM بوده و آلومینیوم خالص نامیده می‌شود که عاری از عناصر مزاحم است.

نوع دیگر آلیاژ آلومینیوم سکندری (ثانویه) نام دارد که می‌تواند تماماً حاصل از قراضه باشد مانند ADC12 و AS9U3، ترکیب درصدی از شمش حاصل از قراضه و یا ذوب قراضه آلومینیوم خالص و ترکیب آن با قراضه با رعایت استانداردها باشد. در این نوع آلومینیوم بازیافتی، مقادیری از آهن، سرب، روی، مس و نیکل وجود دارد.

دبیر سندیکای آلومینیوم افزود: تولید شمش‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ آلومینیومی در کشور تولید می‌شود از نوع آلومینیومی پرایمری است که از آن در ساخت آلیاژهای خاصی مانند رینگ و پایه‌ خالص‌ها استفاده می‌شود تنها شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیومی که علاوه بر تولید آلومینیوم پرایمری، آلومینیوم سکندری نیز تولید می‌کند ایرالکو است که در فرآیند خود برای ساخت آلیاژ از شایعات و قراضه‌ها استفاده می‌کند.

حقیقی خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای دنیا واحدهای تولید‌کننده آلومینیوم پرایمری سراغ نداریم که اقدام به راه‌اندازی واحد ذوب ضایعات به‌منظور تولید آلیاژهای سکندری کند چراکه راه‌اندازی این واحدهای ذوب، آلودگی‌هایی دارد که در واحدهای پرایمری وجود ندارد.

وی درباره توجه به استفاده از قراضه‌های آلومینیومی در کشور گفت: بهره‌گیری از قراضه‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها در آلیاژسازی آلومینیوم در صنعت به‌وفور صورت می‌گیرد. انجام این اقدام علاوه بر جلوگیری از بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود چراکه در فرآیند بازیافت تنها درصدی از انرژی که در استخراج مواد معدنی و تبدیل آن به آلومینیوم صورت می‌گیرد مصرف می‌شود درنتیجه ما شاهد مصرف انرژی کمتر و آلایندگی کمتر در محیط‌زیست خواهیم بود.

 


ثبت نظر

ارسال