نشست هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشی الزامات توسعه صنعت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ نشست هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشی در خصوص آلومینیوم با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.
  • دوشنبه 18 بهمن 1400 ساعت 12:47

به گزارش دنیای اقتصاد، در این نشست هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران؛ آریا صادق‌‌‌‌‌‌‌‌نیت حقیقی عضو هیئت‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران؛ عبدالحسین محرابیان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب‌(سالکو)؛ تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران و سعید پیرمرادی، مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) میهمانان این نشست بودند.

فعالان اقتصادی حاضر در این نشست ضمن واکاوی چالش‌های پیش‌روی تولید و تجارت آلومینیوم، برمبنای مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معدنی ایران، پیشنهادهایی را برای همایش اسفندماه ارائه کردند.

در این نشست هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بر چند موضوع تاکید کرد؛ مشکلات ناشی از تحریم و ضرورت رفع آن و همچنین مشکلات ناشی از رفع تعهدات ریالی صادرکنندگان و اصلاح سیاست‌های بانک مرکزی. از سوی دیگر، ضرورت همکاری صنایع بالادستی و پایین‌دستی از دیگر موضوعات مورد ‌تاکید وی بود.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه مشکلات تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی به دلیل افزایش ظرفیت سالکو کمتر شده است؛ افزود: در این مدت قیمت نیز به تعادل رسیده است، البته هنوز عملکرد ما مطلوب نیست. ما امروز بازار عراق را از دست داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم؛ زیرا تولیدات ترکیه به‌صرفه‌تر است.

وی افزود: ما امروز به دلیل تحریم‌ها مشکل جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی پول داریم، در ضمن بانک مرکزی از ما درصورتی‌که صادرات ریالی به عراق داریم؛ دلار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد. خرید دلار هم از یک سقفی به بالا غیرقانونی است و ما اینجا به دردسر افتاده‌ایم.

گودرزی گفت: آنچه امروز ضرورت دارد، همکاری صنایع بالادستی و پایین‌دستی در تامین سرمایه‌درگردش و تامین مواد اولیه است. اگر همکاری این دو صنعت بالادستی و پایین‌دستی رقم بخورد، ما به‌جای صادرات شمش، محصول صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.

وی سپس پیشنهاد داد در همایش به چند محور توجه شود، اول، در کجا امکان سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی وجود دارد. دوم، بر همکاری بین صنایع پایین‌دستی و بالادستی تاکید شود، ضمن اینکه به وضعیت تولید و صادرات اشاره شود. سوم، بر بهبود نوع تولید و افزایش صادرات تاکید شود و چهارم، بر سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی با محوریت صادرات توجه شود.

 

 


ثبت نظر

ارسال