افت قیمت شمش آلومینیوم مقطعی است

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: کاهش قیمت شمش آلومینیوم با توجه به افت مقطعی نرخ ارز و متاثر از نتیجه انتخابات امریکا صورت گرفته است.
  • شنبه 1 آذر 1399 ساعت 13:50

آریا صادق‌نیت‌حقیقی در گفتگو با صمت تاکید کرد: با توجه به نتایج اولیه انتخابات ایالات‌متحده، انتظاری برای کاهش نرخ ارز در بازار ایجاد شد. این افت مقطعی نرخ ارز، انتظار برای کاهش قیمت شمش آلومینیوم را از سوی مصرف‌کنندگان این محصول، تقویت کرد. درنتیجه در طول هفته گذشته معاملات شمش این فلز در بورس کالا، خریدار نداشت. این هفته تنها خرید با هدف نرخ‌گذاری این محصول و فروش آن به صنایع خودرویی آن‌هم به میزان بسیار محدود (۶۰ تن) انجام شد.

وی در ادامه افزود: در هفته دوم آبان نیز با توجه به روشن نبودن دورنمای روابط سیاسی میان کشورها و نتیجه انتخابات ایالات‌متحده بر روابط تجاری، استقبال گرمی از عرضه شمش در بورس کالا نشد؛ بنابراین بازار شمش آلومینیوم منتظر کاهش قیمت‌ها است. هرچند این افت تنها در سایه کاهش نرخ ارز نیمایی حاصل می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: کاهش یا افزایش نرخ ارز در درجه نخست دلالان را متضرر یا منتفع می‌کند اما بر عملکرد تولیدکنندگان و فعالان صنعتی نیز به‌طور غیرمستقیم تاثیر دارد. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان ریسک‌پذیر نیستند و بر مبنای کار تولیدی خود فعالیت می‌کنند و بر همین اساس نیز خرید مواد اولیه موردنیاز خود را در بازه‌های زمانی هفتگی انجام می‌دهند. درنتیجه با کاهش عرضه و رشد قیمت مواد اولیه، تداوم تولید آن‌ها با خطر روبه‌رو می‌شود. در همین حال، هر زمان قیمت کاهش پیدا کند، با توجه به میزان موجودی انبارشان متضرر می‌شوند؛ بنابراین ثبات قیمت به نفع تولیدکنندگان واقعی و صنعتگران است. در سایه ثبات قیمت تولید تداوم می‌یابد.

حقیقی خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی از یک‌سو التهاب در بازار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، به ضرر و زیان تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و در ادامه نیز به رکود در بازار و به‌دنبال آن تولید منجر می‌شود. کما اینکه در ۲ هفته گذشته بازار راکد بوده است. بدون تردید تداوم این رکود به نفع تولیدکننده‌ها نیست.

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: به اعتقاد من، افت نرخ دلار در روزهای ابتدایی پس از انتخابات امریکا هیجانی بود. کما اینکه پس از یک افت چندروزه دوباره شاهد رشد قیمت ارز بودیم؛ بنابراین نباید به تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای در بازار آلومینیوم امیدوار بود.

وی درباره تاثیر این انتخابات بر نرخ آلومینیوم در بازار جهانی گفت: طی ۲ هفته گذشته شاهد رشد قیمت این فلز در بازار جهانی هستیم. در همین حال، نرخ فروش سایر فلزات نیز رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. بااین‌وجود در ایران موضوع متفاوت رقم خورده است. این تفاوت‌ها به‌دلیل امید و انتظار برای گشایش‌های جدید اقتصادی و بازگشت به برجام حاصل شده است. حال باید دید این انتظارات چه میزان با واقعیت تطابق دارد؟ و آیا این انتظارات ضامن تداوم فعالیت تولیدکنندگان هست یا خیر؟

حقیقی در پایان تاکید کرد: نباید به تغییر در شرایط فعلی چندان هم امید داشت، چراکه سیاست‌ها همان قبلی‌هاست. تنها مجریان سیاست‌ها عوض کرده‌اند و نباید به تغییر چندان دل بست.

 


ثبت نظر

ارسال