مدیرعامل ابتکار آلومینیوم: نوسانات ارزی از کرونا مخرب‌تر بوده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت صنایع ابتکار آلومینیوم عنوان کرد: کرونا تاثیر زیادی بر فعالیت شرکت‌های تولیدی نداشت اما نوسانات ارزی، خسارات زیادی به تولیدکنندگان تحمیل کرده است.
  • یکشنبه 6 مهر 1399 ساعت 12:19

رحمان صابونچی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت صنایع ابتکار آلومینیوم با بیش از 30 سال سابقه در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی فعالیت دارد و اولین شرکت در استان مرکزی محسوب می‌‌شود که موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001 شده است. ظرفیت اسمی ‌تولید شرکت ابتکار آلومینیوم حدود 300 تن در ماه است و ماهانه حدود 150 تن تولید داریم.

وی در ادامه در خصوص وضعیت بازار فروش پروفیل‌های آلومینیومی، گفت: وضعیت فروش در سال جاری برای شرکت بسیار مطلوب‌تر از مدت مشابه در سال گذشته است و سفارش‌های بیشتری از سوی مشتریان دریافت کرده‌ایم اما این به معنای سودآوری بیشتر نسبت به سال قبل نیست. چراکه بعد از هر سری تولید محصول و تحویل آن به مشتری، تامین مجدد مواد اولیه با قیمت بالاتری نسبت به قبل صورت می‌گیرد و علت آن به روند افزایشی نرخ ارز برمی‌گردد. قیمت فلزاتی همچون آلومینیوم تحت تاثیر مستقیم قیمت جهانی و نرخ ارز قرار دارد و در حال حاضر هر دو روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌اند.

مدیرعامل شرکت صنایع ابتکار آلومینیوم در خصوص تاثیر کرونا بر شرکت‌های تولیدی، اذعان کرد: کرونا تاثیر زیادی بر فعالیت شرکت‌های تولیدی نداشت اما نوسانات ارزی، خسارات زیادی به تولیدکنندگان تحمیل کرده است و موجب شده سرمایه‌ درگردش شرکت‌های تولیدی و همچنین میزان تولید محصولات آن‌ها کاهش یابد. به‌عنوان‌مثال، قیمت مواد اولیه در طول یک ماه به دو برابر میزان قبل رسیده است و به دلیل اینکه خرید مواد اولیه به‌صورت نقدی انجام می‌شود، تولیدکننده باید از نقدینگی کافی برخوردار باشد.

صابونچی با اشاره به احتمال افزایش تقاضا برای پروفیل‌های ضایعاتی، عنوان کرد: زمانی که قیمت‌ها جهش پیدا می‌کند، برخی از تولیدکنندگان میزان عرضه خود را کاهش می‌دهند تا بعد از مدتی بتوانند محصولات خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز استفاده از ضایعات را در دستور کار خود قرار می‌دهند و کیفیت محصولات خود را کاهش می‌دهند. به‌این‌ترتیب، فضا برای تولیدکنندگان به‌اصطلاح زیرزمینی فراهم می‌شود. مشتریانی که دقت کافی را برای تشخیص کیفیت پروفیل‌های آلومینیومی ندارند و تنها به قیمت محصول توجه می‌کنند، اقدام به خریداری این محصولات بی‌کیفیت می‌کنند. با افزایش تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی بی‌کیفیت، تولیدکنندگانی که محصول باکیفیت تولید می‌‌کنند، با خسارت مواجه می‌‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط بحرانی اقتصاد کشور، تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگانی که با خسارات جبران‌ناپذیر مواجه شده‌اند، اقدام به تعطیلی کارخانه خود کردند و برخی دیگر نیز مجبور به دریافت وام بانکی شده‌اند که برابر با پرداخت قسط‌های سنگین خواهد بود. شرکت‌ها زمانی که نتوانند از عهده بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود بربیایند، به‌نوعی بعد از عبور از یک بحران کوچک به بحران بزرگ‌تری وارد می‌شوند و بعضا شرکت خود را از دست می‌دهند.

مدیرعامل شرکت صنایع ابتکار آلومینیوم مطرح کرد: شرکت‌‌هایی که سابقه بیشتری در صنعت دارند، معمولا در این مواقع فعالیت و جایگاه خود را حفظ می‌کنند که این امر، ناشی از شناخت درست بازار و نیازها و یا وجود مشتریان قدیمی و وفادارتر است. به‌روز بودن، قدرت نقدینگی، ماشین‌آلات جدید و بهره‌‌وری بالا در تولید ازجمله مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت است که وجود آن‌ها می‌تواند در شرایط نامطلوب اقتصادی، باعث موفقیت و پایداری تولیدکنندگان شود.

صابونچی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش نقدینگی که چالش اصلی ما و سایر تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی محسوب می‌شود، عقب افتادن از برنامه‌های توسعه‌ای که قصد داشتیم با واردات ماشین‌آلات نوین، آن‌ها اجرایی کنیم، معضل دیگر شرکت ما تلقی می‌شود که علت اصلی این امر اعمال محدودیت‌های مرزی به دلیل شیوع کرونا است.


ثبت نظر

ارسال