در پی نوسانات ارزی، نیاز واحدهای آلومینیوم به نقدینگی 3 برابر شده است

پنجره‌ایرانیان؛ قیمت مواد اولیه برای صنایع آلومینیومی در کشور 20 تا 30 درصد بیشتر از بازارهای جهانی است. نوسان ارزی باعث شده نیاز این واحدها به نقدینگی سه برابر شود.
  • شنبه 12 آبان 1397 ساعت 12:32

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از پایگاه اینترنتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صنایع آلومینیوم ایران که پیش‌تر از مشکلات مختلف رنج می‌برد اکنون در شیب کاهش استفاده از ظرفیت تولید قرار گرفته است. بر اساس اسناد بالادستی و توسعه‌ای این صنعت باید تا سال 1404 سالانه 1.5 میلیون تن آلومینیوم تولید کند اما تولید این بخش در سال‌های اخیر نزدیک به 400 هزار تن بوده است.

فعالان صنعت آلومینیوم ایران بارها نسبت به مشکلات مختلف این صنعت هشدار داده‌اند. ازجمله این مشکلات سیاست‌های دولت در مورد بخش‌های بالادستی و البته شرکت‌های خصولتی بزرگ در صنعت آلومینیوم است که بنگاه‌های کوچک و متوسط این حوزه را رنج می‌دهد. از سوی دیگر بی‌عدالتی در عرضه شمش آلومینیوم در بازار داخلی و صادراتی است که باعث شده ماده اولیه صنعت باقیمت پایین‌تری در اختیار تولیدکننده خارجی قرار بگیرد.

اخیراً اخباری منتشرشده که نشان می‌دهد نوسان ارزی صنایع آلومینیوم به‌ویژه بخش‌های پایین‌دستی را دچار مشکلات تازه‌ای کرده است و باعث شده این بخش کمتر از ظرفیت اسمی تولید کند. دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش قیمت مواد اولیه و سه برابر شدن نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی نسبت به سال گذشته خبر داده است. به گفته محرابی عمده صنایع پایین‌دستی آلومینیوم استان مرکزی، از صنعتی‌ترین استان‌های کشور نیمه تعطیل است و یا از 20 تا 30 درصد از ظرفیت استفاده می‌کند. این فعال صنعتی هم‌چنین از این گفت که صادرات مواد اولیه تنها توسط شرکت ایرالکو انجام می‌شود و قیمت مواد اولیه خریداری‌شده در کشور 30 تا 40 درصد بیشتر از بازار جهانی است. از سوی دیگر کاهش میزان تولید و تعطیلی واحدهای آلومینیومی با مطالبه جدی مالیات بر ارزش‌افزوده توسط دولت همراه است.

محرابی گفت: متاسفانه قیمت تمام‌شده شرکت ایرالکو ٣٠ تا ٣٢ هزار تومان و بالاتر از قیمت جهانی است و این درحالی‌که با کارگر با حقوق ١٠٠ دلاری، برقی یارانه‌ای و آب رایگان نباید قیمت آلومینیوم تولیدی بیشتر از قیمت جهانی باشد و درواقع باید قیمت تمام‌شده ایرالکو شفاف شود.

تعدیل نیرو و کاهش میزان تولید ازجمله پیامدهای نامطلوب عدم توجه به مشکلات صنایع پایین‌دستی در حوزه فلزات رنگین است.

تولید آلومینیوم در ایران از اوایل دهه 50 خورشیدی با ایجاد کارخانه آلومینیوم اراک آغاز شده است. کارخانه‌های المهدی و هرمزال هم در سال‌های بعد به ظرفیت تولید آلومینیوم ایران اضافه شدند. این سه کارخانه به‌طورکلی ظرفیت تولید 457 هزار تن آلومینیوم را دارند و از این نظر ایران در رتبه 18 دنیا ازنظر میزان ظرفیت تولید آلومینیوم قرار گرفته است.


ثبت نظر

ارسال