در گفتگو با هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بررسی شد؛

بلایی که سیاست‌های ارزی بر سر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم آورد

پنجره‌ایرانیان؛ موج تورمی برآمده از سیاست‌های ارزی کارشناسی نشده، وضعیت اسفناک صنعت، تولید داخلی و اشتغال در کشور را رقم‌زده است؛ به‌طوری‌که بر اساس نظر برخی متخصصان، بعید است که صنعت کشور به‌راحتی بتواند قامت راست کند و تنها راه برای احیای صنایع کشور بازنگری و اصلاح سیاست‌گذاری‌های ارزی است. دراین‌بین صنعت استراتژیک آلومینیوم نیز از عواقب مخرب این سیاست‌ها جان سالم به درنبرده و تولیدکنندگان پایین‌دستی این بخش را دچار بحران و سردرگمی کرده است.
  • یکشنبه 13 آبان 1397 ساعت 10:4

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم درخصوص اتفاقات ارزی و مشکلات به وجود آمده ناشی از این اتفاقات به خبرنگار معدن نامه گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی و بازگشایی ثبت سفارش برای واردات، آشفتگی‌هایی در حوزه واردات مواد اولیه از سوی صنایع بالادستی به وجود آورد؛ چراکه کمک دولت به صنعت آلومینیوم، درصورتی‌که خوش‌بینانه بگوییم هدفمند و به گروهی خاص صورت نگرفته، اما بدون نظارت و کنترل انجام‌شده است.

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم تشریح کرد: دولت برای برون‌رفت از مشکلات پیش‌آمده با راه‌اندازی سامانه نیما و ایجاد بازار ثانویه با تمرکز بر بازگشت ارز حاصل از صادرات سعی در ساماندهی بازار داشت که متأسفانه این سیاست ارزی نیز همان‌طور که از عواقب آن پیداست به مشکلات قبلی افزود و تداوم شرایط بحران را تا این لحظه رقم‌زده است. این بحران باعث شد صنایعی که طی یک دهه اخیر مورد بی‌مهری قرارگرفته بودند، سرمایه در گردش کافی را برای ادامه حیات خود نداشته و همچنین سیستم بانکی توان تأمین مالی آن‌ها را نداشت؛ بنابراین با افزایش 3 برابری مواد اولیه توان مالی این شرکت‌ها به یک‌سوم کاهش پیدا کرد. از طرفی برای واردات ملزوماتی غیر از شمش مانند قطعات یدکی، روغن‌ها و...که بخش قابل‌توجهی از تولید داخل را در صنایع بالادستی و پایین‌دستی تشکیل می‌دهند، باید ارز موردنیاز را از بازار ثانویه بخرند و علاوه بر این باقیمتی که حداقل دو برابر نرخ دولتی است، 35 درصد هم سپرده بگذارند تا این ارز استفاده و جنسی که خریداری‌شده وارد شود که این امر صنایع پایین‌دستی را بیشتر ناتوان کرد.

گودرزی افزود: با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه موردنیاز صنایع آلومینیوم به‌شدت بالا رفت و در مقابل قدرت خرید و مقدار تولید این صنایع تحت تأثیر عوامل بالا روند کاهشی در پیش‌گرفته است؛ طبیعتاً با کاهش ظرفیت تولید، قیمت تمام‌شده آن افزایش پیداکرده و تعادل بازار در چنین شرایطی به هم می‌خورد.

وی در ادامه گفت: اتفاقی که در برخی صنایع آلومینیوم افتاده تغییر مسیر تولید از یک محصول به محصول دیگر است. برای مثال در صنایع پایین‌دستی، تولید از پروفیل آلومینیوم به پروفیل پی‌وی‌سی یا آهن تغییر مسیر داد که این روند مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت. دولت توزیع را در دست بگیرد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم در رابطه با مهم‌ترین نکاتی که در تنظیم بازار صنایع آلومینیوم از سوی دولت باید مدنظر قرار بگیرد گفت: به دولت پیشنهاد داده‌ایم محصول را به همان نرخی که قیمت‌گذاری کرده خریداری کند و توزیع آن را نیز با هر نرخ ارزی که صلاح می‌داند در اختیار بگیرد تا از مهندسی عرضه، افزایش صادرات شمش و مشکلات برآمده از انحصار ایجادشده در عرضه جلوگیری شود.

گودرزی بابیان اینکه دستورالعمل وزارت صمت مبنی بر قیمت‌گذاری با LME به‌اضافه 1/01، زیان صنایع پایین‌دستی را به همراه دارد گفت: این تصمیم به معنای 10 درصد پرمیوم برای شمش آلومینیوم و نهایتاً افزایش میل به صادرات مواد خام از سوی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم است؛ بااین‌وجود پذیرفته‌ایم که دولت برای حمایت از صنایع بالادستی آلومینیوم، از این طریق تدبیری اندیشیده است؛ اما نکته قابل‌توجه اینجاست که پس از ابلاغ این دستورالعمل مشاهده شد این شرکت‌ها هیچ تعهدی در عرضه محصول به‌صورت شفاف و منظم را ندارند و هیچ کنترل و نظارتی بر اینکه چه میزان شمش در بورس عرضه می‌شود و تأمین نیاز داخل وجود ندارد.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی تصریح کرد: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه کمک‌های دولتی را دریافت کرده‌اند باعرضه انحصاری قیمت‌ها را به‌صورت سلیقه‌ای افزایش داده و هیچ کنترلی دراین‌بین مشاهده نمی‌شود؛ از طرفی روند چانه‌زنی برای برداشتن سقف رقابت و ممنوعیت واردات مواد اولیه غیره برای انحصار بیشتر را در پیش‌گرفته‌اند. پیشنهاد تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم این است که با توجه به کمک 150 دلاری در هر تن به صنایع بالادست، این را با همان قیمت خریداری و در بورس در اختیار صنایع پایین‌دستی باقیمت ارز بازار ثانویه قرار دهد.

وی همچنین درخصوص استفاده از نظرات و همفکری دولت با بخش خصوصی گفت: دولتی‌ها خیلی علاقه‌مند به همفکری با تشکل‌ها نیستند و تنها زمانی به تشکل‌ها رو می‌آورند که بخواهند مشکل خود را بر گردن تشکل‌ها بیندازند و بگویند با نظر تشکل‌ها این مشکلات به وجود آمده است.

گودرزی ضمن ابراز امیدواری نسبت به نحوه عملکرد وزیر جدید وزارت صمت گفت: انتظار داریم وزیر جدید با توجه به سوابق و اطلاعات کافی و لازم که در اختیار دارد، نسبت به ساماندهی بخش صنعت اقدام کند.


ثبت نظر

ارسال