بخشنامه وزارت صنعت رسید؛

بازار آلومینیوم به وضعیت طبیعی بازمی‌گردد!

پنجره‌ایرانیان؛ استاندار مرکزی می‌گوید: با اصرار استان مرکزی مبنی بر قیمت‌گذاری منطقی آلومینیوم و تصمیم وزارت صنعت بازار این فلز به وضعیت طبیعی بازمی‌گردد.
  • دوشنبه 5 شهریور 1397 ساعت 10:47

‌به گزارش ایسنا، ‌به دنبال نوسانات ارزی در کشور، صنایع بیشترین خسارت را متحمل شدند به‌طوری‌که برخی برای تامین مواد اولیه خود با سدی بزرگ از قیمت‌ها که روزانه افزایش پیدا می‌کرد، مواجه شدند.

استان مرکزی یک استان کاملا صنعتی و درواقع قطب آلومینیوم کشور است، اما درست از زمان آغاز چالش‌های اقتصادی و نوسانات قیمت ارز، صنایع وابسته به آلومینیوم استان با چالش‌های جدی در حوزه تامین مواد اولیه مواجه شدند به‌نحوی‌که باید نیاز خود را با پرداخت مبالغ بیشتر تامین ‌می‌کردند که این امر گاهی از توان یک تولیدکننده خارج بود و هست.

روزها گذشت، اما مشکلات این صنعت به قوت خود باقی بود و وضعیت آشفته این بازار به شکلی پیش رفت که به بحث اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی تبدیل شد و استاندار مرکزی ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای برای قیمت‌گذاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرد که این فرصت پایان هفته گذشته به اتمام رسید.

روز شنبه سوم شهریورماه، تیم مدیریتی استان مرکزی در ستاد تنظیم بازار، بر کنترل بازار و ممانعت از سوء‌استفاده در این حوزه و همچنین عرضه آلومینیوم تولیدشده در شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) تاکید کردند چراکه بر اساس تصمیم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با دستور استاندار مرکزی عرضه آلومینیوم ایرالکو به بازار جهت تعیین قیمت متوقف شده بود.

استاندار مرکزی دراین‌باره گفت: در ستاد تنظیم بازار تصمیماتی اتخاذ شد، اما امروز خوشبختانه بخشنامه‌ وزارت صنعت برای قیمت آلومینیوم که استان منتظر آن بود واصل شد.

سید علی آقازاده افزود: بر اساس این بخشنامه قرار است که آلومینیوم با نرخ ارز بازار ثانویه عرضه شود به‌طوری‌که مواد اولیه با این قیمت خریداری‌شده و محصولات نیز با این قیمت در بازار به فروش برسد.

وی با تاکید بر اینکه اصرار استان مرکزی بر قیمت‌گذاری و تعیین تکلیف این بازار جواب داد، گفت: اقدام قابل قبولی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است و ایرالکو نیز مشکلی برای عرضه محصولات خود به بازار نخواهد داشت.

آقازاده بیان کرد: درحال‌حاضر ایرالکو 15 هزار تن ذخیره شمش آلومینیوم دارد که می‌تواند طبق روال قبل وارد بورس کند و بفروشد و به‌این‌ترتیب و با تصمیم وزارت صنعت بازار به روال طبیعی برمی‌گردد.

استاندار مرکزی در خصوص انبار مکشوفه شمش آلومینیوم به میزان 2200 تن گفت: در این خصوص باید سازمان تعزیرات حکومتی استان نتیجه نهایی را مبنی بر احتکار یا انبار بودن این محموله اعلام کند و با توجه به اینکه احتکار باید کارشناسی شود، اگر مشمول احتکار باشد، برخوردهای قانونی انجام می‌گیرد.

همچنین مدیرعامل شرکت ایرالکو نیز در این نشست گفت: 20 روز است که دستورالعمل چگونگی عرضه کالا در بورس اعلام نشده است.

احمد مجیدی افزود: ایرالکو موظف به عرضه تولیدات خود در بورس است و باید از مجاری قانونی در خصوص دستورالعمل عرضه محصولات پیگیری شود.

مجیدی بیان کرد: مطالبات چهار ماه گذشته این شرکت به 500 میلیارد ریال رسیده و اجازه ندادن ورود محصولات تولیدی ایرالکو به بورس تامین مواد اولیه و نقدینگی را برای این شرکت با مشکلات زیادی همراه کرده است.

مجیدی بیان کرد: یک کشتی مواد اولیه این شرکت از کشور چین روی آب است که به‌محض رسیدن باید مبالغ آن پرداخت شود.

وی گفت: قراردادهایی برای تامین برخی دیگر از مایحتاج تولید این شرکت در ماه‌های آینده منعقد شده که باید نقدینگی آن‌ها تامین شود.


ثبت نظر

ارسال