عدم دخالت و کمک دولت در عبور از چالش‌های صنعت آلومینیوم

نایب‌رئیس‌ هیات‌ مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به نقش دولت در بهبود شرایط بازار و صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: عدم دخالت دولت در عبور از برخی چالش‌ها باعث شده شرکت‌های پایین‌دست آلومینیوم برای فرار از مشکلات، خودشان تصمیماتی را در دستور کار قرار دهند.
  • چهارشنبه 30 مرداد 1398 ساعت 12:59

حسن آوازی در نشست هم‌اندیشی چشم‌انداز صنایع غیرآهنی، گفت: صنعت آلومینیوم یک صنعت دوگانه است. بخشی از موارد استفاده از این محصول در حوزه دفاعی به کار گرفته می‌شود و بخش دیگر در صنایع مختلف کشور؛ اما آنچه مسلم است، مشکلاتی است که در بسترسازی تولید، توزیع و حتی فروش این محصول در کشور دیده می‌شود. دولت در این حوزه، متولی خاصی ندارد، زیرا درآمد این صنعت را چه در بخش بالادستی و چه پایین‌دستی تعیین نمی‌کند.

او در ادامه افزود: اساسی‌ترین موادی که در تولید شمش آلومینیوم استفاده می‌شود، پودر آلومینا است. متاسفانه این ماده در لیست تحریم‌ها قرار گرفته است. دراین‌بین دولت هم تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این چالش نکرده است. این موضوع به دامنه یک چالش بزرگ وسعت بخشیده است.

به گفته نایب‌رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، عدم دخالت دولت در عبور از برخی چالش‌ها باعث شده شرکت‌های پایین‌دست آلومینیوم برای فرار از مشکلات، خودشان تصمیماتی را در دستور کار قرار دهند. او معتقد است این مسئله، باعث ظهور ناخواسته تصمیم‌گیری‌های متنوع و گوناگون شده که به‌نوعی ازهم‌گسیختگی در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را در پی داشته است.

آوازی یکی دیگر از گلوگاه‌های صنعت آلومینیوم را صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه دانست و گفت: در بحث‌های فروش آلومینیوم هرروز یک بخشنامه جدید صادر می‌شود و این موضوع فعالان اقتصادی را با حواشی بسیاری روبه‌رو کرده است. به اعتقاد او برای این گلوگاه باید راهکاری اندیشیده شود که با دانش کار مطابقت داشته باشد.

آوازی در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که نگاه‌های کارشناسی و باور به این موضوع در بدنه اقتصاد کشور وجود نداشته باشد، باید پذیرفت که مشکلات صنایع ازجمله صنعت آلومینیوم پابرجا باقی بماند؛ اما دریچه نگاه دولتی‌ها به سمت دیگری خیره شده است که تحلیل کارشناسان در افق آن دیده نمی‌شود.

نایب‌رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران معتقد است هماهنگی بین دولت و تشکل‌ها کلید راهگشای بسیاری از دست‌اندازهای موجود است؛ اما چالش بعدی که آوازی به آن اشاره کرد، مشکل کمبود نقدینگی است. به اعتقاد او واحدهای تولیدی نباید با سودهای ۲۰ تا ۳۰ درصدی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.

او در ادامه اضافه کرد: باید برای تولیدکنندگان تسهیلات منطقی در نظر گرفته شود. در تمام دنیا نهایت سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای فعالان اقتصادی بین ۵/ ۱ تا ۳ درصد است.

نایب‌رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بخش دیگری از مشکلات امروز تولیدکنندگان را به فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی نسبت داد. به اعتقاد او دولت برای تامین این ماشین‌آلات صنعتی کمکی نمی‌کند و تولیدکنندگان مجبور هستند با چند برابر هزینه بیشتر، کالا و مواد موردنیاز را به کشور وارد کنند.

 


ثبت نظر

ارسال