کارخانه تولید آلومینیوم داریم اما راهکاری برای تامین آلومینا نداریم

پنجره ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که کشور برای تامین آلومینا با آن مواجه است، گفت: در گذشته تنها دو شرکت المهدی و ایرالکو در زمینه تولید شمش به آلومینا احتیاج داشتند اما در حال حاضر با افتتاح مجموعه تولید جاجرم و همچنین مجموعه آلومینیوم جنوب، تقاضا برای آلومینا بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که تاکنون راهکار و تدبیری برای تامین آلومینا اندیشیده نشده است.
  • سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 21:40

به گزارش فلزات آنلاین، ابوالفضل رضایی با اشاره به تولید آلومینا در شرکت آلومینیوم جاجرم، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم جاجرم حدود 260 هزار تن آلومینا تولید می‌کند که با توجه به اینکه برای تولید هر تن آلومینیوم حدود دو تن آلومینا موردنیاز هست، این میزان آلومینا برای تولید 120 هزار تن آلومینیوم مصرف می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه کارخانه آلومینیوم جاجرم با ظرفیت 40 هزار تن نیز آغاز به کار کرده است، بخشی از میزان تولید آلومینا در شرکت مصرف می‌شود و نیاز به آلومینا در سال‌های آتی به نسبت افزایش خواهد یافت، به همین جهت عقیده دارم که برنامه‌ریزی برای تامین آلومینا باید در سال‌های گذشته انجام می‌گرفت تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم و متاسفانه امروز به‌جایی رسیده‌ایم که کارخانه تولید شمش داریم اما آلومینا نداریم.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به شرکت‌هایی که در زمینه تولید شمش آلومینیوم در کشور، فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: فاز یک شرکت سالکو اول مهرماه وارد مدار می‌شود همچنین شرکت المهدی با مدیریت، تیم فنی و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که شرکت مپنا در این کارخانه انجام داده است، به‌زودی این شرکت نیز در چرخه تولید قرار می‌گیرد.

رضایی در ادامه تصریح کرد: با افتتاح و شروع به کار این کارخانه‌ها حدود 850 هزار تن ظرفیت آلومینیوم پیدا می‌کنیم که این میزان تولید مستلزم تامین 1700 هزار تن پودر آلومینا است که با توجه به حجم سرمایه‌گذاری اندکی که در این بخش انجام شده، آلومینای لازم را در اختیار نداریم.

وی در خصوص مشکلاتی که کشور در زمینه تامین بوکسیت آلومینیوم دارد، بیان کرد: مشکلی که در زمینه تامین بوکسیت آلومینیوم در کشور وجود دارد این است که سرمایه‌گذاری لازم و کافی برای اکتشاف معادن در این حوزه صورت نگرفته و معادنی که در کشور وجود دارد، عیار پایین است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه تصریح کرد: حدود 20 سال است که معدن بوکسیت گینه در اجاره ایران قرار گرفته اما متاسفانه در این بخش سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است. بوکسیت ماده اولیه برای آلومینا؛ آلومینا نیز ماده اولیه برای تولید شمش آلومینیومی است؛ سرمایه‌گذاری که باید در این بخش صورت می‌گرفته نسبت به صنایع بالادستی و صنایع پایین‌دستی، نامتوازن بوده است، به‌گونه‌ای که برای تولید شمش سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته اما برای تولید بوکسیت و آلومینا سرمایه‌گذاری کافی انجام نگرفته است.

رضایی در خصوص توسعه تولیدات محصولات آلومینیومی در حوزه‌های مختلف، عنوان کرد: توسعه تولیدات در بخش‌های مختلف با یکدیگر همخوانی ندارند، اگر مدیران در نظر دارند، محصولات آلومینیومی با کیفیت در کشور تولید شود که ارزش‌افزوده بالایی نیز داشته باشد و در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز جایگاه و رتبه ممتازی را به دست آورد باید سرمایه‌گذاری‌ها را به‌صورت هدفمند دربیاورند، درصورتی‌که در حوزه مواد اولیه آلومینیوم شاهد هستیم که بعد از خریداری کردن معدن گینه، هیچ سرمایه‌گذاری بر آن انجام نشده است.

وی با اشاره به معادن بوکسیت در جاجرم، توضیح داد: معادن بوکسیتی که در جاجرم داریم، متاسفانه عیارشان به زیر 4 درصد رسیده که این عیار پایین، هزینه استحصال را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص معادنی که در یزد شناسایی شده‌اند، بیان کرد: سایر معادنی که در نقاط مختلف کشور مثل یزد اکتشاف شده است، هزینه حمل بالایی دارند و علاوه بر این، آن معادن عیار بالایی نیز ندارند.

رضایی با اشاره به طرحی که برای تولید آلومینا وجود داشت، مطرح کرد: برای تولید آلومینا از نفلین سینیت، طرحی را داشتند که این طرح بیشتر از طریق روس‌ها به اجرا در آمد البته ایمیدرو نیز این طرح را در سراب تا حدودی پیش برد که چون توجیه اقتصادی نداشت، فعلا رها شده است.

وی در پایان گفت: در زمینه تولید آلومینیوم از بوکسیت، هنوز برنامه‌ریزی منسجمی صورت نگرفته است و تمام مشکلاتی که در حوزه آلومینیوم وجود دارد به تامین مواد اولیه و عدم برنامه‌ریزی مدون مربوط می‌شود.


ثبت نظر

ارسال