افزایش تولید آلومینا با استفاده از بوکسیت‌های کم‌عیار

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: به دنبال افزایش ظرفیت تولید پودر آلومینا از بوکسیت‌های کم‌عیار با بومی‌سازی تولید و به‌منظور تامین کافی ماده اولیه صنعت آلومینیوم در داخل کشور هستیم.
  • چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 ساعت 12:23

به گزارش فلزات آنلاین، تورج زارع در نشست خبری نخستین همایش «بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار» عنوان کرد: اولین همایش «بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار» در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت صنعت آلومینیوم در داخل کشور برگزار خواهد شد تا بتوانیم چالش‌های موجود در این صنعت را با حضور متخصصان بررسی و شناسایی کنیم.

وی افزود: شرکت آلومینای ایران، تنها دارنده زنجیره کامل تولید آلومینیوم در کشور بوده و خوشبختانه توانسته است دانش فنی تولید آلومینا را بومی‌سازی کند. ظرفیت تولید پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران، 250 هزار تن در سال است که در کنار آن، در حال تولید 40 هزار تن شمش آلومینیوم در فاز نخست مجموعه هستیم و در نظر داریم با اجرای طرح توسعه، تولید این محصول را به 120 هزار تن در سال افزایش دهیم. حداقل زمان درنظرگرفته شده برای تحقق این مهم، هشت سال است که امیدوار هستیم بتوانیم به این حجم از ظرفیت تولید دست پیدا کنیم. همچنین با توجه به انرژی‌بر بودن صنعت آلومینیوم، زیرساخت‌های لازم جهت احداث نیروگاه و تامین برق نیز فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران بیان کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور 700 هزار تن در سال است و جایگاه کشور ما با بهره‌برداری از واحدهای جدید طی سه سال گذشته، از رتبه 21 به 14 ارتقا یافته است و بر اساس استراتژی تعریف‌شده برای این صنعت، ظرفیت تولید به یک میلیون و 500 هزار تن در آینده افرایش پیدا خواهد کرد.

زارع تصریح کرد: در حال حاضر برای تولید 700 هزار تن آلومینیوم، نیازمند یک میلیون و 400 هزار تن پودر آلومینا هستیم که تنها 250 هزار تن در داخل تولید و باقی‌مانده آن از خارج از کشور وارد می‌شود. به همین منظور در حال رایزنی با شرکت‌ چینی به‌منظور تامین تکنولوژی استحصال پودر آلومینا از بوکسیت کم‌عیار هستیم تا بتوانیم ظرفیت تولید 500 هزار تن از این ماده اولیه را در داخل کشور ایجاد کنیم. همچنین برنامه تولید 800 هزار تن پودر آلومینا در مناطق جنوبی کشور با نام آلومینای خلیج‌فارس با راهبری سازمان ایمیدرو در حال اجرا است تا بتوانیم نیاز کامل کشور به این محصول را مرتفع سازیم.

وی اضافه کرد: میزان ذخیره قطعی در داخل کشور، 40 میلیون تن برآورد شده که حدود 30 میلیون تن از آن به‌عنوان بوکسیت پر‌عیار، قابل‌استخراج است و 70 میلیون تن بوکسیت کم‌عیار در داخل کشور وجود دارد که خوشبختانه به دانش تولید و استحصال آن دست پیدا کرده‌ایم و بر همین اساس به دنبال تولید 500 هزار تن پودر آلومینا هستیم. چراکه این محصول کاربرد فراوانی در سایر صنایع مانند مواد شوینده دارد و بر همین اساس نیاز تولیدکنندگان مواد شوینده به آلومینا که در حدود 40 هزار تن در سال است نیز توسط شرکت آلومینای ایران رفع می‌شود. همچنین از دیگر کاربردهای آلومینیوم نیز می‌توان به صنایع خودروسازی، حمل‌ونقل، ساختمان‌سازی و بسته‌بندی اشاره کرد.


ثبت نظر

ارسال