خطر رقابت منفی در کمین بیلت‌سازی آلومینیوم

پنجره ایرانیان؛ شمشال یا بیلت آلومینیومی نوعی شمش آلومینیومی است که جزو محصولات نیمه‌ساخته ریخته‌گری آلومینیوم به‌شمار می‌رود. آلیاژ بیلت در پروفیل‌های آلومینیومی و صنایع پایین‌دست به کار برده می‌شود. درحال‌حاضر در کشور به ۱۰۰ هزار تن بیلت آلومینیوم نیاز است که از داخل قابل تامین است؛ اما یکی از مشکلات مهم در خطوط تولیدی این محصول، قدیمی بودن فناوری آن‌هاست که سبب هدررفت انرژی شده است.
  • دوشنبه 24 تیر 1398 ساعت 11:40

به گزارش صمت، هبت‌الله فاضلی، رئیس اتحادیه آلومینیوم‌کاران کشور، درباره تولید بیلت آلومینیوم و کاربرد آن در کشور، می‌گوید: بیلت آلومینیومی نوعی شمش آلومینیومی است که جزو محصولات نیمه‌ساخته ریخته‌گری آلومینیوم به‌شمار می‌رود و بیشتر در صنایع اکستروژن کاربرد دارد (شکل دادن فلزاتی مانند آلومینیوم فرآیند مشخصی دارد که به‌وسیله نیروی هیدرولیکی با فشار وارد قالب می‌شود و به‌عنوان محصولات اکسترودی در شکل‌های متفاوت از قالب خارج می‌شود. پرس‌های اکستروژن در اندازه‌های معینی ساخته می‌شوند و اندازه آن‌ها ارتباط مستقیمی با اندازه شمشی دارد که باید اکسترود شود.) بیلت آلومینیومی بر اساس سفارش مشتریان در انواع گروه‌های آلیاژی کارپذیر بر اساس استاندارد بین‌المللی و در قطرهای گوناگون تولید می‌شود.

فاضلی عنوان کرد: به‌عبارت‌دیگر در مرحله نخست پودر آلومینا تبدیل به شمش و سپس شمش تبدیل به بیلت آلومینیوم می‌شود. ترکیب بیلت به لحاظ آلیاژی با شمش متفاوت است. درجه خلوص شمش با بیلت نیز متفاوت است. بیلت در خلوص بالا بیشتر کاربرد نظامی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بیلت در چه کارخانه‌هایی در کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: بیلت را شرکت ایرالکو تولید می‌کند. البته برخی کارخانه‌ها ضایعات را خریداری می‌کنند و ریخته‌گری انجام می‌دهند و بیلت تولید می‌کنند، اما تنها شرکتی که بیلت باکیفیت و با رعایت استاندارد تولید می‌کند، شرکت ایرالکو است.

رئیس اتحادیه آلومینیوم‌کاران کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که چه میزان بیلت در ایران موردنیاز است، گفت: کشور به بیش از ۱۰۰ هزار تن بیلت آلومینیوم نیاز دارد که در داخل تولید می‌شود و بیشتر واحدها نیاز خود را در داخل تامین می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال