اختراع آلیاژ آلومینیومی جدید برای صنایع هوا-فضا و خودروسازی

پنجره‌ایرانیان؛ آلیاژ آلومینیومی جدیدی برای صنایع هوا-فضا و خودروسازی اختراع شد.
  • شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 17:35

به گزارش هوشمندنیوز، تولید خودرو و هواپیماهای سبک‌وزن و سریع نیاز به ماده اولیه سبک با خواص ویژه‌ای دارد و این آلیاژ آلومینیوم جدید، تمامی ویژگی‌های موردنظر را داراست.

آلیاژ کامپوزیتی فوق‌مستحکم بوده و از وزن کمی برخوردار است لذا برای صنایعی چون هواپیماسازی و خودروسازی، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

پروفسور نیکلای بلف  (Nikolai Belov)، رئیس هیات تحقیق روی آلیاژ جدید سال‌هاست که به دنبال آلیاژی خاص با وزن سبک و استحکام بالاست. این آلیاژ جدید حاوی 15 درصد مواد دوپ‌شده است. البته در گذشته با زینتر کردن ذرات آلومینیومی و استفاده از تکنولوژی نانو، به خواص فوق دست‌یافته بودند اما این روش ازلحاظ صنعتی مقرون‌به‌صرفه نبود.

با افزایش 20-5 درصدی استحکام، خواص پلاستیسیته چندین برابر کاهش می‌یابد. علاوه بر آن اندازه ذرات از 100 نانومتر تا 2-1 میکرومتر است، اما در روش جدید دوپ‌کردن آلومینیوم با دستیابی به همان استحکام، اندازه ذرات 70-30 نانومتر خواهد بود و ماده حاصل استحکام بی‌نظیری دارد.

به گفته پروفسور بلف، از این ماده جدید می‌توان در تولید قطعات پیچیده برای صنایع خودرو، هواپیماسازی و ساخت موشک استفاده کرد. همچنین از طریق چاپ سه‌بعدی، تولید قطعات پیچیده برای صنایعی همچون صنایع دفاعی ممکن خواهد بود.

 


ثبت نظر

ارسال