واکنش برخی از نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر راه و شهرسازی:

استیضاح آخوندی شخصی و سیاسی است

پنجره ایرانیان: تعدادی از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس با تاکید بر شخصی و سیاسی بودن استیضاح آخوندی نسبت به رای آوردن آن در صحن مجلس ابراز تردید کردند.
  • سه شنبه 7 مهر 1394 ساعت 10:25

در پی اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 13 امضاء، تعدادی از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه ‏های مختلف نارضایتی خود را نسبت به طرح این استیضاح اعلام کردند. اکثر این فعالان ضمن برشمردن خدمات آخوندی در این وزارتخانه، بر شخصی و سیاسی بودن استیضاح وی تاکید کردند. روح‌الله حسینیان، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسائی، حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، زهره طیب‌زاده، فاطمه آلیا، موسی‌الرضا ثروتی، محمود نبویان، مجتبی رحماندوست، بهرام بیرانوند، حسن کامران و  نیره اخوان ۱۳ نماینده‌ای هستند که بر استیضاح آخوندی اصرار دارند.

استیضاح سیاسی در خانه ملت رای نمی‌آورد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کمال‌الدین پیرموذن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با سیاسی و شخصی خواندن استیضاح وزیر راه و شهرسازی و همراهی تعداد اندکی از نمایندگان سیاسی خانه ملت با این موضوع، گفت: این طرح به دلیل غیرمنطقی‌بودن رای نمی‌آورد. وی در ادامه افزود: کارنامه وزارت راه و شهرسازی در مقطع مسئولیت دکتر آخوندی با توجه به محدودیت‌های منابع، کسری اعتبارات و تخصیص بودجه‌های عمرانی در کشور قابل‌قبول کارشناسان و اهل فن است. در عین‌حال با توجه به موارد ذکر شده، وزیر راه و شهرسازی وارث بسیاری از نابسامانی‌های به‌جای‌مانده از دولت قبل همچون مشکلات مسکن مهر و بدهکاری کلان به پیمانکاران در همه زمینه‌های حوزه رسالتی وزارت راه و شهرسازی بود که وی با پشتوانه الهی و سختکوشی کارکنان زیرمجموعه خود این مشکلات را در حد توان به نحو شایسته‌ای سر و سامان بخشید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی فزود: وزیر راه و شهرسازی برغم کاهش اعتبارات این وزارتخانه توانست با برخورداری از حمایت‌های نهاد ریاست جمهوری و همسو با برنامه‌های دولت در کاهش محرومیت و رفع نواقص به جای‌مانده از دولت قبل گام‌های موثری بردارد.

وی در ادامه به مدیریت طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی توسط یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از نمایندگان خانه ملت به دلایل شخصی و غیرمنصفانه طرح استیضاح را دنبال کرد و توانست امضای عده‌ای اندک را برای طرح در صحن علنی بگیرد. منشا این استیضاح این است که دکتر آخوندی در حیطه وظایف و مسئولیت‌های خود یکی از مدیران راه و شهرسازی را به دلیل کاملا منطقی تغییر داد که این برکناری برای عده‌ای ناخوشایند جلوه کرد. پیرموذن افزود: عزل و انتصاب مدیران راه و شهرسازی استان‌ها برعهده وزیر راه و شهرسازی است و در این رابطه هیچگونه نقدی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل غیرمنطقی‌بودن رای نمی‌آورد و به عبارتی این استیضاح منتفی است. همچنین اینجانب به عنوان نماینده ملت از همه نیروهای سختکوش وزارت راه و شهرسازی در تمامی نقاط کشور درخواست دارم به این استیضاح اهمیتی ندهند و یار و همراه وزیر سختکوش خود باشند زیرا رای اکثر نمایندگان مجلس با این استیضاح همراه نیست.

وی گفت: استیضاح سیاسی در مجلس شورای اسلامی رای نمی‌آورد و اینگونه استیضاح‌ها صرفا انتقام شخصی و تلخ‌کردن کام ملت و دولت است. امیدوارم این عده اندک به خود بیایند و یاور دولت در انتظام بخشیدن به دیپلماسی سیاسی باشند.

مشکلات وزارت راه ریشه در عملکرد دولت‌ گذشته دارد

به گزارش ایلنا، احمد خرم با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس گفت: استیضاح‌ها رنگ سیاسی دارند و اقدام نمایندگان برای استیضاح آخوندی هم سیاسی است. وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای نمی‌آورد، اظهار کرد: هر چند توانستند امضاها را برای اعلام وصول به حد نصاب برسانند اما بعید است استیضاح در صحن علنی رای بیاورد.

وی درباره عملکرد دو ساله عباس آخوندی گفت: در این مقطع نمی توان عملکرد افراد و مسئولان را زیر سوال برد، چراکه برخی از مشکلات ریشه در عملکرد دولت‌ گذشته دارد و برخی از مسائل هم ناشی از تشدید تحریم هاست. وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان ارزیابی درستی از عملکرد وزرا و کابینه دولت داشت و ارزیابی‌هایی هم در حال حاضر انجام می‌شود ارزیابی عملکردی و اجرایی نیست و استیضاح‌ها و سوال‌هایی که از اعضای کابینه می‌شود، رنگ سیاسی به خود گرفته‌اند.

کارهایی که آخوندی در دو سال انجام داد در ۱۰ سال قبل از آن انجام نشده بود

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهلا میرگلو گفت: از عملکرد وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی رضایت کامل داریم زیرا گروه مدیریتی این وزارتخانه در حوزه راه و شهرسازی اقدامات قابل توجهی داشته‌اند که قابل چشم پوشی نیست. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی درباره به جریان افتادن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آخوندی یکی از توانمندترین وزرای هیات دولت است و من هم از خود دکتر آخوندی و هم از معاونان وی رضایت کامل دارم. این رضایت حاصل گام‌های موثر این وزارتخانه در حوزه راه و شهرسازی است.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ کارهایی که آخوندی در دو سال اخیر انجام داده، در ۱۰ سال گذشته در حوزه راه و مسکن انجام نشده بود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس افزود:‌ را‌ه‌اندازی تشکیلاتی به نام میز زنان در وزارت راه و شهرسازی که ظاهرا وزارتخانه‌ای عمرانی و بی‌ارتباط با موضوع زنان است، نشان‌دهنده اهمیت دادن آخوندی به موضوع ارتقای جایگاه زنان در کشور است؛ از آنجایی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند به نظر من باید در تمام وزارت‌خانه‌ها جایگاه مرکز زنان تقویت شود تا بتوان از ظرفیت عظیم زنان در جهت بهینه‌سازی و حل مشکلات کشور استفاده کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به پرسشی درباره شائبه سیاسی بودن استیضاح آخوندی گفت: به نظر من این استیضاح هیچ جایگاهی ندارد.

نمی‌توانیم به مردم بگوییم این استیضاح‌ها سیاسی نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت، دراین‌باره به روزنامه شرق گفت: سوالی که برای من وجود دارد این است که چرا ما نمی‌توانیم مردم را متقاعد کنیم که استیضاح‌های مجلس نهم سیاسی نیست؟ چرا فقط از بین اعضای کابینه کسانی مورد هجمه قرار می‌گیرند که به اصلاح‌طلبی مشهورند و هیچ منطقی هم پشت این استیضاح‌ها نیست؟

او در ادامه درباره دلایل غیرمنطقی‌بودن استیضاح آخوندی از نظر خود می‌گوید: توجه داشته باشید که کل بودجه عمرانی درنظرگرفته‌شده برای امسال ٥٠ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان است. در شش‌ماهه اول امسال باید ٢٥ هزار و ٤٠٠ میلیاردتومان اعتبار تخصیص داده می‌شد. اما تا پایان شهریورماه کمتر از پنج‌هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است، یعنی کمتر از ٢٠ درصد! جالب‌تر اینکه بیشتر این مبلغ هم بعد از تیرماه داده شده است. یعنی در سه‌ماهه اول تنها ٢٨٧ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. خب در این شرایط، هرکس دیگری هم که جای آقای آخوندی باشد کاری نمی‌تواند انجام دهد. مطالبات ما باید مطابق با امکانات باشد.

ایشان سه‌ماه را با کمتر از یک درصد بودجه اداره کرده است. یعنی به‌جای اینکه در سه‌ماهه اول ٢٥ درصد اعتبارات را دریافت کند، کمتر از یک درصد گرفته و در پایان شش‌ماه که باید ٥٠ درصد را دریافت می‌کرده، کمتر از ٢٠ درصد را گرفته. واقعا چه انتظاری از این وزیر دارند؟

جعفرزاده در ادامه با اشاره به اینکه از نظر اکثریت قریب‌به‌اتفاق مجلس، وزیر بهداشت یکی از موفق‌ترین وزرای کابینه است، تصریح کرد: آیا درباره همین وزیر دوست‌داشتنی، نمایندگان نسبت به میزان اعتباراتی که این وزارتخانه دریافت کرده هیچ ابهامی ندارند؟

او افزود: وقتی می‌گویند چرا آن وزیر پیش رئیس دولت اصلاحات رفته یا در مراسم ختم مادر او شرکت کرده، طبیعی است که استیضاح این وزرا، آن‌هم در شرایطی که اعداد و ارقام نشان می‌دهد آنها کم‌کاری نکرده‌‌اند، در نگاه مردم سیاسی به نظر می‌رسد. این نماینده اصولگرای میانه‌رو در ادامه درباره نقش رئیس کمیسیون عمران در این استیضاح می‌گوید: فکر می‌کنم رئیس کمیسیون باید از منظر دیگری ورود می‌کرد. اما بالاخره تشخیص ایشان این‌طور بوده است.

این استیضاح غیرمنطقی است

مهرداد بائوج ‌لاهوتی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس که از اعضای قدیمی کمیسیون عمران است، نیز درباره این استیضاح به شرق گفت: من این استیضاح را یک استیضاح غیرمنطقی می‌دانم. چون پاسخ‌های آقای آخوندی در کمیسیون کاملا قانع‌کننده بود.

او با بیان اینکه کشور با بحران بی‌پولی مواجه است، افزود: امضای آقای هاشمی پای این استیضاح یکی از نکاتی است که معتقدم باید به آن توجه شود. چون ایشان به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران، یعنی مرجع رسیدگی‌کننده به طرح استیضاح، خودش در جایگاه مدعی قرار گرفته است.

لاهوتی با اشاره به اینکه مهمترین دلیل امضاکنندگان طرح استیضاح، برآورده‌ نشدن توقعات محلی آنهاست، توضیح داد: شروع‌کننده این استیضاح آقای کامران بوده و برخی از دوستان به‌دنبال تعویض مدیران محلی هستند. حتی بعضی‌ها از سطح مدیران استانی هم پایین‌تر می‌آیند و از وزیر تغییر مدیران شهرستانی را می‌خواهند و به نظر من استفاده نابجا از اهرم‌هایی که قانون در اختیار ما گذاشته، کار درستی نیست.

نماینده لنگرود در ادامه با اشاره به تلاش‌هایی که برای منتفی ‌شدن استیضاح در حال انجام است، گفت: ما با چند نفر رایزنی کردیم و افرادی نظیر آقای قادرمرزی امضای خود را پس گرفته‌‌اند و تلاش می‌کنیم تا در فرصت باقی‌مانده، رایزنی‌ها را ادامه دهیم تا با کاهش امضاها، این طرح از دستور کار خارج شود.

او با یادآوری شرایط فعلی کشور، خطاب به استیضاح‌کنندگان گفت: ما در این شرایط می‌خواهیم به مدت سه‌ماه وزارتخانه را به دست سرپرست بدهیم که چه اتفاقی بیفتد؟ من این استیضاح را یک آسیب برای کشور می‌دانم، چون آقای آخوندی تا امروز بسیار خوب عمل کرده و ظرفیت‌های خوبی را فعال کرده و بخش خصوصی را هم به‌خوبی به کار گرفته است.


ثبت نظر

ارسال