چالش اعتباری برای تامین منابع موردنیاز ساخت یک‌میلیون مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ مسئولان ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، از وجود چالش‌های اعتباری برای تامین منابع موردنیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در این طرح خبر دادند.
  • چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 13:28

به گزارش اخبار ساختمان، مسئولان ساخت یک‌میلیون مسکن در سال در این وزارتخانه با بیان اینکه کل حاکمیت باید این برنامه یا سیاست در راستای ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن را حمایت کنند به تشریح تفاوت‌های موجود بین ابعاد مختلف این سیاست با ساخت واحدهای مسکن مهر که در دهه ۸۰ اجرایی شد، پرداختند.

یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها، مربوط به چالش تامین اعتبار چهار میلیون واحد مسکونی است که قرار است در قالب این طرح و بر اساس قانون جهش تولید مسکن ظرف چهار سال در کشور ساخته شود.

بنا بر آنچه مسئولان اجرای این طرح در وزارت راه و شهرسازی به آن اشاره کردند، این طرح از سه جنبه مهم با مسکن مهر متفاوت است. یکی از مهم‌ترین این جنبه‌ها نبود خط اعتباری مشابه خط اعتباری تعریف‌شده برای ساخت مسکن مهر در دهه ۸۰ است.

از سوی دیگر، تیراژ این پروژه دو برابر مسکن مهر تعریف شده است و همچنین این پروژه در شرایط تحریمی ساخته می‌شود. ضمن آنکه در بسیاری از مناطق احداث این واحدها سرانه‌های خدماتی (زیربنایی و روبنایی) کافی برای افزایش بارگذاری جمعیتی وجود ندارد و لازم است این خدمات، زیربناها و روبناهای لازم برای اسکان جمعیت جدید هم‌زمان با ساخت واحدها فراهم شود.

بر اساس این گزارش، ابعاد این کلان پروژه و تفاوت‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن باید برای مردم روشن شود که علاوه بر شرایط تحریمی کنونی، دولت خطوط اعتباری را عملا در نهضت ملی مسکن در اختیار ندارد.

در این گزارش همچنین با اشاره به موضوع سرانه‌ها آمده است: آسیب‌شناسی شهرهای جدید انجام شده است چراکه در این مناطق، اماکن و ابنیه‌ای مانند بیمارستان، مدرسه، پارک و... وجود ندارد و افراد عملا در آنجا سکونت ندارند؛ بنابراین واقعیت موضوع این است که باوجود تلاش‌ها، ابعاد پروژه بسیار گسترده است.

در این گزارش همچنین بر ضرورت همکاری بانک‌ها برای اختصاص سهم ۲۰‌ درصد از کل تسهیلات پرداختی آن‌ها به بخش مسکن و به‌خصوص ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال تاکید شده است.


ثبت نظر

ارسال