اوراق رهنی، گزینه مناسب مسکن

پنجره ایرانیان:مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن درباره برنامه های اخیر وزارت راه و شهرسازی برای خروج مسکن از رکود، گفت: از بین گزینه های اعلام شده بانک مسکن مانند مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، بهسازی سکونتگاه های غیر رسمی و تامین سرمایه در گردش بازار ثانویه رهن، گزینه آخر از جهت ساز و کار بسیار مثبت و قابل اجراست.
  • دوشنبه 3 شهریور 1393 ساعت 14:37

محمد کفاش افزود: ابزارهای نوین تأمین مالی بازار مسکن از طریق بازار سرمایه می توانند کارکرد دو جانبه داشته باشد. به عنوان مثال اوراق رهنی علاوه بر ایجاد فضای رونق در بازار مسکن می تواند اهرمی برای رشد تولید و سمت تقاضا در صنایع وابسته به مسکن شود و زمینه سودآوری شرکت های بورسی را ایجاد کند.وی اظهار داشت: رونق بازار مسکن منجر به رشد تولید در دهها صنایع وابسته به این صنعت در بازار سرمایه می شود لذا علاوه بر خروج بازار مسکن از رکود، رشد سمت تقاضا در صنایع وابسته به مسکن منجر به سودآوری این دست از شرکت های بورسی می شود.وی درباره این ابزار و سازو کار اجرایی آن گفت: اوراق رهنی به عنوان ابزاری نوین در جهت تزریق نقدینگی به بازار مسکن از طریق بازار سرمایه، تیری با دو پیکان است که قلب رکود در بازار مسکن و رکود در بازار سرمایه را همزمان نشانه گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت ورود ابزارهای جدید تأمین مالی مسکن ازطریق بازار سرمایه، اظهار داشت: شرکت های زمین و ساختمان از طریق ابزارهایی همچون اوراق صکوک و تأسیس صندوق زمین و ساختمان از طریق بورس می توانند به تأمین مالی پروژه های ساختمانی کمک کنند، اما برای خروج از رکود باید ابزارهای جدید دیگری مانند اوراق رهنی نیز به کار گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نقش اوراق رهنی به عنوان ابزاری نو برای تأمین مالی بازار مسکن، گفت: اوراق با پشتوانه وام های رهنی نوعی از اوراق با پشتوانه دارائی است که سند تضمین کننده آن رهن منازل مسکونی است. بدین ترتیب پشتوانه و یا ضامن اوراق بدهی وجوهی است که از وام های تضمینی ناشی می شود و در نهایت این اوراق با خرید املاک و مستغلات که از محل حق رهن صورت می گیرد، پشتیبانی می شود.

کفاش درباره مزیت این اوراق نسبت به سایر روش های تأمین مالی، گفت: سیستم تامین مالی مسکن در ایران مبتنی بر بانک ها است که وجود محدویت هایی از قبیل سقف تسهیلات، نرخ ثابت، مدت بازپرداخت محدود و عدم تناسب تسهیلات با وثیقه سبب ایجاد نارسایی هایی در زمینه تامین مالی مسکن شده است.وی ادامه داد: اوراق مشارکت رهنی سبب می شود توان بانک ها جهت اعطای تسهیلات جدید افزایش یابد. از طرف دیگر الزام بانک مرکزی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان در قالب عقود مشارکتی سبب افزایش اقبال بانک ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن شده و به تبع آن به تعادل بازار مسکن کمک می کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت خروج بازار مسکن از رکود گفت: اگر صنعت ساختمان و مسکن از رکود خارج شود، در بخش قابل توجهی از مشاغل و صنایع وابسته به این بخش، از صنایع بالا دستی مانند فولاد و پتروشیمی گرفته تا کاشی و سرامیک رونق ایجاد خواهد شد.مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان آنکه رونق در بخش مسکن در بلندمدت می تواند سبب سودآوری شرکتهای بورسی شود، گفت: بورس و مسکن علاوه بر اینکه می توانند به رونق یکدیگر کمک کنند در یک رابطه مستقیم نیز قرار دارند به عبارتی رونق در هر کدام باعث رونق در دیگری می شود.

وی درباره نقش بورس در رونق مسکن گفت: بورس از دو مسیر می تواند به رونق بازار مسکن کمک کند از یک سو از طریق بورس کالا و از یک سو بورس اوراق بهادار می تواند در این فرآیند نقش آفرینی کند. کفاش توضیح داد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مسکن و پروژه های مسکنی در بورس کالا قابل معامله است که می تواند به رونق این محصولات و سودآوری شرکت های تابعه کمک کند.مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در ادامه به نقش بورس اوراق بهادار در رونق بازار مسکن پرداخت و گفت: تأمین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه است باید از طریق ابزارهای مورد نیاز مورد توجه و در اختیار این دو بازار قرار بگیرد.


ثبت نظر

ارسال