مدرنیته و معماری زندگی امروز (بخش دوم)

  • یکشنبه 9 شهریور 1399 ساعت 11:29

اشاره:

پس از گذشت بازه‌ای از زمان و کسب تجربیات متفاوت، بر آن شدیم تا روند حرکت صنعت در حوزه ساختمان را از دوره رنسانس تا به امروز مورد بررسی قرار دهیم و تاثیرات مختلف آن و نوع نگرش جامعه و همچنین کشف و اختراعات حاصل از نیازهای نوظهور را به‏‌صورت کلی تجزیه و تحلیل کنیم تا بلکه بتوانیم تمامی نقصان‏‌ موجود در طرح‌‏های جدید را برطرف کنیم. خواسته بسیاری از دوستان همکار این بوده است که در جهت رشد فنی و نیز آموزش مبانی نظری، این روند تحلیلی و فنی صورت پذیرد تا جامعه بتواند برای خود سرپناهی امن ایجاد کند. در بخش نخست این مقاله در خصوص «پیدایش یک نیاز» در شماره‌ گذشته پنجره‌ایرانیان مباحثی مطرح شد. در این بخش به موضوع «مدرنیته اولیه و ساختار غالب» پرداخته شده است. تعاریف سبک‌های این مرحله بر اساس خواسته‌های لحظه‌ای و رویکردها، خواه از روی نیاز و خواه از روی تقابل، هم‌گام با خودبینی رقم خورده است. سبک‌های این بخش از مدرنیته شامل «شیکاگو»، «مکتب هنر نو» و «جنبش فوتوریسم» است.

 

مدرنیته اولیه و ساختار غالب

در هر قسمت از تعاریف و توضیح علل شکل‌گیری سبک تعریف‌شده، هم‌زمان به بررسی جزئیات اجرایی در آن موضوع نیز خواهیم پرداخت و به نکات ضعف و قوت آن خواهیم رسید و روند رو به رشد و تکاملی را خواهیم یافت.

معماری مدرن به‌صورت مدون در اواخر قرن 19 میلادی آغاز شد که این آغاز همراه با دیدگاهی نو و بر اساس رویکرد مدرنیستی بود. خواستگاه آغازین این حرکت از آمریکا و شیکاگو بود و هم‏گام با آن در اروپا در پاریس و برلین نیز رخ‌نمایی کرد.

بازه زمانی دوره معماری مدرن اولیه را می‌توان حدفاصل بین سال‌های 1880 تا سال 1914 دانست، یعنی تا اوایل جنگ جهانی اول.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال سیزدهم-شماره 155/شهریور 99


ثبت نظر

ارسال