مدرنیته و معمای زندگی امروز (بخش هفتم)

دپارتمان مهندسی پوسته شرکت سکو ایران
  • پنجشنبه 2 بهمن 1399 ساعت 13:41

 

کوربوزیه

کوربوزیه در اروپا و در دفتر اگوست پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کار کرد. او در طی فعالیت حرفه‏ای خود استفاده از یکی از شاخص‌ترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند. کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت. او دو کتاب بسیار مهم در زمینه معماری و شهرسازی به رشته تحریر درآورد.

به‌سوی یک معماری نوین

کتاب اول کوربوزیه به نام به‌سوی یک معماری نوین در سال 1923 در پاریس منتشر شد. در این کتاب مولف توجه معماران را به فن‌آوری مدرن جلب می‌کند. همچنین کوربوزیه استفاده از تیرآهن و بتن و پیش‏ساختگی را مسیر آینده معماری تلقی می‌کند. وی عنوان می‌کند که برای پرهیز از انقلاب اجتماعی باید با استفاده از تکنولوژی جدید به‌صورت گسترده برای اقشار مختلف جامعه خانه‌سازی کرد.

شهر آینده

کتاب دوم کوربوزیه به نام شهر آینده در سال 1924 در پاریس انتشار یافت. وی در این کتاب نیز سعی کرد که توجه معماران و شهرسازان را از گذشته به سمت آینده معطوف کند. او رشد سریع جمعیت در شهرهای بزرگ اروپا را در کنار نیویورک از سال 1800 تا 1910 مطرح می‌کند. بر اساس آمار، جمعیت در این شهرها بین پنج تا بیست برابر افزایش یافته است. وی تنها راه‌حل شهرهای آینده را بلندمرتبه‌سازی و پیش ساختگی می‌داند.

کوربوزیه شهرهای آینده را شهرهایی تجسم کرده که از آسمان‌خراش‌های عظیم و مرتفع تشکیل شده است. در هر یک از این آسمان‌خراش‌های چند عملکردی حدود صد هزار نفر زندگی و کار خواهند کرد. در این ساختمان‌ها آپارتمان‌های مسکونی، ادارات، فروشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم است. ساکنان این مجتمع‌ها از دود و سروصدای ترافیک اتومبیل‌ها به دور هستند و به‌جای آن از آفتاب و دید و مناظر زیبا استفاده می‌کنند.

برای دیدن فایل کامل پی‌دی‌اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان- سال چهاردهم- شماره 160- بهمن 99

 


ثبت نظر

ارسال