آیین‌نامه "الزامات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه" تدوین شد

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تدوین و چاپ آیین‌نامه «الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه» برای نخستین بار در کشور شد.
  • دوشنبه 11 مرداد 1400 ساعت 11:26

به گزارش ایسنا، آیین‌نامه «الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه» توسط دکتر فرزاد حاتمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار تهیه و تدوین‌شده و به چاپ رسید.

این آیین‌نامه حدودا بعد از چهار سال، در تیرماه ۱۴۰۰ و با شماره (۱۲۰۳-ث) در مرکز مطالعات و تدوین آیین‌نامه‌های فنی و مهندسی سازمان پدافند غیرعامل کشور به چاپ رسید.

دکتر فرزاد حاتمی، از سال ۱۳۸۹ دارای صلاحیت آموزشی دوره تخصصی ساختمان‌های بلندمرتبه از وزارت راه و شهرسازی بوده است.

از دلایل اهمیت تدوین و چاپ چنین آیین‌نامه‌ای می‌توان به اثرگذاری آن، کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی هنگام روبرو شدن با خطر اشاره کرد.

همچنین می‌توان با به‌کارگیری اقدامات موثر و کاربردی فنی و مهندسی و حتی‌الامکان کم‌هزینه و چندمنظوره در مرحله قبل از بحران، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارت و تلفات ناشی از خطرات (نظامی و غیرنظامی-طبیعی) کاست.

ضروری است این آیین‌نامه که برای نخستین بار در کشور تهیه‌شده، در سطوح مختلف برنامه‌ریزی، شهرسازی و معماری موردتوجه قرار گیرد.

الزامات و ملاحظات فنی و مهندسی پدافند غیرعامل مجموعه‌ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم‌الاجرا در طراحی، نظارت و اجرای کلیه تاسیسات، زیربناها و ساختمان‌های کشور که باعث افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، ارتقای پایداری ملی، تداوم فعالیت‌های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن و حفظ جان و مال انسان در برابر حوادث می‌شود.

از مهم‌ترین این تمهیدات به‌کارگیری دستورالعمل پدافند غیرعامل به‌عنوان راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی پس از وقوع خطر است که باید در سطوح مختلف معماری (داخلی و خارجی)، سازه و امنیت شبکه موردتوجه قرار گیرد. در این میان، یکی از جنبه‌های اصلی تأثیرگذاری ساختمان‌های بلندمرتبه، تاثیر بر سیما و منظر شهری است چراکه ساخت این ساختمان‌ها در شهرهای مختلف باعث ارتقاء یا کاهش کیفیت سیما و منظر شهری شده است.

به نقل از دانشگاه امیرکبیر، در حقیقت این الزامات و ملاحظات، مجموعه‌ای از حداقل‌های موردنیاز و بایدونبایدهای فنی و مهندسی در حوزه پدافند غیرعامل است که با توجه به شرایط فنی و اجرایی و توان مهندسی کشور و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای روز ملی و بین‌المللی و برای آحاد جامعه مهندسی کشور، تهیه و تدوین‌شده است.


ثبت نظر

ارسال