معتضدی: راهی جز تولید استاندارد نمی‌ماند

پنجره ایرانیان: ثبت انواع کالاهای تولیدی و مصالح ساختمانی در شناسنامه فنی ملکی ساختمان، موضوع پراهمیتی است که هرچند بسیاری از تولیدکنندگان فعال در صنعت ساختمان چندان با این مقوله آشنا نیستند، اما به یقین در صورت کسب آگاهی و اطلاع کافی، رغبت و تمایل بسیاری به این اقدام خواهند داشت.
  • سه شنبه 27 آبان 1393 ساعت 11:30

به گزارش «صما» از آنجایی که درج نام و برند کالاها و مصالح تولیدی در شناسنامه فنی ملکی می‌تواند معرف نوع و کیفیت مصالح به کار رفته در مرحله ساخت یک ساختمان باشد، بنابراین می‌تواند متقاضی خرید خانه را از بابت اینکه چه ساختمانی با چه نوع مصالح و کالاهای کاربردی خریداری می‌کند، راهنمایی کند. درواقع متقاضیان خرید مسکن ثبت برند مصالح ساختمانی در شناسنامه فنی ملکی را به عنوان یک تضمین از بابت کیفیت ساختمان مورد نظر تلقی کرده و با آرامش خاطر بیشتری نسبت به خرید آن ملک اقدام خواهند کرد.

فرهنگ‌سازی نیاز است

در همین راستا رییس انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان با ارزیابی مثبت از این موضوع به ‌گفت: با توجه به اینکه ثبت هر‌گونه برند دارای استاندارد در شناسنامه فنی ملکی ساختمان، جزو مشخصات فنی ساختمان محسوب می‌شود، از طریق آن متقاضی خرید ملک می‌تواند متوجه شود که در آن ساختمان چه مصالحی استفاده شده و از چه پیش زمینه ای برخوردار است.

اکبر معتضدی با بیان این مطلب افزود: هر اقدامی‌که منجر به مشخص شدن شالوده‌های ساختمان شود و نشان دهد که مصالح به کار رفته در ساختمان  چه کیفیت و مشخصات فنی دارد، می‌تواند در راستای ارتقای صنعت ساختمان بسیار مثبت و مفید ارزیابی شود.

وی در پاسخ به اینکه چه زیرساخت‌هایی برای اجرایی شدن این طرح و آشنایی بیشتر تولیدکنندگان با شناسنامه فنی ملکی جهت ثبت تولیدات خود در این شناسنامه لازم است، اظهار داشت:اجرایی شدن این موضوع نیاز به زمان و فرهنگ سازی دارد. برگزاری همایش‌های مرتبط در جهت اطلاع‌رسانی به تولیدکنندگان می‌تواند در این بخش موثر باشد. ضمن اینکه باید در جهت گسترش همکاری تولیدکنندگان مختلف با سازمان نظام مهندسی، اداره استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شود.

معتضدی با انتقاد از اینکه متاسفانه در ایران قبل از انجام هر اقدام جدیدی، فرهنگ سازی لازم انجام نمی‌شود، تاکید کرد: در صورت فرهنگ سازی، ثبت کالاها و مصالح ساختمانی در شناسنامه فنی ملکی می‌تواند نقش کلیدی و کاربردی در صنعت ساختمان داشته باشد.

رییس انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان همچنین درخصوص نقش ثبت تولیدات در شناسنامه فنی ملکی در ارتقای کیفیت تولید در کشور گفت: هرچند ارتقای کیفیت تولید در کشور بستگی به نحوه نظارت سیستم‌های نظارتی دارد، اما در شرایطی که همه ارکان ساختمان ناچار به دریافت استاندارد اجباری یا گواهی فنی لازم از مرکز تحقیقات برای درج در شناسنامه فنی ملکی باشند، شرکت‌های بدون گواهی فنی و شناسنامه نیز چاره‌ای جز این ندارند که نسبت به گرفتن گواهی فنی و استاندارد مربوطه اقدام کند. لذا این رویکرد می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای کیفیت تولید در کشور داشته باشد.

این تولیدکننده مواد شیمیایی صنعت ساختمان در عین حال تصریح کرد: با ثبت کالاها در شناسنامه فنی ملکی، همچنینرقابت سالمی‌بین تولیدکنندگان ایجاد می‌شود. چون با توجه به اینکه تولیدکننده دارای استاندارد حداقل مشخصه‌های اعلام شده از سوی سازمان استاندارد را رعایت می‌کند، از نظر قیمتی نمی‌تواند با تولیدکننده بدون شناسنامه، رقابت کند. از همین رو تمامی ‌تولیدکنندگان مجبور به دریافت استاندارد می‌شوند که این موضوع باعث ایجاد رقابت سالم می‌شود. 

معتضدی همچنین با تشریح ضعف‌های موجود در اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان گفت: در این حوزه متاسفانه ارگان‌های مربوطه تفاهم و یکدلی لازم را با همدیگر نداشته اند و به همین دلیل زمان اجرایی شدن شناسنامه فنی ملکی طولانی شده است. امیدواریم به زودی با برقراری این تعامل شناسنامه فنی ملکی در تمام شهرها قابل اجرا باشد تا مردم بتوانند اطلاعات دقیقتری نسبت به ساختمان موردنظر خود داشته باشند.

افزایش طول عمر ساختمان

در همین حال عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان نیز با اشاره به اثرات مفید ثبت کالاهای ساختمانی در شناسنامه فنی ملکی ساختمان گفت: با توجه به روند جایگزینی مصالح استاندارد با مصالح متداول که اکثرا فاقد ضرورت‌های فنی هستند، استفاده از برندهای مشهور و برندهایی که توانسته اند در ساختارهای سازه ای نقش مثبتی از خود نشان دهند، شایسته تمایز است. همچنین استفاده از برندهای ممتاز در تدوین شناسنامه فنی ساختمان ضرورت دارد و می‌تواند اثرات مطلوبی در طول عمر ساختمان به جای بگذارد.

به گزارش صما، بهروز سرابندی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه درصد افزایش قیمت سازه‌های ساختمان در مقابل افزایش روزافزون قیمت زمین و عوارض شهرداری و دیگر عوارض پایینتر است، لذا استفاده از برندهای ممتاز و مصالح استاندارد به سرعت رو به تزاید است و افزایش قیمت ناچیزی که اینگونه مصالح در مقابل افزایش روزافزون سایر بخش‌های مربوط به حوزه ساختمان دارند، می‌تواند اثرات مطلوبی بر استفاده بهینه از مصالح ممتاز در شناسنامه فنی بگذارد.

حذف سازندگان محلی و مصالح کم ارزش

به اذعان این مدرس دانشگاه، مسلما گسترش استفاده از مصالح استاندارد و برندهای مشهور به تدریج باعث حذف سازندگان محلی و مصالح کم ارزش و بی دوام از چرخه مصالح ساختمانی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که در حال حاضر شناسنامه فنی ساختمان هنوز به طور واقعی در کشور اجرایی نشده است، این مسئله مطرح است که آیا در مقطع کنونی ثبت تولیدات و مصالح ساختمانی در این شناسنامه ممکن است؟

رییس مرکز توسعه صنعتی ساختمان در این راستا تشریح کرد: با توجه به ضرورت داشتن شناسنامه فنی ساختمان برای کلیه املاک در حال ساخت، امیدواریم که اختلافات بین شهرداری‌ها و نظام مهندسی برای اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی در کشور برطرف شود و در این صورت شناسنامه فنی ملکی ساختمان اجرایی می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد: به طور یقین، در آینده استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد برای مجریان امری حتمی‌خواهد بود و قیمت واحدهای مسکونی و ساختمان‌های عمومی ‌بر‌اساس شناسنامه فنی ملکی و مصالح به کار رفته در آنها تعیین خواهد شد.

شناسنامه فنی ملکی، یک ضرورت غیرقابل انکار

سرابندی خاطرنشان کرد: همانطور که شناسنامه فنی کالاها و لوازم خانگی، معرف هویت آنها است، بدیهی است که صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌ها همانند دیگر کشورها یک ضرورت غیرقابل انکار است. بنابراین مجریان ساختمان در هنگام تکمیل این شناسنامه باید دو موضوع اصلی را در نظر بگیرند که اولی مربوط به کاربرد مصالح ساختمانی استاندارد و دومی ‌استفاده از نیروهای کار متخصص در حرفه ساختمان اعم از کارگران یا مهندسان است.

بر اساس این گزارش، ثبت و درج برند انواع کالاها و تولیدات ساختمانی در شناسنامه فنی ملکی ساختمان کافی است تا از این طریق شاهد خروج و حذف تولیدکنندگان کالاهای غیراستاندارد از چرخه تولید مصالح  ساختمانی باشیم. چرا که در این صورت چنین تولیدکنندگانی دیگر امکان تاخت و تاز در مسیر تولید را نخواهند داشت و ناگزیر باید عرصه را برای صنعتگرانی خالی کنند که تولید کیفی و استاندارد را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و نشان استاندارد را از سازمان استاندارد و تاییدیه‌های فنی لازم را از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دریافت کرده‌اند.


ثبت نظر

ارسال