مسکن؛ پابه‌پای بازارهای موازی

پنجره‌ایرانیان؛ آمار و ارقام نشان می‌دهد دوره‌ی اثرگذاری نرخ ارز بر بازارهای موازی ازجمله مسکن کوتاه شده و به میزان رشد قیمت دلار با مقدار اندکی شدت و ضعف، بازار ملک نیز تاثیر می‌پذیرد.
  • یکشنبه 4 دی 1401 ساعت 11:37

به گزارش ایسنا، در سال‌های دور معمولا بازار مسکن نسبت به تحولات اقتصادی دیرتر از طلا و ارز واکنش نشان می‌داد اما دو سه سالی است که نوسانات بازارهای موازی به‌سرعت بر قیمت ملک تاثیر می‌گذارد.

از آبان سال گذشته تاکنون قیمت هر متر خانه در تهران با رشد ۴۶ درصد مواجه شده و از متوسط ۳۲ میلیون تومان در هر مترمربع به ۴۶.۷ میلیون تومان رسیده است. تورم عمومی نقطه‌به‌نقطه هم در حال حاضر به ۴۸.۵ درصد رسیده که تقریبا با رشد قیمت مسکن برابری می‌کند.

از سوی دیگر قیمت دلار با افزایش حدود ۴۰ درصد طی یک سال گذشته مواجه شده است. اسکناس آمریکایی آذر پارسال در محدوده ۲۸ هزار تومان قرار داشت که هم‌اکنون در بازار متشکل ارزی ۳۶ هزار و ۲۰۰ و در صرافی‌ها تقریبا ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد.

در بازه کوتاه‌مدت نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی است. این موضوع را فعالان صنعت ساختمان که دائما شاهد اثرگذاری بازار ارز بر قیمت نهاده‌های ساختمانی هستند تایید می‌کنند.

مقایسه قیمت خانه با نرخ دلار گویای آن است که همسویی نسبی بین این دو شاخص وجود دارد. دلار تا شهریورماه در محدوده ۳۲ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۳۹.۲ هزار تومان رسیده که افزایش ۲۲.۵ درصد را به ثبت رسانده است.

قیمت هر متر خانه در تهران اما از شهریور تا آبان افزایش ۸ درصدی را نشان داد و در عرض دو ماه طبق شاخص بانک مرکزی از میانگین ۴۳.۲ میلیون تومان در شهریور به ۴۶.۷ میلیون تومان در آبان رسید. گزارش آذرماه هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی نوسان قیمت مسکن در ماه مذکور هم دور از ذهن نیست. قیمت مسکن شهر تهران تحت تاثیر رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی فقط در یک ماه منتهی به آبان ۶.۸ درصد رشد کرد.

تجربه نشان داده جامعه معمولا تحولات بازار ارز را نماگری از تورم آتی تلقی می‌کنند و در چنین مواقعی به خرید کالاهایی می‌پردازند که قابلیت محافظت از سرمایه‌ی آن‌ها در برابر تورم را دارد؛ مثل طلا، مسکن و بعضا خودرو. بر این اساس نوسانات قیمت ارز که از مهرماه آغاز شد تغییراتی در انتظارات تورمی به وجود آورد که به سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن انجامید و در آبان‌ماه بروز پیدا کرد. کارشناسان معتقدند راهکارهایی برای ثبات قیمت ارز می‌تواند منجر به آرامش بازار مسکن شود.


ثبت نظر

ارسال