مدیرعامل فن‌آوری ذوب گلپایگان: صدور خلق‌الساعه بخشنامه‌ها مرگ صنعت را رقم می‌زند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان گفت: رکود بازار و بی‌ثباتی قیمتی، نتیجه آن است که مسئولان صنعتی کشور، سیاست‌های نادرستی را بدون در نظر گرفتن عواقب آن، تبیین می‌کنند و در این شرایط که صنایع فلزی کشور با تحریم‌های سنگینی مواجه است، معضلات بخش تولید را دوچندان می‌کنند.
  • سه شنبه 11 آذر 1399 ساعت 11:56

امیرعباس مهدوی در گفتگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان با ظرفیت تولید سالانه 17 هزار تن شمش آلیاژی آلومینیومی در حال فعالیت است که البته به دلیل شرایط نابسامان به وجود آمده و عدم ثبات در بازار، این روزها کمتر از این عدد، محصول تولید می‌کند. بااین‌وجود تابه‌حال دست از تولید نکشیده و توانسته‌ایم کیفیت محصولات خود را حفظ کنیم. در شرایطی که بازار راکد است، برای اینکه متحمل ضرر زیادی نشویم و بتوانیم کارکنان خود را حفظ کنیم، با احتیاط فرایند تولید و فروش محصول را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان مطرح کرد: ماده اولیه مورداستفاده در این شرکت، شمش ضایعاتی آلومینیومی است که عمدتا از کشور عراق تامین می‌شود. دو چالشی که در این خصوص با آن مواجه هستیم، یکی، محدودیت‌های وارداتی بوده که توسط دولت لحاظ شده است و دیگری، خرید ماده اولیه به واحد دلار و فروش ریالی محصول است. با توجه به اینکه نرخ ارز با نوسانات زیادی روبه‌رو است، نمی‌توانیم هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای فروش و قیمت‌گذاری محصولات خود داشته باشیم و این امر هرلحظه شرکت را در معرض ضررهای سنگین قرار می‌دهد. علاوه‌براین، نوسانات قیمتی گاهی موجب کاهش شدید تقاضا نیز می‌شود. اگر در این شرایط، با محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم و همچنین موانع قانونی که در این زمینه وجود دارد، مواجه نبودیم، می‌توانستیم محصولات خود را به واحد دلار صادر کنیم و ریسک فروش را کاهش دهیم.

وی در ادامه مطرح کرد: عمده مشتریان شمش‌های آلیاژی آلومینیوم مجموعه ذوب گلپایگان، شرکت‌های تولیدکننده قطعات آلومینیومی خودرویی و غیر خودرویی هستند که درواقع، مواد اولیه موردنیاز خود را از شرکت ما تامین می‌کنند.

مهدوی در خصوص عدم وجود نظم و ثبات آرامش در بازار، تصریح کرد: زمانی که مدیران و متولیان امور کشور، سیاست‌های بدون منطقی را تبیین می‌کنند و به عواقب آن نمی‌اندیشند، نتیجه‌ آن رکود بازار و بی‌ثباتی قیمتی می‌شود. هیچ زمانی صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه به کمک بخش تولید نیامده و تنها تولیدکننده را با خسارت‌های سنگین مواجه کرده است. علاوه‌براین، هرروزه تحریم‌های متنوعی علیه ایران و به‌خصوص صنایع فلزی آن اعمال می‌شود که این امر شرایط را برای صنعتگران به‌شدت سخت کرده است.

مدیرعامل شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان در پاسخ به اینکه علت کاهش معامله شمش‌های آلومینیومی در بورس کالا طی چند هفته اخیر چیست، عنوان کرد: تولیدکنندگان زمانی که با نوسانات بی‌منطق نرخ ارز و ماده اولیه مواجه می‌شوند، نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی برای میزان تولید و قیمت‌گذاری محصولات خود داشته باشند. به همین دلیل، به مدت چند هفته دست از خرید می‌کشند تا بازار از ثبات نسبی برخوردار شود. برخی از تولیدکنندگان پیش‌ازاین اقدام به خرید و انبار شمش آلومینیومی کرده‌اند، به همین دلیل در شرایط کنونی الزامی بر خرید دوباره ماده اولیه نمی‌بینند حتی تعدادی از خریداران در مدت اخیر، شمش آلومینیومی خریداری‌شده را به شرکت عرضه‌کننده مرجوع کرده و ضررهایی را نیز متحمل شده‌اند.

مهدوی در ارتباط با وضعیت بازار ضایعات، تصریح کرد: در ایران موجودی ضایعات در بازار همیشه دچار کمبود بوده است و از کشور عراق شمش ضایعاتی واردشده و در دسترس تولیدی‌های شمش آلیاژی آلومینیومی قرار می‌گیرد. نکته قابل‌ذکر این است که این ضایعات به‌صورت دلاری خریداری‌شده و به‌صورت ریالی به مشتری تحویل می‌شود که این موجب دوچندان شدن نوسانات قیمتی ضایعات و کاهش نقدینگی مصرف‌کنندگان می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان چه برنامه توسعه‌ای را در دستور کار دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، برنامه خاصی برای توسعه بخش تولید نداریم اما فضایی را برای انبار کردن مواد اولیه وارداتی در نظر گرفته‌ایم که مراحل ساخت و انجام اموری اداری آن در جریان است.


ثبت نظر

ارسال