سیاست‌های منطقی، عامل آرامش بازار آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل آلومینیوم پارس با اشاره به نزدیک‌تر شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در چند وقت گذشته بسیار منطقی بوده که سبب شده نرخ ارز نیمایی به نرخ آزاد نزدیک شود و همین موضوع بازار را به تعادل نزدیک کرده است.
  • سه شنبه 2 مهر 1398 ساعت 9:59

افشین مقتدر درباره وضعیت فعلی بازار صنایع آلومینیوم، اظهار کرد: به‌صورت کلی شاهد رکود در بازار هستیم و این موضوع ازآنجا نشات می‌گیرد که نقدینگی به‌اندازه کافی در بازار وجود ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: اگر آمار ثبت‌سفارش‌ها را بررسی کنید، شاهد خواهید بود واردات به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است زیرا زمانی که ارز آزاد و نیمایی به هم نزدیک شوند، زمینه رانت از بین خواهد رفت و تقاضا در بازار واقعی شده و واردات نیز بر اساس نیاز و تقاضای واقعی بازار انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر واردات دیگر دارای مزیت خاصی نخواهد بود.

این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه توضیح داد: هم‌اکنون یک ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است که دولت ادعا می‌کند به‌جز کالاهای اساسی مانند دارو به کالای دیگری آن را اختصاص نمی‌دهد. ارز نیمایی و آزاد هم در حال نزدیک شدن به هم هستند، ازاین‌رو می‌توان ادعا کرد که دلار به تک‌نرخی شدن نزدیک است و همین موضوع سبب شده تقاضای بازار نیز به واقعیت نزدیک شود و در زمینه پایین‌دست آلومینیوم وضعیت به همین شکل است و تقاضا در مسیر واقعی خود قرار گرفته، البته تا حدی رکود بر بازار حاکم شده است.

مقتدر در پاسخ به این پرسش که آیا صنایع پایین‌دست آلومینیوم با تامین مواد اولیه روبه‌رو نیستند، عنوان کرد: صنایع پایین‌دست آلومینیوم در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستند. البته این موضوع تا حدی به رکود بازار برمی‌گردد که سبب کاهش تقاضا شده است. از سوی دیگر هرمزال و المهدی نیز وارد بازار شده‌اند، ازاین‌رو بازار با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو نیست و حتی در چند بار اخیر نرخ عرضه‌ها در بورس بر اساس نرخ پایه شمش قیمت‌گذاری شده است. ازاین‌رو بازار در رکود و ثبات نسبی به‌سر می‌برد.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال