ایرالکو درحال‌حاضر صادرات انجام نمی‌دهد

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم درباره چرایی کمبود مواد اولیه در صنعت آلومینیوم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست آلومینیوم تامین مواد اولیه است. البته ایرالکو درحال‌حاضر دیگر صادرات انجام نمی‌دهد و حتی باید قدردان این شرکت بود که به‌دلیل تامین نیاز بازار از صادرات چشم‌پوشی کرده و در حقیقت این شرکت نیاز بازار داخل را تامین می‌کند.
  • دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 11:49

ابوالفضل رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان شمش دو شرکت ایرالکو و المهدی هستند که شرکت المهدی به‌دلیل مشکلاتی که در واگذاری‌ها داشت، در پایان سال گذشته به دولت واگذار شد. در روزهای پایانی که این شرکت در دست بخش خصوصی قرار داشت، بسیاری از دیگ‌های این واحد از مدار خارج شدند و تولید چندانی نداشتند و بسیاری از دیگ‌ها از دست رفتند و درحال‌حاضر ۹۷ تا ۱۰۰ دیگ در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ‌هم‌اکنون المهدی به شرکت مپنا واگذار شده و این شرکت در حال سرمایه‌گذاری دوباره برای دیگ‌های جدید در این واحد است.

رضایی تاکید کرد: این شرکت که نقش مهمی در تامین مواد اولیه داشته و در این وانفسای تحریم‌ها نقش مهمی برای صنایع پایین‌دست داشته، به دلیل اشتباه در خصوصی‌سازی ضربه‌های بسیاری به بازار آلومینیوم وارد کرده است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم همچنین یادآور شد: درحال‌حاضر شرکت المهدی بیش از ۴ هزار تن در ماه تولید نمی‌کند که رقم بسیار ناچیزی است، اما ایرالکو با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن در سال مشغول تولید است. این در حالی است که نیاز کل کشور به شمش آلومینیوم حدود ۳۵۰ هزار تن است اما با توجه به شرایط رکود این میزان کاهش پیدا کرده است.

رضایی با اشاره به استفاده دوگانه آلومینیوم و واردات این فلز عنوان کرد: آلومینیوم ازآنجاکه در صنایع گوناگون ازجمله صنایع نظامی کاربرد دارد، واردات شمش و بیلت آن نیز ممنوع اعلام شده و هم‌اکنون واردات آن بسیار محدود است که به لحاظ اقتصادی چندان توجیه‌پذیر نیست.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از مواردی که در تامین مواد اولیه کمک‌کننده بود، شمش‌های حاصل از ذوب ضایعات بود که واردات آن نیز ممنوع شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با این عنوان که ما در داخل تولید شمش داریم، ورود این مواد اولیه را ممنوع کرد، درحالی‌که واردات این مواد در بخش انرژی حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی ایجاد می‌کرد و در صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی و همچنین در آلیاژسازی نیز کاربرد داشت.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ادامه داد: برای آزاد شدن واردات شمش از عراق، رایزنی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و حدود یک ماه است که واردات آن آزاد شده است. البته برخی سازمان‌های استان‌ها همچنان به نامه وزارتخانه استناد می‌کنند و آن را ممنوع‌شده می‌دانند.

رضایی ادامه داد: کمبود مواد اولیه در بازار آلومینیوم سبب افزایش شدید نرخ آن در بازار داخلی شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که اگر آلومینیوم جنوب و جاجرم راه‌اندازی شوند، می‌توانند نقش خوبی در تامین بازار داخلی داشته باشند و حتی فراتر از آن می‌‌توانند به سمت صادرات ثانویه با ارزش‌افزوده بالاتر نیز گام بردارند.


ثبت نظر

ارسال