پنجره ایرانیان از همایش تخصصی انجمن در و پنجره گزارش می‌دهد

صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی در اندیشه کیفیت برتر

پنجره ایرانیان: دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران بهانه‌ای شد تا جمعی از فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با ابتکار مشترک انجمن صنفی تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران و شرکت کرفت مولر ایران در سالن شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران گردهم‌آیند و درباره آینده بگویند درباره دشواری‌های پیش‌رو با هم تبادل نظر کنند.
  • دوشنبه 3 شهریور 1393 ساعت 15:22

اشـاره: دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران بهانه‌ای شد تا جمعی از فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با ابتکار مشترک انجمن صنفی تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران و شرکت کرفت مولر ایران در سالن شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران گردهم‌آیند و درباره آینده بگویند درباره دشواری‌های پیش‌رو با هم تبادل نظر کنند. انجمن صنفی تولیدکنندگان در و پنجره اگرچه نتوانسته بود در نمایشگاه بین‌المللی چهاردهم صنعت ساختمان سالن اختصاصی برای حضور اعضای انجمن تدارک ببیند و به همین دلیل از حضور رسمی در این نمایشگاه چشم‌پوشی کرد، اما اعضای هیات مدیره این نهاد صنفی نشان دادند که برای برداشتن موانع، باید از هر فرصتی بهترین بهره را برد و به این ترتیب هم از جمعی از فعالان این صنعت تقدیر کردند و هم به حاضران در سمینار آموزشی مدیریت بازاریابی استراتژیک و مدیریت بحران گواهینامه ویژه‌ای دادند و مهمتر اینکه در این ضیافت تخصصی بود که برای نخستین بار از یک محصول جدید یعنی میز یراق‌آلات آرتیکون محصول کشور ترکیه که توسط شرکت کرفت مولر ایران عرضه می‌شود، رونمایی شد و البته این محصول جدید مورد نقد و ارزیابی هم قرار گرفت. اتفاقی که در صورت تداوم آن می‌تواند معیار خوبی برای سنجش کیفی محصولات و ارزیابی خدمات پس از فروش آن باشد و این تجربه شیرین می‌تواند در آینده تکرار شود.

برای مشاهده فایل پی‌دی‌اف گزارش اینجا کلیک کنید.

به گزارش پنجره ایرانیان که تنها نشریه‌ای بود که این مراسم را پوشش خبری می‌داد، در همایش تخصصی فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران، ابتدا وحید جلالی‌پور، دبیر انجمن در سخنان بسیار کوتاه به حاضران خیرمقدم گفت و مسئولیت ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن در یک سال گذشته را به رییس هیات مدیره واگذار کرد. اکبر معتضدی در مقام دومین سخنران مراسم و رییس هیات مدیره انجمن در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با ارائه گزارش مختصری فعالیت‌های انجمن در زمینه‌های مختلف از جمله برگزاری سمینار بازاریابی استراتژیک و مدیریت بحران، تشکیل مجمع سالانه انجمن و انتخاب بازرسان در حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برگزاری کمیته‌های ویژه قیمت‌گذاری با مشارکت شرکت ویستابست در 13 جلسه اظهار کرد: خواسته اولیه ما از تولیدکنندگان عزیز در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران این است که دستکم کف قیمت تمام شده را در نظر بگیرند، چرا که یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی این صنعت، تفاوت فاحش بین قیمت تمام شده و اعلام شده در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی است.

این عضو هیات مدیره انجمن با تقدیر از مدیریت شرکت کرفت مولر ایران به واسطه حمایت از انجمن در برگزاری همایش تخصصی فعالان صنعت در و پنجره ایران با اشاره به ساختار دولتی اقتصاد ایران تاکید کرد: متاسفانه در تدوین و تصویب قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف اکثر نگاه‌ها به سمت اقتصاد دولتی است و اصلا منافع و مصالح واقعی بخش خصوصی دیده نمی‌شود و در بسیاری از مراکز تصمیم‌گیری اصلا دیدگاه بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی لحاظ نمی‌شود.

معتضدی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم به نقش‌آفرینی فعالان بخش خصوصی در اقتصاد ملی ایران، از عدم تخصیص سهم بخش خصوصی در نتیجه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گلایه و ابراز امیدواری کرد در دولت فعلی، به دغدغه‌ها و خواسته‌های بخش خصوصی به طور عملی توجه شود. رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با اشاره به عدم حضور چهره‌های اقتصادی بخش خصوصی ایران در سطوح بالای مدیریت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور تصریح کرد: این در حالی است که انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی می‌توانند به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی به بدنه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دستگاه‌های دولتی یاری رساند تا قوانین و مقررات بر اساس قاعده برد – برد تدوین و اجرا شود و گره‌ای از انبوه گره‌های بخش خصوصی باز شود. این فعال صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با اشاره به تغییر استراتژی‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور در نتیجه تغییر دولت‌ها و مسوولان ابراز امیدواری کرد تا ثبات نسبی به فعالیت‌های اقتصادی کشور و فضای کسب و کار برگردد تا فعالان و تولیدکنندگان بتوانند برای آینده خویش برنامه‌ریزی داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 ابراز امیدواری کرد تا این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد بلکه فعالان اقتصادی دستکم برای 3 سال آینده تصویر روشنی داشته باشند، هرچند نباید تصور کرد در صورت به نتیجه مطلوب رسیدن این مذاکرات، تحریم‌ها در کوتاه‌مدت برداشته خواهد شد. معتضدی در پایان سخنان خود از وزیر راه و شهرسازی و سایر معاونت‌های مرتبط با صنعت ساختمان خواست تا زمینه‌ای برای مشورت و مذاکره بین انجمن و مسئولان فراهم کنند و البته او از اینکه انجمن موفق نشده سالن اختصاصی برای اعضا در نمایشگاه چهاردهم صنعت ساختمان تدارک ببیند، خبر داد و اعلام کرد به همین دلیل از حضور در نمایشگاه انصراف دادیم.

 تقدیر از حامیان اصلی انجمن

به گزارش پنجره ایرانیان در ادامه این همایش تخصصی اعضای هیات‌مدیره انجمن از مدیران برخی شرکت‌ها از جمله مدیریت شرکت‌های همارشتن، سیندژ، پن‌ساز، رایا ابزار یوتاب، معرفان رسانه، شرکت بین المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران و ماهنامه تخصصی پنجره ایرانیان تقدیر کردند. در متن لوح تقدیر ویژه از حامیان انجمن در و پنجره ایران آمده است: به ادب عمل می‌کنیم، تا تجلیل کنیم شایسته، از مقام بزرگتان، در حمایت همیشگی از  انجمن تولید‌کنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران. و به یادگار این لوح را به حضورتان، پر از ارادت و عشق تقدیم می‌داریم.

سلامتی شما آرزوی ماست در راه زندگی پربارتان/ انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران

 هشدار نسبت به خطرات پیش روی صنعت

اما سخنران میهمان ضیافت تخصصی انجمن در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران، مهندس محسن صفایی، مدیرعامل گروه صنعتی همارشتن بود که اظهار داشت: در همین صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی و در و پنجره از ابتدای سال با تصمیمات ابن‌الوقت و بدون مطالعه شاهد افزایش‌های چشمگیر قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی شدیم که در یک مصوبه نگران‌کننده از ماه قبل، خریداران مواد اولیه پتروشیمی از بورس بایستی با محاسبه نرخ ارز آزاد، کالای مورد نیازشان را خریداری کنند. وی افزود: به جزء، موضوع اصلی غیرقانونی بودن فروش مواد اولیه پتروشیمی با نرخ ارز آزاد که نرخی شناوری است و نمی‌توان برای پروژه‌های بلندمدت روی آن حساب باز کرد، موضوع مدیریت گرید‌های مواد پتروشیمی و عرضه دائمی محصولات که اتفاقا با مشاهده چگونگی عرضه در روزهای گذشته و شکلی‌گیری تقاضای بیشتر از عرضه و افزایش قیمت‌ها، نشان داد که نگرانی دو ماه پیش بنده درست بوده و این سیاست ناشی از عدم مدیریت صحیح و عرضه گرید‌هاست که به اعتقاد بنده عمدی و نه سهوی است که منجر به تقاضای بیش از عرضه شده و هنوز با سپری نشدن بیش از یک ماه از وضعیت عادی به وضعیت نامناسب و نتیجتا افزایش مجدد قیمت‌ها انجامید. این فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی در این صنعت که تولیدکنندگان هنوز درگیر وفق دادن خودشان با شرایط جدید بودند، ضربه بعدی (که این کم‌مهری‌ها از یک دولت تولیدمحور بعید به نظر می رسید) هم با یک تصمیم‌گیری غلط دیگر تحت عنوان کاهش تعرفه واردات به گیجگاه این صنعت وارد شد، به هر حال امیدواریم با پایمردی و همتی که در تولیدکننده ایرانی سراغ دارم بازهم پای ممکلت خود بایستیم و به امید خدا از پس این مشکلات هم به نحو احسن و با سربلندی بیرون بیائیم. (متن کامل سخنان مهندس صفایی در همین شماره صفحه 126 و 127چاپ شده است).

 میز مونتاژ آرتیکون؛ یک ابتکار قابل ستایش

بخش پایانی و البته تخصصی همایش انجمن در و پنجره یوپی‌وی‌سی با حمایت شرکت کرفت مولر ایران برگزاری کارگاه آموزشی نحوه افزایش راندمان تولید و فروش پنجره‌های دوجداره (از قبل از تأسیس تا توسعۀ ظرفیت تولید) بود که مهندس ظفر فرخی مدیرعامل شرکت کرفت مولر به دقت درباره ویژگی‌ها و نقش میز مونتاژ یراق‌ آرتیکون را در حضور مدیرعامل ترکیه‌ای این شرکت تشریح کرد. او درباره علت کاهش بهره‌وری در برخی واحدهای تولیدی در و پنجره یوپی‌وی‌سی اظهار کرد: عمده کارگاه‌های تولید در بخش مونتاژ یراق با راندمان پایینی مواجه هستند چرا که اولا دسترسی به نیروی انسانی ماهر و کاملا حرفه‌ای محدود بوده و در عین حال به علت دستی بودن این بخش احتمال بروز خطاهای رایج نیروی انسانی بسیار (به علت خستگی یا عدم دقت کافی) است. خطاهای رایج در نصب و مونتاژ یراق‌آلات (تک‌جهت، دوجهت، فولکس واگنی و ...) عبارتند از عدم اندازه‌گیری صحیح، سنجش اندازه دقیق برش اسپانیولت، تطبیق شیارتوپی اسپانیولت با پیچ‌خورهای محل دستگیره، پیچ زدن اریب پیچ‌ها (عدم پیچ زنی عمودی و 90 درجه)، هرز شدن پیچ‌ها، شکستن مته یا هرز شدن زودهنگام آنها به علت عدم عمود بودن فرآیند سوراخکاری یا پیچ‌زنی (عمدتا به علت خستگی یا عدم دقت).  وی افزود: واضح است که اکثر این خطاها انسانی بوده و به علت بی دقتی در اندازه‌گیری‌ها یا استفاده از ابزارهای غیر صحیح بروز می‌نماید.

بنابراین اگر بتوانیم این ابزارها را حذف یا بهبود دهیم راندمان تولید بهبود خواهد یافت. عمده ابزارهای خطا ساز عبارتند از خط،کش، متر و شابلون. میزهای مونتاژ یراق این هدف را با حذف این ابزارها محقق نموده‌اند چراکه در کار با این دستگاه‌ها نیازی به استفاده از هیچ ابزار اندازه‌گیری، شابلون یا ابزار علامت گذاری (مداد، خودکار یا ماژیک) وجود ندارد. مهندس فرخی با تشریح ویژگی‌ها و مزیت‌های میز مونتاژ یراق آرتیکون گفت: به طور خلاصه تمام مراحل مونتاژ را روی میز مونتاژ یراق انجام خواهید داد و با دستگاه‌های آرتیکون بدون فشار فکری زیاد، با خطای صفر و بدون خستگی و سریع کار خواهید کرد. بر اساس گزارش ارائه شده در این کارگاه آموزشی در نتیجه استفاده فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران از میز مونتاژ آرتیکون نتیجه زیر به دست می‌آید که در جدول می‌بینید:

ردیف

شرح

زمان اجرا شده با میز آرتیکون

زمان اجرا شده توسط کارگر حرفه‌ای به صورت دستی

راندمان ایجاد شده

1

نصب یراق تک جهت   

حداکثر 2 دقیقه

بین 8 تا 10 دقیقه

حداقل 400 درصد

2

نصب یراق دوجهت

حداکثر 3 دقیقه

بین 20 الی 25 دقیقه

حداقل 700 درصد

3

نصب یراق فولکس واگن

حداکثر 4 دقیقه

بین 25 الی 35 دقیقه

حداقل 650 درصد

4

نصب یراق فرانسوی

حداکثر 4 دقیقه

بین 25 الی 35 دقیقه

حداقل 650 درصد

اما چرا باید از میز مونتاژ آرتیکون استفاده کرد؟ مهندس ظفر فرخی در پاسخ به این سوال کلیدی عوامل و مزایای دیگری از این دستگاه را این‌گونه برای حاضران تشریح کرد:

الف) کارهایی که برای مونتاژ بازشوی پنجره در چندین مرحله انجام می‌دهید به وسیله میز مونتاژ در یک مرحله انجام می شود، بنابراین یراق نصب شده با این میز یک مونتاژ استاندارد، دقیق، سریع و بدون خطا است.

ب) در هنگام استفاده از میز مونتاژ به هیچ گونه متر، مداد و یا شابلونی نیاز ندارید.

ج) طول و عرض پنجره شما به هر اندازه‌ای که باشد اهمیتی ندارد، شما به هیچ گونه اندازه‌گیری نیاز ندارید.

د) بعد از حدود یک ساعت آموزش هرکس به راحتی می‌تواند با این دستگاه کار کند زیرا کار کردن با این دستگاه بسیار آسان است.

ه) نیازی به برش گالوانیزه و دو تکه کردن آن در محل دستگیره وجود ندارد.

و) به دلیل درگیر شدن گالوانیزه با یراق از لحاظ امنیت و کیفیت نسبت به حالت دستی از درجه اطمینان بیشتری برخوردار است.

( برای اطلاع از متن کامل مقاله ارائه شده در این کارگاه آموزشی به وب‌سایت رسمی پنجره ایرانیان به نشانی www.panjereh-iranian.com مراجعه نمایید.

 اقدام تحسین برانگیز و انسان‌دوستانه انجمن

از جمله نکات تحسین‌برانگیز همایش تخصصی انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران، دعوت از اعضای انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی برای سخنرانی درباره پیامدهای ابتلا مادران و فرزندان ایران زمین به بیماری ایدز بود که دکتر خسرو منصوریان رییس این تشکل مردم نهاد با دعوت از فعالان و مدیران شرکت‌های صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی به حمایت مادی و معنوی از مبتلایان به این بیماری خطرناک تصریح کرد: در انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی سعی شده است به مادران مبتلا به بیماری ایدز با نگاهی مثبت نگریسته شود به این علت از این مادران با عنوان مادران حامی سلامت یاد می‌شود. او با ارائه گزارشی از حمایت‌های انجمن از مبتلایان به بیماری ایدز و تاکید بر ضرورت جدی‌گرفتن سلامت افراد جامعه گفت: مادرانی که به بیماری ایدز مبتلا هستند و احتمال ابتلای فرزندانشان نیز به این بیماری زیاد است می توانند با مراجعه به انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی از حمایت های این انجمن بهره‌مند شوند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 83، شهریورماه 1393

 


ثبت نظر

ارسال