نهضت ملی مسکن از نگاه آمار

پنجره‌ایرانیان؛ بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و ۹۵۴ هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارد.
  • یکشنبه 26 تیر 1401 ساعت 10:24

به گزارش ایسنا، وزارت راه و شهرسازی آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که بر این اساس عملیات ساخت یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت‌وساز قرار دارند. تعداد ۴۲۹ هزار واحد و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

بر اساس این گزارش تاکنون برای اجرای یک‌میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ واحد نیز تامین زمین صورت گرفته است.

ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح

در بخش ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای این طرح برآورد میزان نیاز ۴ ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و استانداران سراسر کشور جهت تامین اراضی و سایر اقدامات موردنیاز، تدوین برنامه تولید مسکن در حوزه‌های تامین زمین، تامین منابع مالی، تامین خدمات موردنیاز و ...، با رویکرد برخورداری و تخصیص هوشمند مشوق‌ها و یارانه‌ها به دهک‌های مختلف درآمدی، ایجاد سامانه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پایش پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و ثبت‌نام حدود ۵.۵ میلیون متقاضی در تمامی استان‌های کشور انجام شد.

 

ایجاد میلیونی شغل با اجرای طرح نهضت ملی مسکن

آن‌طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ابعاد مالی طرح و ایجاد اشتغال نشان می‌دهد که در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، جهت ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی (جمعا چهار میلیون در چهار سال آتی)، می‌بایست به مساحت تقریبی ۵۲۰ میلیون مترمربع عملیات ساختمانی اجرا شود. برای اجرای این میزان عملیات ساختمانی، حدود ۳۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم صورت می‌پذیرد که حدود نیمی از این منابع از محل منابع بانکی و مابقی از محل آورده نقدی متقاضیان در طول دوره ساخت، تامین می‌شود. لازم به ذکر است با انجام این سرمایه‌گذاری با لحاظ ضریب انتشار ۱.۹، به میزان ۵۸۹۶ هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود.

همچنین این میزان از ساخت‌وساز درمجموع به میزان بالغ‌بر ۷ میلیون نفر اشتغال مستقیم و ۵.۲ میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم (جمعا ۱۲.۲ میلیون نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم) در طول دوره اجرای طرح ایجاد می‌شود. یادآوری اینکه این حجم مربوط به طول دوره ساخت خواهد بود و با توجه به انجام این طرح در دو دوره ساخت، اشتغال‌زایی مستقیم و مستمر بر این اساس اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر این برای تامین خدمات زیربنائی و روبنائی در زمین‌های تخصیص‌یافته به طرح، نیز می‌بایست سرمایه‌گذاری زیادی از محل منابع دستگاه‌های خدمات رسان و بودجه عمومی و سایر روش‌های پیش‌بینی‌شده صورت پذیرد که این سرمایه‌گذاری نیز منجر به افزایش قابل‌توجه تولید ناخالص داخلی، اشتغال و مالیات شود.

بر اساس این گزارش، انجام هماهنگی‌های لازم برای اعمال تخفیف در هزینه و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن توسط شهرداری‌های کشور، تفاهم با سازمان نظام‌مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسین داوطلب به ارائه خدمات فنی مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن و پیگیری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل در امور بیمه و کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی طرح‌های حمایتی مسکن بخش دیگری از اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در طی دولت سیزدهم است.

 

همکاری وزارتخانه‌های راه و صمت برای تامین مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن

در بخش تامین مصالح ساختمانی، برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح موردنیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تامین این مصالح انجام شد.

 

توافق برای تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن

در بخش تامین خدمات نیز انجام هماهنگی‌های لازم برای اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن توسط شهرداری‌های کشور، تفاهم با سازمان نظام‌مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسان داوطلب به ارائه خدمات فنی مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن انجام شد.

وزارت راه و شهرسازی تا تیرماه ۱۴۰۱ عملیات ساخت یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ را آغاز کرده است که از این تعداد، ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ هزار واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت‌وساز قرار دارند و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

بنابراین گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام‌نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام مجدد آغاز می‌شود. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۵۹ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده که میزان آورده آنان ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و از محل تسهیلات نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است. تعداد ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد نهضت ملی مسکن به بانک برای انعقاد قرارداد معرفی شده‌اند که از این تعداد ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۵ هزار میلیارد تومان است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.


ثبت نظر

ارسال