گفتگوی پنجره ایرانیان با هیات مدیره انجمن تولید کننده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران

همه تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی زیر یک چتر

اشاره: سرانجام انتظار نتیجه داد و انجمن کارفرمایان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران متولد شد و کم‌کم شکل و فعالیت رسمی خود را کلید زد تا از این پس همه تولیدکنندگان این صنعت زیر یک چتر، متحد و همگام خواسته‌هایشان را مطرح کنند، برای مشکلات شان در صدد یافتن راه حلی برآیند و رونق کسب و کار و نظارت بر فعالیت‌ها شکل گیرد.
  • سه شنبه 12 شهریور 1392 ساعت 9:43

انجمنی که اگرچه خیلی دیر شکل گرفته، اما در زمانی نسبتا قابل توجه به ثبت رسید، هیات مدیره‌اش انتخاب و معرفی شد، کمیته‌های تخصصی آن کار خود را شروع کردند و هر روز بر تعداد اعضای آن افزوده می‌شود. خبرنگار پنجره ایرانیان به عنوان نشریه مرجع و تخصصی صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان در عصر یک روز خردادماه میهمان یکی از جدی‌ترین و البته صمیمانه‌ترین نشست اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران بود تا از آنها درباره نحوه تاسیس این انجمن، برنامه‌های حال و آینده آن سوال کند. صادقانه باید اعتراف کرد که هر هفت عضو اصلی و علی‌البدل این نهاد صنفی امید زیادی به آینده و همراهی و همکاری مدیران واحدهای تولیدکننده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی دارند. نخستین گفتگوی هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران را بخوانید با این توضیح ضروری که آقایان اکبر معتضدی (رییس هیات مدیره)، سیدرضا اخوان دستمالچی (نایب رییس هیات مدیره)، سید سعید ابن‌الرضا (خزانه‌دار)، علی جوان اسپلی (عضو اصلی هیات مدیره) وحید جلالی‌پور ( دبیر و عضو اصلی هیات مدیره)، سید محمد سید عزیزاله و حسن معماری (اعضای علی‌البدل) در این گفتگوی ویژه به پرسش‌های پنجره ایرانیان پاسخ داده‌اند. بر اساس آگهی مندرج در روزنامه رسمی به شماره 189803 مورخ 17 بهمن ماه 1391 و به استناد ماده 131 قانون کار و آیین نامه مصوب آبان ماه 1389 هیات وزیران و به موجب صورتجلسه‌های مجمع عمومی موسس مورخ 26 دیماه 1391 و هیات مدیره به تاریخ یک بهمن 1391 و سایر مدارک تسلیمی، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران در تاریخ یکم بهمن 1391 در اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسیده است.

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید.

به گزارش پنجره ایرانیان اسامی و سمت هر یک از اعضای اصلی و علی‌البدل هیات مدیره انجمن یادشده که از تاریخ یک بهمن ماه 1391 به مدت سه سال و بازرسان که از تاریخ یادشده به مدت یک سال انتخاب شده‌اند؛ به شرح زیر است:

1. آقای اکبر معتضدی؛ رییس هیات مدیره.

2. آقای سیدرضا اخوان دستمالچی؛ نایب رییس هیات مدیره.

3. آقای سید سعید ابن‌الرضا؛ خزانه‌دار.

4. آقای علی جوان اسپلی؛ عضو اصلی هیات مدیره.

5. آقای وحید جلالی‌پور؛ دبیر و عضو اصلی هیات مدیره.

6. آقایان سید محمد سید عزیزاله و حسن معماری؛ اعضای علی‌البدل.

7. آقایان حسین محمدی نیک و محمد تاجری؛ بازرسان اصلی.

8. آقای پیمان خلیل زاده؛ بازرس علی‌البدل.

  •   اجازه می‌خواهم گفتگو را با این سوال آغاز کنیم که چرا تاسیس یک نهاد صنفی در زمینه صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی با تاخیر انجام شد؟

جلالی‌پور: درست است که تاریخچه صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی به قبل از انقلاب بر‌می‌گردد؛ اما ایده اولیه تاسیس یک نهاد صنفی در سال 1382 همزمان با شکل‌گیری فصل تازه‌ای از این صنعت مطرح شده تا اینکه دو سال بعد یعنی در سال 1384 نخستین انجمن تولیدکنندگان پروفیل و در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران به ثبت رسید که این انجمن تا سال 1388 همچنان پابرجا بود و می‌شود گفت سال 1388 پایان عمر انجمن نخست بود. علت متوقف شدن فعالیت انجمن یادشده هم این بود که هم این نهاد صنفی نوپا بود و هم شرکت‌های تولیدکننده پروفیل یو‌پی‌وی‌سی در آن عضویت داشتند و هم شرکت‌های سازنده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی. از سوی دیگر به دلیل نیازها و خواسته‌های متفاوت هر کدام، اعضا نتوانستند به اجماع نظری نسبی برسند، به ویژه اینکه باید گفت متاسفانه برخی اعضای وقت انجمن یادشده، ندانسته و بدون آگاهی کافی به این عرصه آمده بودند و بعد از یک یا دو سال تصمیم به ترک صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی گرفتند و کم کم اختلاف نظرها به جایی رسید که عملا انجمن یادشده بدون متولی ماند. بعدا شرکت‌های تولیدکننده پروفیل یو‌پی‌وی‌سی مستقلا یک انجمن جداگانه تشکیل دادند که هنوز فعال است. البته پس از توقف انجمن یادشده، تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی برای ثبت یک تشکل جداگانه و حرفه‌ای انجام گرفت که به دلیل عدم اجماع نظر و اختلاف سلایق به نتیجه مشخصی نرسید تا اینکه از ابتدای سال 1388 با همفکری و مساعدت و تلاش دوستان توانستیم مقدمات تاسیس انجمن جدیدی را فراهم کنیم و حتی نشستی در مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن برگزار شد، اما بازهم به دلیل تشتت آرا و همزمانی آن با تاسیس انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی استقبال خوبی از انجمن ویژه سازندگان در و پنجره صورت نگرفت.

  •  با این توصیف چگونه به این جمع‌بندی رسیدید که توانستید بر تشتت آرا پایان دهید و سنگ بنای انجمن را بگذارید.

معتضدی: در سال 1391 اتفاقات زیادی در عرصه اقتصادی کشور رخ داد که صنعت تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی هم از این قاعده مستثنی نبود؛ نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش هزینه‌های تولید و تغییرات قیمتی و دشواری‌های پیش روی هر یک از تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی، ضرورت تاسیس یک نهاد صنفی را بیش از پیش تقویت کرد. به همین دلیل مذاکرات و رایزنی‌های اولیه در ماه‌های نخست سال گذشته بین دوستان شروع شد تا اینکه در مهر‌ماه همان سال، اولین جلسه هیئت موسس یا هیات امنای انجمن با حضور 18 نفر برگزار شد و پس از آن بود که جلسات هفتگی منظم شکل گرفت و بیش از 50 نشست بین اعضای هیات موسس و در قالب نشست‌های هفتگی و کمیته‌های تخصصی اولیه به طور مقدماتی برگزار شد تا اینکه پس از چندماه موفق شدیم انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران را در بهمن‌ماه سال گذشته به ثبت رسمی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ثبت برسانیم. خوشبختانه به دلیل صعه صدر و اتفاق نظر هیات موسس و اعتمادی که بین دوستان نسبت به همدیگر شکل گرفته بود، اعضای هیات مدیره انجمن و بازرسان هم انتخاب شدند و انجمن پس از چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت در و پنجره ایران فعالیت رسمی خود را کلید زد و به تدریج مقدمات کار برای عضوگیری و.. آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد.

  •  اعضای هیات موسس یا امنای انجمن چه کسانی بودند و اعضای هیات مدیره چگونه انتخاب شدند و آیا این انجمن ملی است یا بر روی استان‌های خاصی متمرکز خواهد بود؟

اخوان دستمالچی: اولا این انجمن دقیقا بر اساس قانون شکل گرفته و طبق قانون ما مجمع عمومی برگزار کردیم و انتخابات هم با حضور نماینده رسمی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی زیرنظر هیات موسس شکل گرفت. اعضای هیات موسس یا امنا، مدیریت سه شرکت نامی‌کاران، پنجره‌ساز صنعت و عایق‌کویریزد بود که مجمع با حضور 28 نفر تشکیل شد و رای‌گیری به صورت مخفی صورت گرفت و اعضای هیات مدیره و بازرسان هم انتخاب شدند. نکته مهم اینکه این انجمن به صورت کشوری است و به عنوان انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران شناخته می‌شود و شرایط عضوگیری در مرحله نخست، اولویت با شرکت‌ها و موسسات‌های تولیدکننده‌های در و پنجره یو‌ی‌وی‌سی که به تایید اعضای هیات ‌امنا و هیات‌مدیره انجمن رسیده باشد، خواهد بود و روز به روز هم بر تعداد تقاضاها برای پیوستن به انجمن افزوده می‌شود. البته آمار و اطلاعات درباره تعداد شرکت‌ها یا کارگاه‌های فعال در زمینه تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی کشور متفاوت است؛ ولیکن ما در انجمن در صدد شناسایی و مکاتبه با شرکت‌ها و کارگاه‌های فعال موجود هستیم که به همین دلیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام گرفته‌ایم ولیکن به این اطلاعات اکتفا نخواهیم کرد و با دریافت اطلاعات از تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی و فروشندگان یراق‌آلات و دیگر فعالان این صنعت، مصمم هستیم تا بانک اطلاعات جامعی از اعضا را تشکیل دهیم.

  •  گذشته از اهدافی که در اساسنامه انجمن آمده، چه خلاء و کمبودی احساس کردید که به این نتیجه رسیدید باید این انجمن شکل بگیرد؟

جوان اسپلی: در یک نگاه کلی هر مجموعه‌ای احتیاج به هویت و شناسنامه دارد؛ درست است که شرکت‌های فعال در زمینه تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی هرکدام دارای مجوز فعالیت جداگانه‌ای هستند و می‌توانند مشکلات خودشان را پیگیری کنند، اما باید قبول کنیم که یک دست صدا ندارد. به عنوان مثال در چالش‌ها و مشکلات دو سال اخیر و نوسان شدید نرخ ارز یا اوج‌گیری تقاضا برای در و پنجره فاقد کیفیت هیچ نهاد یا مسوولی نبود که به حرف ما گوش کند و به این صنعت یاری رساند و هرجا مراجعه می‌کردیم با این پاسخ مواجه می‌شدیم که باید یک تشکل و یا صنفی داشته باشید و مسایل را از طریق همان نهاد صنفی دنبال کنید. همچین وضعیت ما را مجبور کرده بود که مشکلات و مسایل را به صورت انفرادی و در قالب گروه‌های چند شرکتی دنبال کنیم که تلاش‌ها هم عمدتاً بی نتیجه ماند. بدیهی است که یک انجمن حرفه‌ای و با مشارکت اعضای فعال در صنعت تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی به راحتی می‌تواند در ارتباط با دشواری تامین مواد اولیه، دریافت تسهیلات بانکی، رفع مشکلات بیمه‌ای واحدهای تولیدی و بازکردن بخشی از گره‌های مالیاتی تلاش کند و با رایزنی و گفتگو با مسوولان و دستگاه‌های دولتی از اعتبار این صنعت دفاع کند.

جلالی‌پور: شما ببنید بیش از 10 سال است که صنعت تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در ایران به طور جدی در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته، ولیکن تنها شناخت مردم از این صنعت در اختیار داشتن در و پنجره با شیشه‌های دوجداره است و کمتر کسی نسبت به کیفیت ساخت و مواد اولیه به کار رفته در این محصولات حساسیت دارد و نظارت‌های فعلی بسیار ضعیف است. به همین دلیل احساس کردیم این صنعت متولی تعیین کیفیت و نظارت بر تولید و نصب ندارد و تنها دوستان در گفتگو با نشریات یا مشارکت در سمینارها و همایش‌های تاکید بر کیفیت دارند. به همین خاطر یکی از مهمترین مسایل در انجمن بحث کمیته نرخ گذاری است که مصمم هستیم روش‌های بهتر و فنی‌تر برای کاهش منطقی قیمت ساخت را به اعضا معرفی کنیم تا از هدررفت مواد اولیه، اتلاف وقت و افزایش هزینه‌ها جلوگیری و معایب و نقایص موجود برطرف شود. یادآوری می‌کنم کمیته‌های انجمن در حال حاضر شامل کمیته فنی و رسیدگی و بررسی شکایات، کمیته نرخ‌گذاری، کمیته پشتیبانی و لجستیک و کمیته آموزش و کمیته اطلاع‌رسانی می‌شود.

  •  ارزیابی شما از ضعف‌های ناظر بر کیفیت در تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی چیست و فکر می‌کنید انجمن چه گامی برای بهبود و ارتقای کیفیت می‌تواند بردارد؟

اخوان دستمالچی: اگر روند تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی را در این 12 سال اخیر بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به دلیل اقبال نسبتا بالا به این محصولات، شرکت‌ها و کارگاه‌های بسیاری وارد این صنعت شده‌اند که به دلیل نبود یک نهاد صنفی به عنوان متولی نظارتی، شاهد این هستیم که کیفیت روز به روز در حال تحلیل رفتن است تا آنجا ضریب کیفیت آسیب‌پذیر شده و حتی برخی از استانداردها و الزام‌های ساخت و مونتاژ یک در و پنجره خوب، تبدیل به آپشن شده است(!) که این مساله بسیار تهدید آمیز است. واقعیت این است که بسیاری از شرکت‌ها و افراد، در این صنعت، عمر و سرمایه و مهم‌تر از همه آبروی خود را خرج کرده‌اند و نباید اجازه داد نتیجه سال‌ها تلاش آنها مخدوش شود و از بین برود.

جوان اسپلی: البته این افت کیفیت ریشه در تقاضای بازار دارد چرا که سازندگان مشتاق هستند از هزینه‌های ساخت خود کم کنند و خواسته یا ناخواسته باید تاکید کنم که پروژه‌های مسکن مهر به این وضعیت دامن زد و بسیاری از شرکت‌ها یا واحدهای تولیدی که با انگیزه‌های بازرگانی و تجاری و کسب سهمی از بازار، از اصول کیفی عدول کردند و استانداردها را نادیده گرفتند، متاسفانه نه تنها مجبور به ترک این صنعت شدند که به اعتبار دیگران هم آسیب وارد کردند. از سوی دیگر در دو سال اخیر به سبب افزایش مداوم هزینه تولید با در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز، بسیاری از تولیدکنندگان صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران با دشواری‌ها و بحران‌هایی در زمینه ایفای تعهدات بلندمدت مواجه شدند و از یک سو عرضه‌کنندگان پروفیل و یراق‌آلات و دیگران قیمت مواد اولیه را افزایش می‌دادند و از سوی دیگر سفارش‌دهندگان و سازندگان زیر بار تعدیل قیمت‌ها نمی‌شدند و فشار زیادی به تلاش‌گران واقعی این صنعت وارد شد و هیچ نهادی نبود تا از حقوق و منافع آنها دفاع کند. این گونه بود که تاسیس انجمن در کمتر از 9 ماه ناشی از تلاش همه جانبه دوستان بود تا همه تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی زیر یک چتر به نام انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران جمع شوند. چرا که ما اعتقاد داریم ورود برخی شرکت‌ها و یا واحدهای تولیدی به رقابت ناسالم و تن دادن آنها به افت کیفیت ناشی از ناآگاهی آنها بوده و انجمن تلاش خواهد کرد تا در یک اجماع نظر مانع از شکل‌گیری رقابت ناسالم و غیرشفاف در این صنعت شود.

سیدعزیزاله: بگذارید کمی صریح‌تر صحبت کنیم؛ در بازار اروپا یکی از نقایص در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در ابتدا ضعف استحکام بود و به همین دلیل استفاده از ورق گالوانیزه به عنوان تقویت کننده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در دستور کار قرار گرفت و جزو استانداردها مطرح شد، همین ویژگی و مزیت به تدریج باعث گرایش عمومی از در و پنجره‌های آهنی، آلومینیومی و چوبی به یو‌پی‌وی‌سی شد؛ اما در بازار ایران به ویژه در دو سال اخیر به دلیل افزایش خیره کننده قیمت تمام شده در و پنجره و مشکلات نقدینگی و برهم خوردن فضای کسب و کار برخی را به ناچار به سمت کاهش هزینه تمام شده با افت کیفیت سوق داد. انتقادهای زیادی مطرح بود که چرا اقدامی برای جلوگیری از ریزش و تعطیلی واحدهای تولیدکننده در و پنجره انجام نمی‌شود؟ سوال دیگر این بود که وقتی پیمانکاران و سازندگان با اصلاح قیمت در قراردادها مخالفت می‌کنند و از سوی دیگر عرضه کنندگان پروفیل و یراق‌آلات و دیگران قیمت مواد اولیه را بالا می‌برند، فشار وارد شده به سازندگان در و پنجره به عنوان سربازان خط مقدم تولید چه کاری از دست شان بر می‌آید؟ این گونه بود که تاسیس انجمن نه یک انتخاب که الزام و نه یک رویکرد که ضرورت بود.

معماری: اتفاقاً من می‌خواهم تاکید کنم که مظلوم‌ترین بخش از صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران، بخش سازندگان است که هم مسوولیت تامین مواد اولیه، هم بازاریابی، هم فرهنگ سازی، هم ایفای تعهدات به مشتری و هم پاسخ گویی به کیفیت تولید، نصب و ضمانت پروفیل، یراق‌آلات و دیگر اقلام را باید بر دوش خود بکشد، در حالی که ما حرفمان این است که این صنعت یک فرایند و زنجیره است و دیگر عناصر یا حلقه‌های این زنجیره صنعتی هم باید مسوولیت پذیر باشند؛ نه اینکه همه تولیدکننده پارچه و فروشنده چرخ خیاطی و. . . باشند و ما در مقام خیاط و دوزنده کت و شلوار باید پاسخگوی بی پناه و بدون حمایت باشیم.

  اشاره شد به اینکه سازندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی به عنوان سربازان خط مقدم تولید با تنگناها و دشواری‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه، تحویل به موقع سفارشات و هزینه‌های پیش بینی نشده به واسطه نوسانات شدید قیمتی مواجه شده‌اند. به طور مشخص انتظار شما از سایر حلقه‌های زنجیره صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی چیست و مثلا از عرضه کنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی و یراق‌آلات چه انتظاری دارید؟

معتضدی: امیدوارم که از صحبت‌ها کسی ناراحت نشود، چرا که ما قصدمان هرگز جبهه‌گیری و ایجاد تقابل نیست بلکه هدف ما بیان موضوع و واقعیت برای رسیدن به یک اجماع کلی در صنعت هستیم. ببینید! واقعیت این است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده و یا عرضه کننده پروفیل یو‌پی‌وی‌سی که در این صنعت شناخته شده هستند، باید بدانند که این سازندگان در و پنجره بودند که محصول آنها را به بازار معرفی نمودند، برای آنها هزینه فرهنگ‌سازی، بازاریابی و. . . پرداخت کرده اند و با تولید و نصب در و پنجره استاندارد توانستند رضایت و انگیزه عمومی را افزایش دهند. حالا انتظار ما این است که وقتی نوسانی در بازار ایجاد می‌شود، آنها که در ستاد این صنعت هستند مثل پروفیل‌سازان و عرضه‌کنندگان یراق‌آلات و ملزومات، سازندگان در و پنجره را به عنوان سربازان خط تولید زیر فشار نگذارند، بلکه با آنها در یک بازی برد – برد همکاری داشته باشند. ما این تجربه را داریم که هر چند سرباز خط مقدم بوده‌ایم اما سربازان زخمی خط تولید هستیم که نه را پس داریم و نه راه پیش. این انتظار واقعی ماست که توسعه صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی نیازمند مسوولیت‌پذیری همگان در برابر مخاطرات و نوسانات بازار است.

  •  انجمن قرار است چه حمایت‌های فنی آموزشی و بازاریابی به اعضا ارائه کند؟ اگر مصرف‌کننده نهایی در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی به مشکلی برخورد کرد، انجمن چه اقدامی برای حفظ حقوق مشتریان انجام خواهد  داد.

ابن‌الرضا: بگذارید پیش از پاسخ به این پرسش تاکید کنم هم اکنون حدود 60 آیتم در خصوص استاندارد کیفی تولید پنجره یو‌پی‌وی‌سی مدون شده و به تصویب مرکز تحقیقات، راه، شهرسازی و ساختمان ایران رسیده است اما متاسفانه هیچ کدام اجرایی نشده و هیچ بازوی نظارتی و اجرایی نداریم. در حالی که بسیاری از شرکت‌های باسابقه و خوشنام هم در موضوع مبحت ماده 19 مقررات ملی ساختمان و هم تدوین استانداردهای اجباری پروفیل و در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی به مرکز یادشده مشاوره داده‌اند و همکاری داشته‌اند. مشکل اصلی در بحث نظارت نبود متولی اجرایی شدن این استانداردها و نظارت بر آنهاست. از این منظر یکی از بایدهای پیش روی انجمن، نهادینه کرده و اجباری کردن استانداردهای ساخت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی بین همه واحدهای تولیدی است. به همین دلیل خط مشی و مرامنامه ای هم تدوین و تنظیم کرده‌ایم که هریک از اعضای انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران باید این استانداردها را به عنوان حداقل الزامات کیفی رعایت کند. با اجرایی شدن این مهم دیگر مصرف کننده نهایی و مشتریان خیالشان راحت است که ورای اینکه در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در کارگاه کوچک، متوسط یا بزرگ ساخته شده باشد، به واسطه عضویت در انجمن و تعهد به مرامنامه حرفه‌ای و البته نظارت مستمر انجمن، کیفیت و استانداردهای تولید و ساخت در محصول نهایی رعایت شده است. از سوی دیگر استانداردهایی در ارتباط با شیوه نصب در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا تدوین و نهایی شده که در شرف گرفتن کد ملی است. انجمن پس از ابلاغ استاندارد نصب، اقدام به آموزش اعضای خود خواهد کرد و به هر کدام از اعضا پس از طی کردن دوره آموزشی نصب، گواهینامه جداگانه مبنی بر بهره‌مندی از اصول و استانداردهای نصب اعطا خواهد شد.

  •  کمی فنی‌تر باهم بحث را به پیش ببریم و اینکه کمیته نرخ گذاری انجمن قرار است چه خدماتی را به اعضا ارائه کند؟

ابن‌الرضا: یکی از جدی‌ترین معضلاتی که فعالان عرصه تولید در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی با آن مواجه هستند، بحث برآورد قیمت تمام شده محصول و قیمت‌گذاری آن است. کم توجهی و یا عدم آگاهی نسبت به پارامترهای تعیین کننده هزینه تمام شده حتی باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی در مقیاس کوچک، متوسط و حتی بزرگ دچار زیان‌های مالی شدید شوند و متاسفانه باید بگویم ناچار به تعطیل کردن واحد خود کرده‌اند؟ برداشت ما این است که حدود 90 درصد از افراد یا کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که در بخش تولید و ساخت در و پنجره فعالیت دارند، با اینکه نرم‌افزار‌های بسیار گران قیمتی در اختیار دارند، ولی بلد نیستند قیمت تمام شده را محاسبه کنند. ما در کمیته نرخ‌گذاری انجمن با مشاره گرفتن و همکاری همدیگر موفق شدیم تا به فرمولی برای محاسبه قیمت واقعی تمام شده در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی دست پیدا کنیم. با دستیابی به این فرمول مشخص شد که هزینه‌های سربار و استهلاک شده در تولید چشمگیر است و بدیهی است که همکاران اگر این پارامترهای هزینه‌زا را در نظر نگیرند، حتما دچار زیان مالی خواهند شد. . از باب اطلاع‌رسانی به همه همکاران عرض می‌کنم که انجمن فرمول نهایی شده محاسبه قیمت تمام شده در و پنجره را در قالب یک فایل اکسل طراحی و نهایی کرده که به زودی روی سایت انجمن قرار داده خواهد شد و هر کدام از اعضا با کد کاربری و رمز عبور جداگانه می‌توانند این فایل را دریافت کنند و با واردکردن اطلاعات لازم از جمله قیمت خرید پروفیل و یراق‌آلات و دیگر هزینه‌ها، قیمت واقعی تمام شده را محاسبه کند.

  •  چه توصیه و پیشنهادی به سازندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران دارید که انها را قانع سازد جمع شدن زیر چتر انجمن مفید خواهد بود؟

سیدعزیزاله: باید دقت کنیم که انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی ایران جدای از دیگر انجمن‌های مرتبط نیست و مصمم خواهد بود که همکاری تنگاتنگی با دیگر نهادهای صنفی داشته باشد. از سوی دیگر ما شاهد این هستیم که صنعت ساختمان کشور مطابق با آخرین فناوری‌های روز دنیا در حال پیشرفت است، اما متاسفانه شاهد این هستیم که نگاه عمومی به صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی چندان جدی نیست،در حالی که ما اعتقاد داریم این صنعت یک صنعت علمی است و تولید و نصب در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی بیش از آنکه یک مهارت باشد، نیازمند بهره‌مندی از دانش روز است. واقعیت این است که بسیاری از فعالان در صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی بدون مطالعه و آموزش‌های لازم وارد این صنعت شده‌اند، در حالی که در جهان سخن از نسل چهارم در و پنجره مطرح است. امروزه بیش از آنکه تمرکز روی موضوع بازاریابی و سود تجاری باشد، رویکرد همگانی به موضوع ضرورت مصرف بهتر انرژی با در و پنجره‌های یو‌پی‌وی‌سی معطوف شده است. با این حساب دیگر اهمیت این صنعت را دانش و آگاهی مشخص می‌کند و محاسبات و مطالعات حرف اول و آخر را در جاده موفقیت می‌زند. باید همه قبول کنیم که برای رقابت و به روز بودن چاره‌ای جز تخصصی شدن و علمی فکر کردن و کارشناسی تصمیم گرفتن نداریم و انجمن هم با همین رویکرد راه‌اندازی شده تا به این وضعیت کنونی پایان دهد و این صنعت را دارای هویت علمی کند چرا که همه این را باید باور داشته باشند که پنجره چشم و چراغ یک ساختمان است. ولی متاسفانه وقتی هنوز با مهندسین معمار و آرشیتک نمی‌توانیم هماهنگ جلو برویم، نمی‌توانیم یک نمای واحدی برای پنجره تعریف کنیم تا پنجره کارا در جامعه داشته باشیم. سوال این است که چرا باید دغدغه امروز همه ما این باشد که کمیت بر کیفیت برتری دارد؟      

  •  چشم انداز آینده انجمن چیست؟

معماری: یک نکته مهم دیگر اینکه انجمن در ابتدای راه و تجربه نخست است و واقع قضیه این است که دوستانی که سال‌ها برای این صنعت دلسوزی کردند، حالا می‌خواهند به وضعیت موجود سروسامان برسند. ببینید در اکثر کشورهای دنیا پنجره بر‌اساس یک متد مشخص و یک ابعاد مدون، طراحی و ساخته می‌شود و در کلینک‌های ساختمانی یا فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها ساختمان به فروش می‌رود که حتما در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی دارای یک برچسب و شناسنامه واحدی است که مشتری هر وقت اشکالی دید باید در برابر آن پاسخگو بود و یک نهاد صنفی فراگیر بر رعایت حقوق مصرف کنندگان نظارت دارد. اما نظام تولید و مصرف در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی در ایران بر اساس نظام سفارشات است و مشتری یا مصرف کننده نهایی به درستی از جزییات مواد اولیه و نحوه تولید آن اطلاع ندارد. به همیت دلیل بازار در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی کشورما یک بازار سنتی است. ما در انجمن به دنبال این هستیم که به جایی برسیم که مصرف کننده نهایی بتواند شناسنامه فنی از محصول داشته باشد که برابر با آن سازنده کالا پاسخگو باشد و انجمن هم ناظر تا هم حقوق مصرف کننده و هم تولیدکننده رعایت شود.

  •  و سخن پایانی.

جلالی‌پور: رسیدن به نقطه مطلوب در این صنعت نیازمند یک عزم واحد و اراده گروهی راسخی است و باید قبول کنیم که زمان در حال گذر است و برای ارتقای جایگاه و حفظ منافع اعضای این صنعت نیازمند رایزنی و مشارکت همگان هستیم و در انجمن برای طرح نقطه نظرات و پیشنهادها همواره باز است و خبر آخر اینکه در نتیجه رایزنی با شرکت‌های تولیدکننده یا عرضه کننده پروفیل و یراق‌آلات توانسته‌ایم همراهی و حمایت آنها را با خود همراه کنیم و آنها قول مساعد داده‌اند که برای اعضای انجمن تخفیفات و تسهیلات ویژه‌ای در نظر خواهند گرفت که جزییات آن در آینده اعلام خواهد شد.

پنجره ایرانیان.سال ششم،شماره 69.تیرماه 92


ثبت نظر

ارسال