دستیابی به اهداف اقلیمی و زیست‌محیطی با تولید آلومینیوم سبز

پنجره‌ایرانیان؛ ریموند اونوویگان (Raymond Onovwigun)، مدیرعامل و مؤسس گروه رومکو (Romco)، یکی از شناخته‌‌شده‌ترین چهره‌ها در عرصه تولید آلومینیوم "سبز" است.
  • یکشنبه 17 مهر 1401 ساعت 11:49

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از باشگاه آلومینیوم، ریموند به‌عنوان یک نوآور در عرصه صنعت آلومینیوم توانست شرکت رومکو را به‌عنوان نخستین شرکت تولیدکننده آلومینیوم سبز در آفریقای غربی تأسیس کند. امروزه شرکت رومکو بخش مهمی از صنعت بازیافت آفریقا را در دست دارد و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدزا در این منطقه محسوب می‌شود.

ریموند فعالیت خود را تنها با یک دستگاه کوچک بازیافت قوطی آغاز کرد و امروزه این شرکت در سه قاره جهان نماینده دارد. واحدهای تولید این شرکت در بیش از چهار کشور جهان فعال هستند. به گزارش مسئولین این شرکت، طی سال 2021، گردش مالی شرکت 4/29 میلیون دلار بوده است.

شرکت رومکو در سال 2021، 350 نفر نیروی‌کاری داشته و اعلام کرد تا پایان سال 2022، این رقم به 500 نفر افزایش می‌یابد. این شرکت فلز بازیافتی موردنیاز خود را از کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌کند و با این حرکت نیاز به استخراج و سوخت زغال در راستای تولید آلومینیوم اولیه وجود نخواهد داشت.

 

متن ذیل گزیده‌ای از گفتگوی خبرگزاری آل‌سیرکل با ریموند اندویگان است:

با توجه به اینکه شما یک شرکت بازیافت‌کننده آلومینیوم هستید، به نظر شما آیا افزایش سطح بازیافت در اروپا، موجب کاهش هزینه انرژی خواهد شد؟ با توجه به اینکه بازیافت به انرژی کمتری نیاز دارد، در شرایط فعلی محدودیت انرژی در اروپا، آیا توسعه‌ی این صنعت در سطح گسترده را پیشنهاد می‌کنید؟

تقاضا برای فلز آلومینیوم موجب افزایش قیمت می‌شود. از طرفی کمبود مواد اولیه نیز افزایش قیمت را به‌همراه دارد. این دو گزینه تأثیر بسزایی بر افزایش قیمت مواد دارند و این مسئله برای فلز آلومینیوم نیز وجود دارد. درحال‌حاضر تنها راه محدودسازی تأثیر دو فاکتور افزایش قیمت انرژی و محدودیت مواد اولیه، بازیافت است. بااین‌وجود باید گفت که در کوتاه‌مدت نمی‌توان تأثیر بازیافت را در بازار جهانی آلومینیوم مشاهده کرد. لازم است در بازارهایی که پتانسیل پذیرش این صنعت را دارند، اقداماتی صورت گرفته و راه‌حل‌های مؤثری جهت پیشرفت و افزایش حجم تولید ثانویه مدنظر قرار گیرد.

 

با توجه به اینکه یکی از مراکز حضور شما انگلستان است، آیا شما با مشکل خاصی ازنظر حضور ژئوپلیتیکی در اروپا مواجه هستید؟ آیا جنگ اوکراین و روسیه که منجر به محدودیت منابع انرژی در اروپا شده، تأثیری بر عملکرد شما داشته است؟

ما شرکت را به‌گونه‌ای طراحی و تأسیس کرده‌ایم که در برابر هر نوع تغییری در بازار، ثبات داشته باشد. دفتر مرکزی ما در شهر لندن انگلستان واقع شده اما بخش اصلی فعالیت و تولید ما در غرب آفریقاست. لذا تزلزل و تحول کمتری را در شرایط بحرانی جهان، به‌خصوص در عرصه انرژی، احساس کرده‌ایم. البته لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر، ‌یکی از مهم‌ترین مشکلات ما حمل‌ونقل بوده که به‌مرورزمان به راه‌حل‌های مؤثری برای آن دست یافتیم.

 

بیش از 90 درصد از آلومینیوم بازیافت‌شده در اروپا، از بخش‌های خودروسازی و ساختمان به‌دست می‌آید، این درحالی است که تنها 75 درصد از آلومینیوم بازیافت‌شده در اروپا وابسته به صنعت قوطی است. آیا تصمیم به افزایش نرخ بازیافت در صنعت قوطی‌سازی دارید؟

ما یک برنامه بلندمدت برای این کار داریم. درواقع هدف ما افزایش سطح بازیافت در بازارهای نوظهور و ارسال محصولات ریختگی به اروپاست. سعی داریم تولید را از داخل اروپا به خارج از این قاره منتقل کنیم. در بخش‌هایی از جهان که ما در آن فعال هستیم، 4 درصد از کل محصولات و تنها 13 درصد از محصولات که قابلیت بازیافت دارند، بازیافت می‌شوند. برنامه‌ ما تأثیر مثبت بر روی این ارقام بازیافت طی 10-50 سال آینده خواهد بود. با این کار می‌توانیم به کاهش کربن‌زدایی در سطح گسترده کمک کنیم. یکی از مهم‌ترین اهداف ما، کاهش ورود دی‌اکسیدکربن به محیط‌زیست است و ما در این راستا گام برمی‌داریم.

 

برنامه شما برای افزایش حجم در اروپا طی سال جاری چیست؟

هدف ما عرضه بیش‌ازپیش آلومینیوم ثانویه کربن پایین به صنعت OEM یا سازندگان تجهیزات ثانویه و تجار در اروپا در راستای کاهش تولید و نشر آلاینده‌های زیست‌محیطی است. درواقع می‌توان گفت هدف نهایی ما در راستای افزایش حجم محصولات بازیافتی در زنجیره تولید اتحادیه اروپاست.

با افزایش تعرفه مالیاتی و قیمت آلاینده کربن که عمدتاً شامل آلاینده‌های زیست‌محیطی حاصل از تولید است، ما در راستای تولید آلومینیوم سبز عاری از کربن گام برمی‌داریم. هدف ما نه‌تنها گام‌برداشتن در راستای کمک به محیط‌زیست خواهد بود، بلکه افزایش امکان دسترسی تولیدکنندگان اروپایی به آلومینیومی با کیفیت بالا و با درصد پایین کربن به‌صورت پایدار و دائمی است.

 

برنامه شما برای سرمایه‌گذاری در اروپا به چه صورت است؟

هدف اصلی ما در راستای تغییرات اقلیمی است و بیشتر سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این شرکت در همین راستا بوده است اما دستیابی به اهداف زیست‌محیطی و اقلیمی تنها از راه گسترش تولید ثانویه ممکن خواهد بود. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف ما، گسترش واحدهای تولیدی در انگلستان است. با این حرکت نه‌تنها آلیاژ با درصد کربن پایین تولید و در سطح اروپا توزیع خواهیم کرد بلکه قادر خواهیم بود فلزات غیرآهنی سبز و بازیافتی دیگری نیز تولید و پخش نماییم.

 

شرکت شما به چه صورت به چرخه اقتصادی اروپا و دیدگاه بلندمدت کاهش آلاینده CO2 از طریق بازیافت کمک می‌کند؟

قطعاً برنامه ما در راستای کاهش آلاینده CO2 و تولید آلومینیوم کم‌کربن و سبز خواهد بود که این کار از طریق بازیافت آلومینیوم و عرضه آلومینیوم بازیافتی به بازار OEM صورت خواهد گرفت. علاوه بر مبحث انرژی که در پی جنگ اوکراین و روسیه با چالش روبرو شده، بحث آلاینده‌های کربنی نیز موضوع دیگری است که هم‌اکنون اتحادیه اروپا را به سمت قانونمندسازی واردات سوق داده است. بر اساس حرکت جامعه جهانی به‌سوی کنترل تغییرات اقلیمی، نشر دی‌اکسیدکربن امروزه اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، در همین راستا اتحادیه اروپا سعی دارد درصد کربن موجود در محصولات وارداتی را کنترل نماید. پیش‌بینی می‌کنم که تغییرات اساسی پیش‌رو باشد و این تغییرات بیشتر در اتحادیه اروپا قابل‌رؤیت خواهد بود. تولید آلومینیوم اولیه عمدتاً به زغال وابسته است چراکه زغال، اصلی‌ترین نقش را در تأمین انرژی تولید آلومینیوم ایفا می‌کند. 30 درصد از انرژی مصرف‌شده در سطح جهان به صنعت آلومینیوم اختصاص داده شده است. همچنین 2 درصد از کربن واردشده به محیط‌زیست حاصل از ذوب آلومینیوم است. یکی از اقدامات اصلی شرکت رومکو، گسترش تولید ثانویه آلومینیوم است که با این حساب نیاز به انرژی کاهش می‌یابد. درواقع انرژی موردنیاز برای بازیافت 95 درصد کمتر از انرژی موردنیاز برای ذوب اولیه است. این بدان معناست که اتحادیه اروپا می‌تواند آلومینیوم بازیافتی را خریداری کند که تولید آن 20 برابر آلاینده کربنی کمتری از آلومینیوم اولیه داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال