استراتژی صنعت آلومینیوم کشور ناکام ماند

پنجره‌ایرانیان؛ صنایع بالادستی آلومینیوم تولیدکننده شمش، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند. با ورود آلومینیوم جنوب به بازار طی سال گذشته، این بازار با کمبود مواد اولیه بیشتری مواجه شده است.
  • دوشنبه 8 آذر 1400 ساعت 13:39

به گزارش دنیای اقتصاد، از سوی دیگر امکان دارد بحران برق‌، این واحدهای تولیدکننده شمش آلومینیوم را با مشکلات جدیدی همراه کند که رفع چنین چالش‌هایی برای این فلز اساسی در کشور، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب درباره کمبود مواد اولیه در صنایع بالادستی آلومینیوم عنوان کرد:‌ تامین مواد اولیه مهم‌ترین دغدغه تولید آلومینیوم در کشور به‌شمار می‌رود. البته باید اذعان کرد که در کشور صنایعی همچون فولاد و مس در تامین مواد اولیه با مشکل خاصی مواجه نیستند، زیرا معادن غنی‌ای در زمینه فولاد و مس در کشور داریم که صنایع خود را تامین می‌کنند، ولی صنعت آلومینیوم در زمینه تامین مواد اولیه خود بسیار آسیب‌پذیر است. تمام واحدهای تولیدکننده شمش آلومینیوم در کشور برای تامین مواد اولیه خود، یک واحد جاجرم دارند. البته شاید معادن دیگری نیز باشند که به ظرفیت موردنظر نرسیده‌ یا در دست اکتشاف باشند، اما در حال حاضر تنها واحدی که مواد اولیه کارخانه‌های آلومینیوم را تامین می‌کند، واحد جاجرم است.

مهدی زحمتکش با اشاره به این موضوع که ظرفیت واحد جاجرم بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: البته واحد جاجرم تا پیش‌ازاین، خوراک واحدهای آلومینیوم‌سازی ایرالکو، هرمزال و المهدی را تامین می‌کرد که امکان دارد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز آن‌ها را پوشش دهد، با ورود سالکو این آمار به ۵ درصد رسیده است. ظرفیت جاجرم ۲۰۰ هزار تن است که ۸۰ هزار تن این میزان را به مصرف خود می‌رساند و ۱۲۰ هزار تن را توزیع می‌کند و این میزان نیز شرایط خاص خودش را دارد.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که بیشتر مواد اولیه سالکو وارداتی است، گفت: ۹۷ درصد مواد اولیه را ما وارد می‌کنیم.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب همچنین در پاسخ به این پرسش که در زمینه واردات با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: در زمینه واردات با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم، ولی تمام تلاش ما بر این است که به ظرفیت اسمی خود دست یابیم. صنعت آلومینیوم یک صنعت حساس است، برای نمونه اگر برق قطع شود و در این راستا دیگی از مدار خارج شود ۵۰ تا ۶۰ درصد کیفیت خود را از دست می‌دهد، از همین رو دیگ‌ها همواره باید روشن باشند، بنابراین همواره باید مواد اولیه و برق مجموعه تامین باشد.


ثبت نظر

ارسال