نیاز جدی صنعت آلومینیوم برای سرمایه‌گذاری در تولید آلومینا

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: خرید آلومینا گران‌قیمت درنهایت به صنایع پایین‌دست فشار بیشتری تحمیل می‌کند به همین دلیل در کشور به‌شدت به سرمایه‌گذاری در تامین آلومینا نیاز داریم.
  • چهارشنبه 16 تیر 1400 ساعت 12:8

آریا صادق نیت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تامین مواد اولیه تولید آلومینیوم در کشور اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد آلومینا موردنیاز داخل توسط تنها تولیدکننده آن در کشور یعنی جاجرم تامین می‌شود و ۸۰ درصد وارداتی است. نکته حائز اهمیت آن است که علاوه بر تحریم‌های سراسری، خود فلز آلومینیوم به دلیل کاربردی که در مصارف هسته‌ای و نظامی دارد، مشخصا جزو تحریم‌ها قرار گرفته است بنابراین صنعت آلومینیوم تحت‌فشار بیشتری قرار دارد.

او بیان کرد: آلومینیوم موردنیاز کشور باید از دلال خریداری شود که هزینه خرید را به‌طور چشمگیری را بالا‌تر برده و به‌سختی انجام می‌شود. از طرفی همین تحریم‌ها باعث می‌شود آلومینیوم تولید ایران را باوجود کیفیت مناسب ارزان‌تر از قیمت جهانی خریداری کنند. خرید آلومینا گران‌قیمت درنهایت به صنایع پایین‌دست فشار بیشتری تحمیل می‌کند به همین دلیل در کشور به‌شدت به سرمایه‌گذاری در تامین آلومینا نیاز داریم.

صادق نیت با تاکید بر تاثیر کمبود مواد اولیه بر توسعه خطوط تولید این محصول تشریح کرد: سال‌هاست اجاره معدن گینه به‌عنوان محلی برای تامین آلومینا تمدید می‌شود، اما تا به امروز سرمایه‌گذاری برای برداشت و فرآوری انجام نشده است. برای تبدیل بوکسیت به آلومینا هم سرمایه‌گذار نشده و همین کشور را تحت‌فشار قرارداده است. تا به امروز با هر چنگ و دندانی فعالان این حوزه تولید را سر پا نگه داشته‌اند. دیگ‌های تولید آلومینیوم نباید خاموش شود و اگر این اتفاق بیفتد هزینه سنگینی را به شرکت وارد خواهد کرد. تا به امروز شرکت‌ها در کمبود مواد اولیه با کاهش میزان شارژ دیگ یا قرض گرفتن آلومینا از یکدیگر از بروز این آسیب جلوگیری کردند.

با توجه به افزایش نیاز صنعت آلومینیوم کشور و توسعه خطوط انجام‌شده، نیاز آلومینای کشور بیش از گذشته خواهد شد. تولید آلومینا نیاز به سرمایه‌گذاری و توجه ویژه دارد و بی‌توجهی به این موضوع می‌توان آثار زیان‌بار زیادی به همراه داشته باشد.

 


ثبت نظر

ارسال