مشکلات صنعت و نگاه آلومینیوم‌سازان به دلار نیمایی

پنجره‌ایرانیان؛ به اعتقاد فعالان صنعت آلومینیوم، بزرگ‌ترین مشکل این صنعت نظام چند‌نرخی ارز است چراکه چندنرخی بودن باعث ایجاد نابسامانی در تولید و صادرات این محصول می‌شود. به‌عنوان‌مثال در مواد اولیه شمش به دلیل نظام چند‌نرخی در صنایع پایین‌دستی با کمبود مواجه هستیم و درنتیجه اختلاف قیمت در این حوزه قابل‌توجه است.
  • سه شنبه 4 خرداد 1400 ساعت 11:43

به گزارش فلزات آنلاین، در تحریم‌های چندساله، به دلیل کاربردهای خاص آلومینیوم، پودر آلومینا در لیست موارد تحریم قرار گرفت و این مهم باعث ایجاد مشکلات عدیده در این حوزه شد. در این میان نبود امکان واردات مواد موردنیاز، دست واسطه‌های این حوزه را برای قیمت‌گذاری باز گذاشت و دلالان در این میان سود قابل‌توجهی کسب کردند.

با توجه به اینکه مصرف اصلی آلومینیوم در صنایعی اعم از حمل‌ونقل و ساخت‌وساز است و ازآنجاکه قیمت خودرو و مسکن با افزایش قابل‌توجهی طی چند وقت گذشته همراه شده‌اند و به‌خصوص در بخش مسکن به دلیل افزایش بهای ساخت به ازای هر مترمربع، در برخی نواحی ساخت مسکن دیگر ارزش و سودسازی ندارد، درنتیجه این اتفاق شیب مصرف آلومینیوم را به‌شدت نزولی کرده که این مهم آینده صنعت در ایران را به چالش کشیده است.

یکی دیگر از مشکلات و مصائب این صنعت، نرخ‌گذاری و دخالت‌های دولت و به‌خصوص وزارت صمت است که باعث می‌شود بازار از شکل معقول خود فاصله بگیرد. با دستکاری‌های بعضا بدون کارشناسی، عموما به‌جای اینکه تولید‌کننده و مصرف‌کننده از منافع برخوردار شوند، این دلالان و واسطه‌ها هستند که سود می‌کنند.

در سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا قیمت جهانی آلومینیوم افت کرد. با توجه به کاهش کرونا در سال 2021 انتظار 4 تا 5 درصد افزایش تقاضا در جهان برای آلومینیوم وجود دارد اما به علت مازاد عرضه این فلز انتظار افزایش قیمت جهانی برای آن نمی‌رود. در بازار داخلی قیمت آلومینیوم بستگی زیادی به قیمت دلار دارد زیرا فرمول محاسبه نرخ آلومینیوم در داخل بر مبنای قیمت دلار نیمایی است.


ثبت نظر

ارسال