صادرات محصولات نهایی صنعت آلومینیوم به صفر رسید

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر و عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، گفت: وزارت صمت هیچ تمایلی به اتحاد نظر و برخورد دلسوزانه با صنعت آلومینیوم ندارد و معضل بزرگ پیش روی این صنعت، این است که صادرات محصولات نهایی با ارزش‌افزوده و ارزآوری بالاتر به صفر رسیده است.
  • چهارشنبه 18 فروردین 1400 ساعت 17:30

به گزارش بازار، آریا صادق نیت حقیقی در پاسخ به این پرسش که رشد تولید آلومینیوم در کشور چه تاثیری بر این صنعت دارد؟ اظهار داشت: تولید آلومینیوم کشور در سال جاری، نسبت به سال گذشته، حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است که عمده دلیل این رشد به خاطر قرار گرفتن مجتمع سالکو، کارخانه جاجرم در مدار تولید و بازگشت دیگ‌های خاموش شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال بوده است.

وی افزود: در حال حاضر با احیای این سه کارخانه، علاوه بر حل مشکل تولید، رشد قابل‌توجهی در تولید آلومینیوم به وجود آمده است.

این مقام مسئول، تصریح کرد: افزایش روند تولید یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در قیمت آلومینیوم است؛ به‌طوری‌که این اثرگذاری باعث شده در این مدت، آلومینیوم با قیمت مناسبی در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

صادق نیت حقیقی، بیان کرد: البته با توجه به اینکه همچنان شاهد فاصله قیمتی آلومینیوم صادراتی و عرضه داخلی آن هستیم اما قیمت عادلانه همان LME فلت یا LME منهای ۲۰، بدون پرمیوم است؛ یعنی همان قیمتی که صادر می‌شود.

وی افزود: درواقع، اگر نمی‌خواهند ارجحیتی به صنایع داخلی بدهند و آلومینیوم را ارزان‌تر در اختیار صنعتگر داخلی قرار بدهند، حداقل گران‌فروشی نکنند.

دبیر هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، گفت: وزارت صمت و معاونت مربوطه هیچ تمایلی به اتحاد نظر و برخورد دلسوزانه با این صنعت ندارند؛ باوجود اینکه، بارها به‌صورت مکاتبه‌ای این موضوع، پیگیری شده است اما متاسفانه مسئولان به این موضوع، بی‌توجه هستند و هیچ‌ پاسخی در این زمینه ارائه نمی‌دهند.

صادق نیت حقیقی، افزود: علی‌رغم تولید بیش از نیاز داخلی آلومینیوم، قیمت این محصول در بازارهای داخلی بالاتر از قیمت صادراتی است.

وی گفت: این موضوع، ضمن ایجاد رکود در بازار، موجب شده است که کالاهای دیگر مانند پنجره‌های یوپی‌وی‌سی جایگزین آلومینیوم شود.

این مقام مسئول، تاکید کرد: قیمت‌گذاری غیراصولی و بازار سازی عرضه‌کنندگان مواد اولیه، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این صنعت است.


ثبت نظر

ارسال