مدیرعامل شرکت آلومینیوم کوت ‌وال: تولید بدون تقاضا معنا ندارد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت کوت‌وال گفت: با جهش نرخ ارز و قیمت محصولات، قدرت خرید مشتریان کاهش یافت و تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی مانند سایر فعالان صنعت، اقدام به کاهش میزان تولید کردند و به سمت سفارشی‌محور بودن تولید گام برداشتند.
  • دوشنبه 12 آبان 1399 ساعت 17:10

مرتضی ساریانی تفرشی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت کوت ‌وال در زمینه تولید کرکره‌های هوشمند آلومینیومی به همراه ساخت موتور آن با ظرفیت اسمی ماهانه 100 تن فعالیت دارد. توانایی شرکت بیش از ظرفیت ذکر شده است اما با توجه رشد نرخ ارز و قیمت‌ مواد اولیه، در حال حاضر، امکان افزایش میزان تولید را نداریم.

وی افزود: زمانی که مواد اولیه موردنیاز شرکت به واحد ریال خریداری اما محصول تولیدشده به واحد دلار صادر می‌شود، هرگونه نوسان در نرخ دلار، موجب ضرردهی مجموعه می‌شود. اخیرا نیز در صادرات محصولات خود به کشور عراق، بابت همین تغییرات قیمت دلار، حدود 9 میلیارد تومان در ازای فروش 150 تن محصول آلومینیومی متحمل خسارت شدیم که جبران‌پذیر نخواهد بود.

مدیرعامل کوت ‌وال درباره وضعیت تولید در 6 ماه ابتدایی سال جاری، تصریح کرد: با شیوع کرونا، نوسانات نرخ ارز، رشد چشمگیر و سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و همچنین اقتصاد شکننده‌ای که مدیریت نمی‌شود، نتوانستیم آن‌طور که باید، نتوانستیم در تولید و فروش محصولات خود موفق عمل کنیم. در حال حاضر 30 درصد از ظرفیت تولید شرکت کوت‌وال فعال است.

وی مطرح کرد: محصولات این شرکت با استفاده از قالب‌سازی و پرس اکستروژن آلومینیوم تولید می‌شود. بنده نیز از سال 1349 در شرکت‌های ماشین‌سازی به‌عنوان تکنسین قالب‌ساز و ریخته‌گر تخصص لازم را کسب کرده و از آن زمان تاکنون این حرفه را ادامه داده‌ام و در حال حاضر در همین زمینه فعالیت می‌کنم.

ساریانی تفرشی در ارتباط با میزان تقاضا برای کرکره‌های هوشمند آلومینیومی این شرکت، خاطرنشان کرد: به‌طورکلی، در زمان جهش قیمت‌ها، توان خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند. برای محصولات ما نیز همین شرایط پیش آمده است و قیمت‌ها به میزانی رشد داشته که در مدت مشابه سال گذشته در سه شیفت کاری روزانه 15 تن پرس اکستروژن آلومینیوم صورت می‌گرفت که با کاهش چشمگیر این میزان به سه تن در روز رسیده است که این کاهش تولید ریشه در ضعف قدرت خرید مصرف‌کنندگان و کاهش تقاضا دارد. این موضوع برای محصولات فلزی دیگر نیز اتفاق افتاده است.

مدیرعامل کوت‌ وال در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی فعالیت صنعت آلومینیوم کشور چین در شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا، مطرح کرد: در چند سفری که برای خرید ماشین‌آلات موردنیاز شرکت، به چین داشتم تاکنون حتی کوچک‌ترین وقفه‌ای در روند تولید شمش و بیلت آلومینیومی این کشور مشاهده نکردم. این شرکت‌ها حتی با مازاد تولید مواجه بودند و هیچ‌کدام از صنایع پایین‌دستی این کشور با کمبود مواد اولیه مواجه نبودند. رونق تولید زمانی ایجاد می‌شود که واحدهای تولیدی بتوانند به سهولت مواد اولیه موردنیاز خود را با قیمت مناسب تامین کنند.

ساریانی تفرشی در خصوص ماشین‌آلات مورداستفاده در شرکت خود، مطرح کرد: تمام دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ما ساخت داخل کشور هستند که البته تنها یک دستگاه پرس اکستروژن از چین وارد شده است که برای راه‌اندازی آن به مدت یک سال زمان صرف شد و بعد از تشدید تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و عدم واردات قطعات یدکی برای تعویض، مجبور به فروش این دستگاه و موتور و قطعات داخلی آن شدیم!


ثبت نظر

ارسال