ارزان‌شدن آلومینیوم و افزایش بی‌سابقه‌ واردات آن به چین

پنجره‌ایرانیان؛ واردات آلومینیوم به چین در سه‌ماهه‌ دوم سال جاری به بالاترین حد خود طی دهه‌ اخیر رسیده است. مهم‌ترین عامل این مسئله، ارزان‌شدن آلومینیوم در خارج از چین است که خرید این فلز را برای صنعتگران چینی مقرون‌به‌صرفه ساخته است.
  • سه شنبه 20 خرداد 1399 ساعت 11:12

به گزارش فلزات آنلاین، پس از کنترل ویروس کرونا توسط چین و شیوع گسترده‌ این ویروس در خارج از این کشور، صنایع فلزی در داخل چین رونق بیشتری یافت. طی سال 2019، چین 35 میلیون تن آلومینیوم تولید کرده است.

درحالی‌که با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تقاضا برای فلزات کاسته شده و تقاضا در چین رو به افزایش است، تنها در ماه می سال جاری چین 100 هزار تن آلومینیوم وارد کرده است.

در‌حال‌حاضر قیمت آلومینیوم در داخل چین 13 هزار یوان (18 هزار دلار) بوده که بیش از متوسط قیمت 1500 دلار/ تن در بورس فلزات لندن است، لذا مصرف‌کنندگان تمایل دارند، فلز موردنیاز خود را از خارج از چین تهیه کنند.

به گفته‌ پاول اتکینز (Paul Atkins)، رئیس هیأت‌مدیره‌ مشاوره AZ چین، این شرایط آخرین بار در سال 2009 در چین حاکم بوده که در آن زمان خود چین به‌طور مصنوعی چنین شرایط اقتصادی را ایجاد کرد.

در ماه آوریل 2009، واردات آلومینیوم چین که (آلومینیوم اولیه را نیز شامل می‌شود) 440 هزار تن بوده است. به گفته‌ کارشناسان بازار آلومینیوم، چین ظرفیت واردات 120 هزار تن آلومینیوم در ماه ژوئن (و یا حتی بیشتر) را داراست. احتمالاً یک‌سوم این حجم واردات از روسیه خواهد بود.

البته نظرات متفاوتی در رابطه با حجم واردات آلومینیوم به چین طی ماه‌های می-جولای وجود دارد. برخی معتقدند که این رقم تا 700 هزار تن نیز می‌تواند افزایش یابد. درواقع شرایطی که در‌حال‌حاضر در بازار آلومینیوم حاکم است، شرایطی مشابه سال 2009 است.

با بهبود شرایط چین پس از شیوع ویروس کرونا، اختلاف قیمت خرید نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن و بورس فلزات شانگهای به بیشترین مقدار خود طی شش سال گذشته رسیده است. در تاریخ 20 ماه می، اختلاف این دو قیمت به 250 دلار/ تن رسید.

با این تفاسیر، طی ماه‌های آوریل و می، فلز آلومینیوم قوی‌ترین عملکرد را در بورس فلزات شانگهای داشته است.

به گفته‌ یک خریدار آلومینیوم از بازار چین، در‌حال‌حاضر قیمت آلومینیوم در داخل چین بسیار بالاست و لذا بسیاری از چینی‌ها برای تهیه‌ آلومینیوم موردنیاز خود به روسال روی آورده‌اند. بیشتر نیاز آلومینیوم چین از انبارهای روسیه، هند و خاورمیانه تامین می‌شود.

باوجود افزایش اندک قیمت آلومینیوم به 1515 دلار/ تن در تاریخ 29 ماه می سال جاری، مجددا قیمت این فلز در اول ماه ژوئن به 1511.5 دلار/ تن کاهش یافت.

کمترین قیمت فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن از ابتدای سال تاکنون، 1421.5 دلار/ تن در ماه آوریل بوده است.


ثبت نظر

ارسال