صادرات و واردات ضایعات آلومینیومی همچنان ادامه دارد

پنجره ایرانیان؛ مدیر فروشگاه فلزات رنگی حاجی‌زاده با اشاره به صادرات و واردات ضایعات آلومینیومی، گفت: صادرات آلومینیوم باوجود وضع تحریم‌ها و قوانین متعدد، همچنان وجود دارد و ما قادر هستیم به کشورهایی همانند عراق، سوریه، لبنان و ... محصولات و ضایعات آلومینیومی صادر کنیم چون این کشور‌ها به محصولات ما نیاز دارند؛ قوانین وضع‌شده و ممنوعیت‌های ایجادشده، به دلیل اینکه با نگاه کارشناسانه صورت نگرفته، نتوانسته بر بازار آلومینیوم تاثیر مثبت داشته باشد.
  • سه شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 11:37

رحیم حاجی‌زاده در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، با اشاره به تاثیر عوامل مختلف بر بازار خریدوفروش ضایعات آلومینیومی، اظهار داشت: در سال‌های اخیر عوامل متعددی توانسته موجب رکود بازار و کاهش میزان خریدوفروش ضایعات آلومینیومی شود اما عواملی همچون وضع ممنوعیت‌های وارداتی و صادراتی بر فعالیت بازار «خلازیر» تاثیر چندانی نگذاشته است چون هنگامی‌که تقاضا برای محصولی وجود دارد، ما در آن زمینه به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به صادرات محصولات آلومینیومی به کشور عراق، بیان کرد: ما اصلی‌ترین تامین‌کننده محصولات آلومینیومی به کشور عراق هستیم؛ در حال حاضر، در حوزه ظروف آلومینیومی، 50 درصد ظروف موردنیاز کشور عراق را ما تولید و صادر می‌کنیم و تقاضا از این کشور بالاست و امیدواریم با تصمیمات سیاسیون و مدیران ارشد کشور، این منبع درآمد آسیبی نبیند.

مدیر فروشگاه فلزات رنگی حاجی‌زاده در مورد مراحل جمع‌آوری قراضه‌های آلومینیومی، بیان کرد: بخش عمده ضایعات آلومینیومی که به این بازار آورده می‌شود توسط وانتی‌های دوره‌گرد، جمع‌آوری می‌شود؛ آن‌ها ضایعات مختلف آلومینیومی مانند ضایعات ساختمانی (دروپنجره و شوفاژ و ...) را خریده و به ما می‌فروشند، ما نیز برش‌‌کاری و تمیزکاری را روی این ضایعات انجام می‌دهیم و پس‌ازاین مرحله قراضه‌ها را به ریخته‌گران می‌فروشیم، ریخته‌گران نیز ضایعات آلومینیومی را به شمش تبدیل کرده و سپس یا خود از این شمش‌ها استفاده می‌کنند و یا به تولیدکنندگان دیگر می‌فروشند، بدین‌گونه آلومینیوم دوباره در پروسه تولید و مصرف قرار می‌گیرد.

وی در پایان در مورد تفکیک ضایعات آلومینیومی، گفت: قراضه‌های آلومینیومی در بازار «خلازیر» به دو دسته اصلی که شامل ظرفی و پروفیل‌بار است، تقسیم می‌شود. قراضه‌های ظرفی از شمش خالص درجه‌یک تولید شده‌اند لذا جزو دسته قراضه‌های نرم‌بار محسوب می‌شود و به خاطر آلیاژی که دارد مجددا پس از ذوب، در فرآیند تولید قرار می‌گیرد و از آن‌ها ظروف آلومینیومی تولید می‌شود اما پروفیل‌های دروپنجره حتما باید پس از ذوب مجددا آلیاژسازی شود در تا بتوان از این قراضه‌ها در تولید شمش ضایعاتی یا پروفیل آلومینیومی استفاده ‌کرد.


نظرات

حمید اکبری

با سلام همکار محترم، سوالی داشتم بابت واردات الومینیوم ضایعاتی از کشور تاجیکستان ایا اجازه واردات را میدن،؟

ثبت نظر

ارسال