محدودیت‌های وارداتی، تولید شمش آلیاژی را با چالش مواجه کرده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس گفت: بخشی از مواد اولیه ما ضایعات آلومینیومی و آمیژان‌ است که از طریق واردات تامین‌ می‌کنیم که در شرایط ناشی از ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها، دسترسی ما به این مواد اولیه بسیار محدودتر از گذشته شده است؛ به‌نحوی‌که باید برای خرید سیلیکون متال، منیزیوم و منگنز بهای بسیار بیشتری را نسبت به آلومینیوم خالص بپردازیم.
  • یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 ساعت 11:44

مهدی فراهانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شمش‌های آلومینیومی به‌صورت مستقیم از مواد معدنی و یا آلومینیوم‌های ضایعاتی تولید می‌شود. هرکدام از شمش‌های آلیاژی دارای آنالیز مواد مختلفی است و کاربرد متفاوتی دارد.

وی افزود: شمش آلومینیوم خشک آلیاژی با آنالیز LM24،LM4،LM2 و... برای ریخته‌گری مورداستفاده قرار می‌گیرند و هر یک با توجه به خواص مورد انتظار از قطعه باید از ترکیبات شیمیایی خاصی تولید شوند. آلیاژهای آلومینیوم آلیاژهایی با خاصیت فلزی هستند که معمولا شامل 90 تا 96 درصد آن آلومینیوم بوده و علاوه بر آن، دارای یک یا چند عنصر دیگر نیز هستند که به‌منظور بهبود خواص به آلومینیوم افزوده می‌شوند؛ به‌طورمعمول این آلیاژها علاوه بر عناصر آلیاژی اصلی شامل چندین عنصر آلیاژی فرعی نیز هستند که میزان بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهند ولی تاثیر زیادی بر خصوصیت‌های آن‌ها می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس توضیح داد: بسیاری از فلزات با آلومینیوم تشکیل آلیاژ می‌دهند اما تعداد کمی از آن‌ها به‌عنوان افزودنی آلیاژی اصلی به ‌کار می‌روند، برای مثال، روی، منیزیوم، مس و سیلیسیوم از آلیاژهای بسیار پرکاربرد این حوزه شناخته می‌شوند.

فراهانی در ادامه خاطرنشان کرد: انواع آلیاژهای آلومینیوم در کارگاه‌های ریخته‌گری، مطابق با نیاز مشتری و بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود. روش ریخته‌گری و محل مصرف آن‌ها، تعیین‌کننده آنالیز ترکیب شیمیایی شمش‌های آلیاژی هستند. این محصولات بیشترین کاربرد را در صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و یراق‌آلات دارند.

وی اضافه کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور میزان فعالیت ما حدود 40 درصد کاهش داشت و این بیماری روند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای سال 1399 را دچار مشکل کرده است. وضعیت تولید در سال 1398 به‌واسطه رکود اقتصادی که در کشور وجود داشت، خوب نبود و زمانی که تحولی در این صنعت در حال شکل‌گیری بود، همه‌گیری این ویروس، امکان افزایش تولید را به ما نداد و تمام برنامه‌های توسعه‌ای را به تعویق انداخت.

 

 


ثبت نظر

ارسال