در بازدید پنجره ایرانیان از آلاکس و گفتگوی اختصاصی با مسعود حکیمی مطرح شد:

یراق ایرانی؛ ضامن کیفیت

پنجره ایرانیان: گروه خبری پنجره ایرانیان چهارمین بازدید خود از مراکز تولیدی و بازرگانی مهم صنعت در و پنجره تبریز را به یکی از معدود تولیدکنندگان یراق‏ آلات اختصاصی آلومینیومی کشورمان اختصاص داده بود.
  • دوشنبه 27 مهر 1394 ساعت 10:57

هفتمین نمایشگاه در و پنجره تبریز، امسال همزمان بود با بازدید پنجره ایرانیان از مراکز صنعتی و تجاری شهر تبریز، و این بار نوبت به کارخانه بزرگ آلاکس رسیده بود. این مجموعه تولیدی بزرگ نیز یکی دیگر از دستاوردهای مجموعه حکیمی است که در سایه تدبیر و تخصص سیروس حکیمی جایگاه ویژه و منحصربفردی را در بازار در و پنجره آلومینیوم به ‏دست آورده است و اکنون تحت مدیریت فرزند برومند وی مسعود حکیمی ‏در حال تولید انواع یراق‏آلات اختصاصی آلومینیوم است. آلاکس در کنار آکپا مجموعه بزرگی را تشکیل می ‏دهند که تقریبا تمام نیازهای راه ‏اندازی یک کارگاه آلومینیوم را تامین می‏ کنند. گروه خبری نشریه پنجره ایرانیان به بازدید از بخش‏ های مختلف کارخانه آلاکس پرداخت و از تکنولوژی برتر این واحد تولیدی دیدن کرده و با مدیرعامل آن به گفتگو نشست. در ادامه گزارش تصویری و این گفتگو از نظر شما می ‏گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

درباره پیشینه و وضعت فعلی آلاکس برای ما بگویید. چه شد که به فکر تولید یراق ‏آلات آلومینیوم افتادید؟
همزمان با تاسیس شرکت آکپا در سال 1387 و آغاز تولید پروفیل‏ های آلومینیومی باکیفیت و متنوع در انواع مقاطع اختصاصی نرمال و ترمال بریک، آنچه بیش از همه در صنعت در و پنجره برای گروه صنعتی حکیمی احساس می‏ شد ضعف صنعت کشور در زمینه تولید یراق آلات در و پنجره آلومینیومی بود و همین امر جرقه‏ ای بود تا ایده تولید یراق ‏آلات در مجموعه آلاکس شکل گیرد و بالاخره در سال 1388 اولین فاز تولید محصولات در شرکت آلاکس کلید خورد و در مراحل بعدی با راه ‏اندازی خطوط جدید تولیدی، امروز به نقطه ‏ای رسیدیم که حدود هفت درصد از یراق آلات مصرفی کشور را تولید می کنند. ظرفیت تولید کارخانه حدود 1000 تن در سال می باشد و حدود یکصد نفر پرسنل رسمی در واحد تولیدی مشغول فعالیت می باشند. کارخانه آلاکس در زمینی به مساحت ده هزار متر مربع مشتمل بر سالن تولید، ریخته گری، مونتاژ و خطوط رنگ لابراتوار کنترل کیفی و تحقیقات علمی و مجموعه اداری می‏ باشد. همچنین در مرحله بعدی توسعه محصولات آلاکس، قصد داریم تولید یراق‏ آلات کابینت و نرده ‏های آلومینیومی را راه‏ اندازی کنیم.

با توجه به وسعت واحد تولیدی آلاکس، که ما در بازدید خود از نزدیک شاهد آن بودیم، قطعا نحوه مدیریت این مجموعه امر خطیر و حساسی است. آیا در حال حاضر سیستم مدیریتی خاصی در آلاکس حاکم است یا به همان روش‏های سنتی آلاکس را اداره می‏ کنید؟
چنان که مستحضرید محیط سازمان‏ ها در دو دهه اخیر تغییرات عظیم و پرشتابی داشته است. این تغییرات شامل حرکت از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، از تکنولوژی نیروافزا به تکنولوژی دانش افزا، از اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، از کوتاه‏ مدت به بلندمدت، از کمیت به کیفیت و از دموکراسی نماینده‏ای به مشتری‏ گرایی بوده است. از این نظر امروزه مدیریت سنتی در سازمان‏ های بزرگ دیگر جوابگو نیست. در نتیجه شرکت آلاکس با بهره ‏مندی از سیستم مدیریتی نوین یکپارچه سعی در مدیریت دانش، آراستگی محیط کار، برنامه ‏ریزی استراتژیک و نهایت رضایتمندی مشتریان دارد. سیستم تولید کارخانه آلاکس نیز بر برنامه ‏ریزی منابع تولیدی (MRD)، تولید به‏ هنگام (JIT) و تکنولوژی تولید بهینه (OPT) استوار است.

آلاکس دقیقا چه محصولاتی را تولید می‏ کند؟
محصولات آلاکس شامل انواع دستگیره ‏های در و پنجره، ست ‏های دوحالته، انواع بلبرینگ ‏های آلومینیومی و پلاستیکی، انواع فیکسرهای آلومینیومی پرسی و پانچی، انواع فیکسرهای پلاستیکی و دایکاستی و فلزی، انواع لولاهای در و پنجره، انواع لاستیک ‏های نصب شیشه و لامل، انواع مویی ‏ها، انواع نگهدارنده ‏ها شامل جلوقفلی، درپوش، ضربه گیر، انواع ابزار آلات و ماشین آلات، ساخت انواع در و پنجره و همچنین پنجره توری می‏ باشد که اکثر محصولات تولیدی آلاکس در سبد صادراتی آن نیز قرار می‏ گیرند. بعضی از محصولات مانند لیفت انداسلاید و تیلت انداسلاید (فولکس واگنی) و همچنین ست‏ های دو حالته و برخی انواع لاستیک‏ ها به ‏علت نرخ بازگشت سرمایه برای تولید توجیه اقتصادی ندارند و در حال حاضر در شرکت تولید نمی ‏شوند. ولی با توجه به تغییرات حاکم بر اقتصاد شرکت آلاکس در برنامه ‏ریزی بلند مدت خود قصد راه ‏اندازی خطوط تولیدی محصولات مذکور را دارد.
به‏ طور کلی در و پنجره‏ های آلومینیومی با توجه به مزیت و ویژگی‏ های خود، امروزه از جایگاه خاصی در بازار برخوردار شده ‏اند. از مهمترین مزیت ‏های آلومینیوم نسبت به سایر سیستم ‏ها به ‏صورت تیتروار می ‏توان به این موارد اشاره کرد: استحکام و قدرت خنثی، سختی، اتصالات، نصب یراق آلات، سیستم های کشویی، رنگ پذیری، مقاومت در برابر آتش، کالای سرمایه ‏ای و مقاومت در برابر شرایط اقلیمی. از این رو شرکت آلاکس در جهت تهیه یراق آلات آلومینیومی بیش از پیش تلاش کرده و خواهد کرد.

کیفیت محصولات تولیدی آلاکس را در چه حدی می‏ دانید؟
همانطور که می‎دانید، شرکت آلاکس برند برتر صنعت آلومینیوم کشور می‎باشد و کلیه محصولات این شرکت براساس استاندارها و بابهره‎گیری از تجهیزات روز اروپا و با درجه کیفی بسیار بالایی تولید می‎شود. آلاکس همواره بر کیفیت محصولات خود بیشترین اهمیت را داده و مواردی چون قیمت محصولات و سود حاصل از آنها در درجه بعدی اهمیت برای مدیران آلاکس قرار دارد. از این‏ رو کلیه تولیدات آلاکس از درجه کیفی بالایی برخوردار است.

در خصوص استانداردها یا گواهینامه ‏هایی که آلاکس موفق به دریافت آنها شده، کمی توضیح دهید.
شرکت آلاکس تاکنون موفق به اخذ گواهینامه‎های ایزو 9001، ایزو 10002، ایزو 14001 و ایزو 18001 شده و همچنین توانسته است دو گواهینامه IMS و CE از شرکت IUV آلمان دریافت کند که تصویر همه این گواهینامه‎ها در وبسایت رسمی شرکت آلاکس موجود است. همچنین استاندارد کارخانه‎ای از سازمان ملی استاندارد ایران و گواهینامه‎های برند برتر صنایع آلومینیوم کشور، کارآفرین نمونه کشور، خانواده کارآفرین نمونه و جوان کارآفرین نمونه کشور از اداره کل کار و امور اجتماعی، از دیگر استانداردهایی است که در طول این سال‎ها دریافت کرده‎ایم.

آیا شرکت شما با شرکت آلاکس ترکیه ارتباطی دارد؟
شرکت ما تحت لیسانس شرکت آلاکس ترکیه می‏ باشد. این شرکت با بهره‎مندی از تکنولوژی روز اروپا به تولید یراق‎آلات آلومینیوم مشغول است.

تاکنون چه میزان از بازار یراق‏ آلات کشور را از آن خود کرده ‏اید؟
براساس آمارها و برآوردهای انجام شده یقینا و تحقیقا حداقل نیمی از بازار یراق‎آلات نرمال کشور در اختیار آلاکس می‎باشد و محصولات‎ ما مستقیما در کلیه استان‎های کشور عرضه می‎شود. همچنین آلاکس در شهرهای بزرگ نیز دفتر نمایندگی رسمی دارد که اطلاعات مربوط به دفاتر نمایندگی آلاکس در وبسایت شرکت موجود است.

آیا تاکنون برنامه ‏ای جهت صادرات تولیدات آلاکس داشته ‏اید؟
متاسفانه کشور ما در 10 سال اخیر به واسطه اعمال تحریم‎های ظالمانه در حوزه صادرات با مشکلات عدیده‎ایی روبه‎رو بود. آلاکس نیز با توجه به این مشکلات بین‎المللی و اقتصادی و همچنین موانع بازدارنده در زمینه مبادلات گمرکی در طول سال‎های اخیر در حوزه صادرات فعالیت قابل ملاحظه‎ایی نداشته، اما با وجود کلیه این موانع دست و پا گیر محصولات خود را به کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر می‎کنیم. همچنین با توجه به توافقات انجام شده برنامه‎ریزی ویژه‎ایی جهت گسترش صادرات به کشورهای فرا منطقه‎ایی داریم که امیدواریم در فضای پساتحریم با بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی این برنامه مدون را به اجرا درآوریم.

ارزیابی شما از توافق انجام شده میان ایران و قدرت‏ های بزرگ و احتمال برچیده شدن تحریم‏ ها چیست؟
پساتحریم را می‎توان به دو دوره کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد. در دوران کوتاه مدت که به اعتقاد بنده بیش از 6 ماه طول نخواهد داشت، رکود بازار و موارد ناشی از این رکود را همچنان مشاهده خواهیم کرد. اما دوره دوم پساتحریم در پی این دوران کوتاه مدت فرا خواهد رسید. بار سنگین موانع و مشکلات پیش آمده در دوره کوتاه‏ مدت نیازمند برنامه‎ریزی مناسبی است که اگر درآن دوره این مهم به تحقق بپیوندد در دوره دوم اوضاع اقتصادی بهبود مناسبی خواهد داشت. صنایع در رقابت با برندهای بین‎المللی به سمت ارتقاء کیفیت رفته و نهایتا بازار نیز به ثبات لازم خواهد رسید.

برآورد شما از وضعیت اقتصادی موجود در کشورمان چیست؟ و چه چشم ‏اندازی از آینده پیش رو دارید؟
به جز مشکلات اقتصادی موجود به علت نرخ سود بانکی بالا، جذابیت صنعتی برای سرمایه‎گذاری از بین رفته و دولت نیز در شرایط کنونی با تزریق نقدینگی، نمی‎تواند اوضاع را بهبود بخشد. چراکه تزریق نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد. چنانچه در دولت قبل این اتفاق، در زمانی که بیشترین درآمدهای نفتی طول تاریخ را داشتیم، تجربه تلخ شرایط بد اقتصادی را ایجاد کرد. امروز دولت می‎تواند با کاهش نرخ سود بانکی اوضاع را بهتر از گذشته تحت کنترل قرار دهد. یقینا ایران ما از هر حیث و در هر زمینه‎ای شرایط مناسب سرمایه‎گذاری و بهره‎وری را دارا می‎باشد، کشور ما هم در زمینه نیروی کار ارزان و انرژی ارزان از جمله معدود کشورهایی است که اگر تکنولوژی مناسب را در اختیار داشته باشد، به‎سرعت می‎تواند خود را به رشد اقتصادی جوامع بین‎المللی برساند. در سال‎های اخیر به دلیل تحریم‎ها، نتوانستیم از تکنولوژی مناسب و ورود آن به کشور بهره‎مند شویم. اما تصور می‎کنم در شرایط پساتحریم با ورود تکنولوژی نوین به کشور و رفع پاره‎ای از مشکلات دست و پا گیر، نام ایران به عنوان یک کشور باثبات در منطقه مطرح و به رشد اقتصادی مطلوب برسد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال