به گزارش بانک مرکزی:

مسکن در تهران ارزان شد

پنجره ایرانیان: بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در تهران در مردادماه امسال خبر داد.
  • سه شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 11:42

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در مرداد سال ۱۳۹۴» را که برگرفته از آمار خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، تهیه و منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: در مرداد سال ۱۳۹۴، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‏ های معاملات ملکی شهر تهران ۳۸.۵ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۳ و ۲.۸ درصد کاهش نشان می‏ دهد.

در ماه مورد گزارش تعداد معاملات آپارتمان‏ های مسکونی شهر تهران به ۱۳.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۶ و ۳.۲ درصد رشد نشان می‏ دهد.

در مرداد سال ۱۳۹۴ از میان مناطق ۲۲‏گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۶.۷ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۰.۲ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

این گزارش تنها معطوف به بررسی حوزه «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» بوده و لذا نتایج حاصل از این گزارش قابل تعمیم به «معاملات مسکن سایر مناطق شهری» و نیز «تحولات رونق و رکود در حوزه ساخت و ساز» نیست.

۱ - حجم معاملات مسکن در مرداد سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‏ های مسکونی شهر تهران به ۱۳.۱ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳.۲ درصد افزایش نشان می ‏دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در مرداد سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۵۲.۸درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده ‏اند. این سهم در مقایسه با مرداد سال گذشته ۲.۷ واحد درصد کاهش نشان می‏ دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد سال ۱۳۹۴حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه ‏نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲، ۴ و ۱۵ به ترتیب با سهم ۷.۹، ۹.۳ و ۶.۲ درصدی در رتبه ‏های بعدی قرار گرفته ‏اند.

۶۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۱، ۷، ۸، ۱۴، ۱۰، ۱۵، ۲، ۴، ۵ و ۱۸) بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها ۳۲ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده ‏اند.


ثبت نظر

ارسال