راهکارهای خروج از رکود بازار مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ قیمت مسکن از ابتدای امسال سه روند متفاوت را تجربه کرده است؛ طی دو ماه نخست سال قیمت مسکن افزایشی بود، اما به‌تدریج این مسیر تغییر کرد و قیمت‌ها در بازار کاهشی شدند. حالا اما مدت‌هاست قیمت مسکن متوقف شده و رشد و نزول خاصی را تجربه نمی‌کند. این روند بازار را در رکود عمیقی فرو برده است. منصور غیبی، تحلیلگر و پژوهشگر بازار مسکن معتقد است همچنان راهکارهایی برای خارج کردن بازار مسکن از رکود وجود دارد.
  • شنبه 22 مهر 1402 ساعت 10:45

 منصور غیبی، پژوهشگر اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در مورد وضعیت کنونی بازار مسکن بیان کرد: «بازار مسکن متاسفانه اکنون در رکود به سر می‌برد. این رکود نه به نفع مردم است و نه دولت، زیرا گردش سرمایه و ثروت را به‌نوعی در اقتصاد مسکن از دست داده‌ایم و تمام وجوه سرمایه‌گذاری، خدمات مربوط به فنی و مهندسی، امور مربوط به پیمانکاری و ساخت‌وساز نیز همگام با رکود حرکت می‌کنند.»

او ادامه داد: «این رکود در ذات خود به اقتصاد مسکن آسیب می‌زند و طبیعی هم است. اگر عوامل رکود را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که یا ناشی از کنترل روانی التهابات بازار است یا افزایش قیمت به سطحی رسیده که بازار ازلحاظ قیمتی اشباع شده است.»

غیبی دراین‌باره توضیح داد: «من این دو دلیل را می‌توانم تایید کنم؛ یعنی هم دخالت دولتمردان برای کاهش التهاب را می‌توان تایید کرد و از سوی دیگر بحث سوداگری که خود را به حوزه اقتصاد مسکن تحمیل کرده است و باعث می‌شود با هر تکانه کوچکی شاهد افزایش قیمت و حضور کاسبان و سوداگرانی باشیم که به ملک و آپارتمان به‌عنوان سرمایه نگاه می‌کنند.»

این پژوهشگر اقتصاد مسکن همچنین گفت: «این موارد باعث می‌شود شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم، ولی اکنون ما با رکود عجیب‌وغریبی مواجه هستیم که اگر برای آن فکری نشود، ممکن است تثبیت شود و خروج از این وضعیت و عبور از آن و ورود به یک رونق عادی ثقیل باشد.»

غیبی در مورد خروج بازار مسکن از رکود هم توضیح داد: «ازآنجاکه سیاست‌مدار می‌خواهد جامعه را در این شرایط حفظ کند باید اقدام مناسبی برای خروج از رکود از سوی سیاست‌گذاران و مجریان انجام شود. اگر چنین حرکتی ایجاد شود و رونق در سایر بازارهای موازی نیز به تعادل برسد طبیعتا مسکن نیز وارد رونق خواهد شد.»

او در مورد سانسور آماری در حوزه مسکن بیان کرد: «از سال گذشته آماری از بازار مسکن منتشر نشده و این در حالی بوده که برخی مسئولان ادعا می‌کنند قیمت مسکن در چندماه گذشته مسیر نزولی داشته است.»

او ادامه داد: «منتشر نکردن آمار باعث نخواهد شد تاثیرات افزایش قیمت، رفتار سوداگرانه یا التهابات بازار از این وضعیت خود را خارج کند بلکه به مسیر خود ادامه می‌دهد. اکنون آمار موجود نیست و در غیاب آمارهای رسمی هجوم بحث‌هایی که به شرایط منفی دامن می‌زند و می‌تواند در اقتصاد مسکن موثر باشد در جامعه جای خود را باز می‌کند.»


ثبت نظر

ارسال