مدیر فروش جهان عایق پارس: بازار ایران سرشار از تضادهای قیمتی است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس گفت: ابرچرخه قیمتی فلزات پایه (کامودیتی‌ها) در اقتصادهای سالم و استاندارد، اثرات بسیار خوبی می‌تواند داشته باشند و باعث تقویت و رشد اقتصاد هر کشوری شود اما چون متاسفانه اقتصاد ایران کمی شکننده است و از ثبات لازم برخورد نیست، نمی‌توان انتظار تاثیرگذاری مثبتی از این پدیده جهانی در داخل کشور داشته باشیم.
  • شنبه 27 شهریور 1400 ساعت 12:0

به گزارش فلزات آنلاین، علیرضا سلیمانی پیرامون رشد قیمت فلزات پایه (کامودیتی‌ها) طی یک سال اخیر و تاثیر آن بر بازار داخلی گفت: روند افزایشی قیمت فلزاتی نظیر آلومینیوم و مس در بازارهای جهانی که تقریبا از سال گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد، نشان‌دهنده یک ابرچرخه است؛ به‌طوری‌که حتی چند روز پیش، آلومینیوم توانست رکورد قیمتی 10 ساله خود را نیز بشکند.

وی افزود: از طرفی، در کشور ایران، سرمایه‌گذاری در ارز، بورس اوراق بهادار، ملک و املاک و... از تب‌وتاب افتاده و از طرفی، روند افزایشی قیمت فلزات در بازارهای جهانی مشاهده می‌شود؛ بنابراین به دلیل اینکه خام‌فروشی فلزات ممنوع است، برخی از سرمایه‌گذاران برای کسب درآمد ارزی، اقدام به دور زدن این موضوع کرده‌اند؛ به‌طوری‌که این افراد شمش آلومینیوم را خریداری کرده و طی فراوری و تبدیل به ورق 10 میلی‌متری، آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و به‌این‌علت که گمرک سخت‌گیری‌ نسبت به این محصول میانی ندارد، باعث می‌شود تا علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این‌سو سوق داده شود و از آن به‌عنوان راهکاری ساده برای درآمدزایی استفاده کنند. ضمن اینکه رشد موارد جنبی تولید مانند هزینه‌های تولید، برق، گاز، دستمزد کارگران و... در شرکت‌هایی که تولیدکننده هستند نیز مزید بر علت شده است؛ به‌طوری‌که تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا توجیه اقتصادی ندارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی که به بازارهای کشورهای دیگر متصل می‌شویم، تناقض وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، در خصوص آلومینیوم، وقتی در بورس فلزات لندن منحنی قیمت تنزل پیدا می‌کند و افت قیمت آلومینیوم را شاهد هستیم، در ایران قیمت افزایش پیدا می‌کند. البته باید در نظر داشت که به نسبت منطقه در این خصوص باید نظردهی کرد؛ چراکه در برهه‌های زمانی مختلف، این روند قیمتی برعکس شده و هماهنگ با کاهش قیمت جهانی، قیمت فلزات در کشور نیز افت پیدا کرده و یا با افزایش نرخ در بورس فلزات لندن، قیمت در بازار داخلی نیز به‌صورت یکسان رشد پیدا کرده است اما درمجموع باید گفت روند قیمت‌ها در بازار داخلی رو به رشد گذاشته است به‌گونه‌ای که از یک ماه اخیر تاکنون با محاسبات انجام‌شده و نتایج به‌دست‌آمده، مشاهده‌شده که 2.5 تا 3.5 درصد افزایش قیمت به ثبت رسیده است.

مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در پایان اظهار کرد: متاسفانه تاکنون تصمیمات درستی مثل اصلاح نحوه فروش، تغییر راه‌های تامین مواد اولیه، به سرانجام رسیدن برجام و... در جهت اصلاح وضعیت صنعت و اقتصاد کشور اتخاذ نشده است اما اگر مدیریت و روال کار به همین نحو ادامه پیدا کند و هیچ تغییر سازنده‌ای رخ ندهد، روند صعودی قیمت قطعا تا مدت‌ها بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد و نمی‌توان به‌راحتی آن را مهار کرد. نمی‌توانیم خود را با شرایط بازارهای خارجی به‌راحتی مقایسه کنیم؛ در مواقعی که نرخ جهانی رشد یافته و قیمت در بازار داخلی کاهش پیدا کرده و بالعکس، جایی که به نظر می‌رسد باید قیمت‌ها افزایش یابد، در بازار داخلی حتی کمتر از نرخ جهانی نیز قیمت‌گذاری روی فلزات صورت می‌گیرد که علت آن‌هم این است که بر اساس موجودی بازار و عواملی که تامین‌کننده بازار هستند در یک برهه زمانی نیاز به نقدینگی دارند و مواد اولیه را با قیمت کمتری در بازار به فروش می‌رسانند که به هر نحوی شده، سرمایه‌درگردش موردنیاز را تامین کنند.


ثبت نظر

ارسال